szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A miniszterelnök kedd reggel sugárzott rádióinterjújában azt kifogásolta, hogy az unió költségvetése nem az egyes országok valós igényeit veszi figyelembe. Szólt arról is, hogy szerinte a hazai autópálya-építés költségei a korlátozott verseny miatt ilyen magasak.

"Ma olyan az unió költségvetése, hogy időnként nem egy ország valóságos szükségletéhez igazodik, hanem kitalálják Brüsszelben, hogy mire lehet fizetni és mire nem" - mondta a miniszterelnök a Magyar Rádióban. A hétfőn felvett nyilatkozatban határozottan kijelentette: nem mi vagyunk a költségvetésért, hanem legyen olyan költségvetés, amely a magyar igényekhez illeszkedik.

A kormányfő szerint olyan szabályozást kell elfogadni és elfogadtatni, amelynek alapján Magyarország a terveihez annyi pénzt kap, amellyel a tagországok többségét, legalább huszonkettőt megelőz, s ezzel a "három legjobb" állam közé kerül.

Magyarnak lenni

A mindenkori magyar kormánynak felelőssége van azokért, akik magukat magyarnak vallják - mondta Gyurcsány Ferenc Antall József néhai miniszterelnök egykori kijelentésével összefüggésben.

A kormányfő szerint Antall József ezt a kérdést helyes irányba kinyitotta, amikor lélekben 15 millió magyar miniszterelnökének tartotta magát. Akkor sem a Fidesz, sem az MSZP nem értett egyet a kijelentésével - idézte fel Gyurcsány Ferenc.

"Soha-soha nem kérdőjelezném meg", hogy a mindenkori magyar kormányoknak az önmagukat magyarnak vallókért, azokért, akik ezzel a kultúrával, ezzel a nyelvvel, ezzel a történelemmel azonosítják magukat, van felelőssége, "és mi ezt gyakoroljuk is" - hangsúlyozta a kormányfő, aki szerint pontosabb az a megfogalmazás, s ő is így fogalmazott, hogy "10 millió magyar nevében, 15 millió magyar érdekében".

Gyurcsány Ferenc megítélése szerint nem arról szól Magyarországon a politikai vita, hogy az egyik nemzeti, a másik nemzetietlen, hanem arról, hogy ki miként képzeli el úgy a határon túl élők identitásának, magyarságtudatának megőrzését, támogatását, hogy közben arra is figyeljen: a térségben a sokat veszekedő államok között fennmaradjon a béke és biztonság.

Miért drága az autópálya-építés?

A kormányfő szerint az építésügyi szabványok és a korlátozott verseny miatt drága az autópálya építés Magyarországon. A magyar építésügyi szabályozás olyan, hogy az érdekelt önkormányzatoknak van engedélyezési joguk, s akkor engedik át területükön az autópályát, ha kapnak egy lehajtót - mondta a kormányfő. Hozzátéve, hogy egy-egy lehajtó pár milliárd forintba kerül.

Elmondta: az autópálya kilométere egymilliárd forint alatt van, de miután két kilométerenként van egy csomópont, kétmilliárdig is felmegy az ár. Ausztriában az átlagos lehajtó sűrűség a magyarnak fele-harmada - jegyezte meg. Hozzáfűzte: Európában szokatlan módon a Kiskunfélegyháza és Szeged közötti 46 kilométeres szakaszon 29 hidat építettek.

Megdrágítja az autópálya építést az is, hogy Magyarországon nagyon korlátozott a verseny - mutatott rá Gyurcsány Ferenc, hozzátéve: 2002 előtt egyáltalán nem volt verseny, egy cég megkapta az autópálya építést a kormánytól. Szerinte 2002 után elkezdődött a versenyeztetés, és most az M0-ás építésénél már nem engedik meg a fővállalkozói tevékenységet, s így megnőtt a verseny, aminek következtében az egy kilométerre jutó költségek háromszáz millió forinttal csökkennek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Az autópályaépítés húzza az építőipart

Az építőipari termelés volumene szeptemberben kiigazítás nélkül és munkanaptényezővel korrigáltan is 37 százalékkal haladta meg a tavaly szeptemberit - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hétfőn.

MTI Gazdaság

Gyurcsány: a Fitch leminősítése bátorítás

A miniszterelnök szerint az, hogy kedden a legnagyobb európai hitelminősítő rontott Magyarország besorolásán, azt jelenti, hogy Magyarország további ösztökélést és bátorítást kapott a kormány által megkezdett változtatások átfogóbb és mélyebb bevezetéséhez. A Fidesz szerint viszont újabb, aggasztó figyelmeztetést kapott Gyurcsány kormánya.

Népszabadság Online Itthon

Újabb trükk a parkolási és autópályadíjak elkerülésére

A rendőrség még keresi a jogi megoldást arra, miként lehetne megakadályozni, hogy a bliccelő autósok lelepleződés esetén ne mondhassák azt: "Elnézést, épp most esett le a táblám, még nem volt időm újra felszerelni".

MTI Itthon

Elutasítás a Gyurcsány kontra Magyar Nemzet ügyben

Első fokon elutasította a Fővárosi Bíróság Gyurcsány Ferenc miniszterelnök keresetét, amelyben a Magyar Nemzet című napilap elmarasztalását kérte egy sajtó-helyreigazítási ügyben. A kormányfő két szeptember végi írás - a Hazudott a miniszterelnök című és egy másik cikk - miatt perelte be a lapot.