Márquez novelláját visszadobták, de Salinger és Updike a lap neveltjei voltak – 100 éves a legendás The New Yorker

A New York-i Közkönyvtár kiállítása bemutatja, hogyan vált egy nagyváros lapja nemzetközi tényezővé. A magazin egy évszázad alatt öt főszerkesztőt fogyasztott el, Adam Gopnik, a lap főmunkatársa néggyel is dolgozott. Előtte hat éven át próbálkozott, mire egy írását közlésre méltónak találták a szerkesztők.

Márquez novelláját visszadobták, de Salinger és Updike a lap neveltjei voltak – 100 éves a legendás The New Yorker

A New Yorkert Harold Ross és a felesége, Jane Grant alapította: úgy érezték, New Yorknak szüksége van egy szofisztikált hangvételű, világvárosi lapra, és erről meggyőzték a Fleischmann-féle élesztőből származó vagyon örökösét. Lehet, hogy a hangvétel új volt, de nem sokon múlt, hogy az élesztődinasztia sarja már az első évben beszüntesse a lap működését.

A New Yorkert sem kerülte el a kezdő lapok átka, amit úgy hívnak, hogy alulfinanszírozottság. És mint a legtöbb kezdő lapnak, a New Yorkernek is nagy szüksége volt egy botrányt keltő cikkre, amire egészen 1925 novemberéig kellett várni. Akkor jelent meg Ellin Mackay írása, a Why We Go To Cabarets (Miért járunk kabaréba). Akkoriban azon hüledeztek az olvasók, hogy az úri társaság dzsesszklubokban mulat.

A lap kezdetben elválaszthatatlannak tűnt a városszerte ismert asztaltársaságtól, az Algonquin Kerekasztaltól, amely a kor szellemes megmondóembereiből állt. Olyan ízig-vérig New York-i, a sziporkákból kifogyhatatlan alakokból, mint Alexander Woollcott, Dorothy Parker, George S. Kaufman vagy maga Ross.

Névjegy
Adam Gopnik író, újságíró 1956-ban született, 1986 óta szinte minden műfajban jelennek meg cikkei a New Yorkerben. Volt párizsi tudósító, a francia fővárosról könyvet is írt, ahogy Lincolnról, Darwinról, New Yorkról, a liberalizmusról és a gasztronómiáról. Afféle házi márka, egy-egy Gopnik-cikk mindig esemény.

A New Yorker kereste a hangját, és ebben inkább hátráltatta, hogy a lapot sokan az Algonquin Hotelben összegyűlő társaság meghosszabbításának vélték. Aztán megérkezett a New Yorkerhez E. B. White és James Thurber, később pedig A. J. Liebling, és Joseph Mitchell. Az ő hangjuk már elütött az Algonquin világától. A kerekasztalt a New York-i művészvilág dörzsölt bennfentesei uralták, White és Thurber azonban kívülállók voltak, rácsodálkozással szemlélték New Yorkot. E. B. White egyike a hőseimnek, mindenből kivette egy kicsit a részét a lapnál, akárcsak én. White-nak hála, a harmincas évek elejére a New Yorker hangneme teljesen átalakult, ez jól látszik a szerkesztőségi írásokból. Ez már nem az összekacsintó, a kifinomultságukat fitogtató társasági előkelőségek hangja, hanem a kívülről jött szemlélőé.

Jót derültem azon a kiállított, 1939-es levélen, amelyet John O’Hara, a New Yorker szerzője Harold Rossnak, az akkori főszerkesztőnek küldött. A maga korában ismert novellista örök újságírói igényt öntött szavakba kisprózai tömörséggel: „Kedves Harold! Több pénzt akarok, több pénzt akarok, több pénzt akarok…” Ezt ismétli O’Hara elég hosszan. Változott a helyzet ‘39 óta?