Ruszin-Szendi nekiment a honvédelmi miniszternek az új repülők miatt és felelősségre vonással fenyegette

Az egykor Szalay-Bobrovniczky Kristóf, ma pedig részben Habony Árpád tulajdonában álló cseh gyár gyakorlógépei miatt aggódik a volt vezérkari főnök. A Tiszában politizáló Ruszin-Szendi úgy látja, a miniszter aligha kerülheti el a felelősségre vonást.

  • HVG HVG
Ruszin-Szendi nekiment a honvédelmi miniszternek az új repülők miatt és felelősségre vonással fenyegette

„A repülőgépek rendszerbe állításához, üzemeltetéséhez szükséges minimális feltételek a csúszás ellenére sem állnak rendelkezésre, az L-39 Skyfox repülőgépek katonai alkalmazhatósága kérdéses” – állítja Facebook-posztjában a ma már a Tisza Pártban politizáló volt vezérkari főnök, Ruszin-Szendi Romulusz, utalva arra, hogy az eredetileg 2024-re várt négy gép helyett idén és csak három gyakorló repülőgépet kapott a Magyar Honvédség, ráadásul ezekkel sem stimmel szerinte minden.  

A HVG is írt róla, hogy május végén a kecskeméti légibázison átadták a Magyar Honvédségnek az Aero Vodochody Aerospace első három Aero L-39 Skyfox típusú kiképző repülőgépét. A nagyjából 70 milliárd forintért rendelt összesen 12 darab repülőgépet gyártó cseh cégbe már régen bevásárolta magát a NER: előbb Szalay-Bobrovniczky Kristóf, aztán Hernádi Zsolthoz, majd Habony Árpád. 

Leszállította a Honvédségnek az első három gyakorlógépet a már Habony Árpád résztulajdonában álló cseh gyár

Megérkezett Kecskemétre az első három darab a nagyjából 70 milliárd forintba kerülő 12 Skyfox kiképző repülőgépek közül. A gyártó a cseh Aero Vodochody, amelybe már régen bevásárolta magát a NER: előbb Szalay-Bobrovniczky Kristóf, aztán Hernádi Zsolthoz, majd Habony Árpád.

Erre a személyi összefonódásra amúgy Ruszin-Szendi Romulusz is kitér és emlékeztet arra is, hogy annak idején Szalay-Bobrovniczky cége a vásárláshoz még állami segítséget, 150 millió eurós (kb. 53 milliárd forintos) hitelt vett fel a Magyar Fejlesztési Banktól, a kölcsönhöz pedig a kormány vállalt az állam nevében készfizető kezességet. De a volt vezérkari főnök szerint a valódi baj az, hogy 

  • a gyártó a repülőgépekbe civil szabványoknak megfelelő avionikai rendszert épített be, a Skyfoxok nem rendelkeznek a műveleti alkalmazáshoz szükséges harcászati adatkapcsolati rendszerrel, fegyverrendszerrel és önvédelmi rendszerekkel 
  • a repülőgépek tárolása sem tekinthető megoldottnak, ugyanis a vadonatúj L-39-eseket ideiglenesen a NATO számára felajánlott hangárokban helyezték el 
  • az L-39 Skyfox repülőgépek könnyű támogató, illetve felderítő szerepkörben történő harci alkalmazása önvédelmi rendszerek hiányában igen magas kockázattal jár 

„Úgy tűnik, hogy a gépek beszerzése nem a magyar emberek biztonságát szolgálja, hanem sokkal inkább egy szűk gazdasági-politikai érdekkör anyagi gyarapodását” – folytatja Ruszin-Szendi, aki feltette a honvédelmi miniszternek azt a kérdést is, hogy mi az oka a szállítás csúszásának, fizetett-e a cseh gyártó emiatt kötbért. Végül a volt vezérkari főnök azt üzente Szalay-Bobrovniczkynek: 

Miniszter Úr! A választ megkerülheti, de a felelősségre vonást aligha.” 

Log into Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek