Tetszett a cikk?

Eddigi legjelentősebb gépjárműbeszerzésére készül a közigazgatás: 2007-ig összesen 3 ezer rendőrautót terveznek vásárolni vagy bérelni. A 18 milliárd forintosra taksált ügylet előkészületei rávilágítanak a BM-ben a Szilvásy György közigazgatási államtitkárhoz köthető új vezetés és a régi "belügyi lobbi" közötti érdekellentétre.

Lamperth Mónika belügyminiszter.
Ki fogja a kormányt?
© Horváth Szabolcs
Az autókereskedők álmát tervezi valóra váltani a Belügyminisztérium (BM), amelynek munkatársai minden idők legnagyobb hazai gépjárműbeszerzését készítik elő. A HVG értesülései szerint a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) központi szolgáltatási főigazgatósága által a közeljövőben kiírandó pályázattal 2005-2007 között összesen 3 ezer személygépkocsit - közép- és felső kategóriájú autókat - vásárolnak a rendőrségnek. A kormány a tervek szerint a közeljövőben dönt a mintegy 18 milliárd forintos beszerzésről, ehhez azonban az is szükséges, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) megegyezzen a BM-mel a finanszírozás módjáról.

A PM szakértői a költségvetést évente kevesebb pénzzel megterhelő bérlet mellett kardoskodnak, míg a belügyi tárca az azonnali tulajdonszerzés és a részletfizetés mellett döntene. A törlesztés mindkét esetben áthúzódik a következő választási ciklusra, a jelenlegi tervek szerint 2008-ban csengetnék ki az utolsó részletet. Mindehhez költségvetési többletforrásra van szükség, az idei büdzsé belügyi fejezete ugyanis "csak" 500 millió forintot különít el autóvásárlásra, igaz, a még használható állapotú rendőrautók tervezett értékesítéséből befolyt összeget is újak beszerzésére fordítanák - mondta a HVG-nek Jenei Zoltán, a BM közgazdasági helyettes államtitkára. A közbeszerzést lebonyolító MEH a tervek szerint több kategóriában pályáztat majd: hivatalnokoknak, bűnüldözőknek, járőröknek, körzeti megbízottaknak, rendőri vezetőknek keresnek autókat közép- és felső kategóriában. Az átlagárat 4-4,5 millió forintra taksálják. Ezért az összegért komplett rendőrautókat kapna a BM a szokásos felszereléssel, így például - amelyik kategóriában ez szükséges - kék villogós fényhíddal, rádióberendezéssel együtt.

A rádiós "extra" ugyanakkor jelenleg inkább pénzkidobásnak tűnik. A kormányt a schengeni megállapodás kötelezi a készenléti szervek uniformizált kommunikációs csatornája, az úgynevezett egységes digitális rádiótávközlő rendszer (edr) bevezetésére, ami a jelenlegi kormányzati elképzelések szerint 2006 májusáig épülne ki. Vagyis ekkorra - újabb milliárdos beruházással - mindenképpen új rádiókat szerelnek a rendőrautókba is, így a most beszerzendők feleslegessé válnak. Szakmai berkekben többen a gépjárműtender elhalasztását szorgalmazzák, vagy legalábbis azt, hogy az edr bevezetéséig a lecserélendő kocsik rádióit az újakba szereljék át.

Lestrapálva (Oldaltörés)

Szilvásy György közigazgatási
államtitkár. Flottaparancsnok
© Fazekas István
Jenei álláspontja szerint egyik megoldás sem célszerű, a BM-flotta cseréje ugyanakkor elodázhatatlan. A jelenlegi, mintegy 4300 autóból álló járműpark 60 százaléka amortizációra érett, több száz kocsi javíthatatlan, némelyik be sem indul. A fokozott strapának kitett, több mundéros által használt rendőrautók esetében az ötévi üzemelés, illetve 250 ezer megtett kilométer után indokolt a csere, ehhez képest jócskán akadnak több mint 400 ezer kilométert futott járművek. Mindez már nemcsak a bűnüldözés hatékonyságát, hanem az állomány testi épségét is veszélyezteti - vélekedik Jenei, aki szerint mindehhez képest szerény adalék, hogy a testületnek jól jönne az egységes flottával is erősített egységes arculat - a jelenlegi, több mint harminc márkából álló, olykor szedett-vedettnek tűnő istálló helyett. Arról nem is szólva - érvel -, hogy így lényegesen olcsóbbá válik a szervizelés. A jelenlegi rádiókat pedig jószerével az ócskavas kategóriába sorolja a helyettes államtitkár.

Az autókereskedők a HVG tapasztalatai szerint fokozott izgalommal várják a tenderkiírást, különösen azt, hogy végül a PM vagy a BM koncepcióját öntik-e pályázatba. A pénzügyesek által szorgalmazott bérleti konstrukció esetén ugyanis nem forgalmazót, hanem vélhetően bérbe adót keres majd a MEH. A rendszerváltás óta szinte udvari szállítónak számító, s a piac ismerői szerint a kancellárián jó kapcsolatokat ápoló Porsche Hungária Kft. például vélhetően éppúgy elindul, mint a BM-es favoritnak tűnő, a rendőrségnek másfél éve negyven Mondeót szállított, az összes kategóriában szerencsét próbálni tervező Ford Hungária Kft. Így - noha nyilván több induló is lesz - a négykerekűek piaci viszonyait átlátók kettejük csatáját borítékolják.

Nemcsak a márkakereskedők számára vizsga a rendőrautó-beszerzés. A jelek szerint most dől el az is, ki az úr valójában a Roosevelt téren. A központosított közbeszerzéseket uraló MEH fennhatósága alól évek óta kibúvó, saját vásárlócéget, a Belügyminisztérium Beszerzési és Kereskedelmi Rt.-t (BMBK) fenntartó BM-ben a HVG értesülései szerint többen rossz szemmel nézték, amikor a kilencvenes évek elején a kancellárián dolgozó, Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel bizalmi viszonyban álló Szilvásy György BM-es közigazgatási államtitkár személyesen döntött arról, az autótendert nem a BMBK, hanem a MEH írja majd ki. Mindehhez adalék, hogy a tulajdonos BM vélhetően még ebben a hónapban - a mérlegbeszámoló elfogadásakor tartandó közgyűlésen - leváltja a 2000-ben még Pintér Sándor belügyminisztersége alatt alakult BMBK-t a kezdetektől vezető Tar Józsefet, akinek szakmai tapasztalataira ugyanakkor "valamilyen formában továbbra is igényt tartanak".

RÁDI ANTÓNIA

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Társadalom

Békési jegyzőcsetepaté

Hiányoznak a törvényi feltételei Kurucz Ferenc volt Békés megyei rendőrfőkapitány békéscsabai jegyzővé való...