Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"66faa1c8-c9ed-43dd-b8e3-48d86ae46879","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lengyel külügyminiszter-helyettes szerint hazánk megsértette az őszinte együttműködés elvét, amikor menedékjogot adott egy korrupcióval vádolt lengyel politikusnak.","shortLead":"A lengyel külügyminiszter-helyettes szerint hazánk megsértette az őszinte együttműködés elvét, amikor menedékjogot...","id":"20241227_lengyelorszag-europai-unio-birosaga-romanowski","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66faa1c8-c9ed-43dd-b8e3-48d86ae46879.jpg","index":0,"item":"f5287756-ea98-4e95-8698-c8c2bd54d92b","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_lengyelorszag-europai-unio-birosaga-romanowski","timestamp":"2024. december. 27. 14:02","title":"Az Európai Unió Bírósága elé állítanák a lengyelek Magyarországot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: férfiszorongások a munkahelyünkön. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20241229_Elvitelre-ferj-ferfi-szorongas-munkahely-ferfiszorongas-sorozat-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"8f36c046-48f8-4f9a-a9a9-113faf2186c6","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Elvitelre-ferj-ferfi-szorongas-munkahely-ferfiszorongas-sorozat-podcast","timestamp":"2024. december. 29. 06:00","title":"Elvitelre #99: A férfiakat családapaként gyakran az nyomja előre, hogy mennyi pénzt kell hazahozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.","shortLead":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg...","id":"20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279.jpg","index":0,"item":"7f78e4c6-9e7a-44cd-bece-3ba07684ba43","keywords":null,"link":"/elet/20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","timestamp":"2024. december. 28. 16:43","title":"Menesztették a magyar egyházmegye éléről a botrányairól elhíresült Hilarion metropolitát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef4f2604-f702-4772-b67e-96f30598517f","c_author":"HVG","category":"360","description":"<strong>Felsorolni is nehéz, </strong>mi mindennel gazdagodott Orbán Viktor barátja és veje.","shortLead":"<strong>Felsorolni is nehéz, </strong>mi mindennel gazdagodott Orbán Viktor barátja és veje.","id":"20241228_meszaros-tiborcz-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyongyarapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef4f2604-f702-4772-b67e-96f30598517f.jpg","index":0,"item":"71642a1e-adfc-4e83-8f24-2c8a9c020403","keywords":null,"link":"/360/20241228_meszaros-tiborcz-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyongyarapodas","timestamp":"2024. december. 28. 14:30","title":"2024 is a NER-milliárdosok éve volt: Mészáros Lőrinc és Tiborcz István különösen nagyot szakított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbaff344-f769-4f84-8066-8f7b3f572c3e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Már-már hagyománynak nevezhetjük, hogy az év végén Ceglédi Zoltán szürreális rendőrségi hírekből nyújt át egy csokorra valót. A rendőrök elől bérelt rollerrel menekülő egy atyafi. Elon Muskot is zavarba ejtő csináld magad-önvezető autó Nógrádban. Vipera és könnygáz a kultúrházban. Átverés olcsó disznótorossal és művégtaggal. A visszalopott járókeret.","shortLead":"Már-már hagyománynak nevezhetjük, hogy az év végén Ceglédi Zoltán szürreális rendőrségi hírekből nyújt át egy csokorra...","id":"20241228_duma-aktual-balfek-bunozok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbaff344-f769-4f84-8066-8f7b3f572c3e.jpg","index":0,"item":"397d95c9-af51-41ee-8701-3396466c03f4","keywords":null,"link":"/360/20241228_duma-aktual-balfek-bunozok","timestamp":"2024. december. 28. 19:30","title":"A rabló, aki elaludt betörés közben – Az év balfék bűnözői történetei a Duma Aktuálban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e9fbd4d-ec45-4d2c-ac79-25a2d211cf63","c_author":"HVG","category":"360","description":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a 3. rész.</strong>","shortLead":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a 3...","id":"20241228_Magyarorszag-2024-Kronikaja-3-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e9fbd4d-ec45-4d2c-ac79-25a2d211cf63.jpg","index":0,"item":"e734b150-a983-4fc2-b9d8-14a28058c20c","keywords":null,"link":"/360/20241228_Magyarorszag-2024-Kronikaja-3-resz","timestamp":"2024. december. 28. 13:30","title":"Nem láttuk jönni: Orbán Balázs '56-ról, baleset a Keletiben, Milák nagy visszatérése – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60882094-64c0-40b0-bcaa-96a81e554dcc","c_author":"Németh András","category":"tudomany","description":"Geoffrey Hinton úgy véli, 10-20 százalékos annak az esélye, hogy a gyorsan fejlődő mesterséges intelligencia (MI) három évtizeden belül eltünteti az emberi fajt.","shortLead":"Geoffrey Hinton úgy véli, 10-20 százalékos annak az esélye, hogy a gyorsan fejlődő mesterséges intelligencia (MI) három...","id":"20241227_A-mesterseges-intelligencia-keresztapja-szerint-no-annak-a-veszelye-hogy-az-MI","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60882094-64c0-40b0-bcaa-96a81e554dcc.jpg","index":0,"item":"aba844db-aa8d-4189-8c3a-e47f8bcfa79f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_A-mesterseges-intelligencia-keresztapja-szerint-no-annak-a-veszelye-hogy-az-MI","timestamp":"2024. december. 27. 19:42","title":"Az MI keresztapja szerint nő annak a veszélye, hogy a gépi értelem kiirtja az emberiséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Rigó Csaba Balázs szerint nem azért kezdtek el vizsgálódni Mészáros Lőrinc exvejénél, mert Mészáros Lőrinc exveje szakított Mészáros Lőrinc lányával.","shortLead":"Rigó Csaba Balázs szerint nem azért kezdtek el vizsgálódni Mészáros Lőrinc exvejénél, mert Mészáros Lőrinc exveje...","id":"20241228_GVH-elnok-Meszaros-Lorinc-exveje-lenyegeben-sajat-magat-buktatta-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287.jpg","index":0,"item":"581c094a-0788-4ab9-b0b6-2029f21baa63","keywords":null,"link":"/kkv/20241228_GVH-elnok-Meszaros-Lorinc-exveje-lenyegeben-sajat-magat-buktatta-le","timestamp":"2024. december. 28. 09:19","title":"GVH-elnök: Mészáros Lőrinc exveje lényegében saját magát buktatta le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A súlyos anyagi gondokkal küzdő BKV-nak estleg vissza kell fizetnie 300 millió forintot, amelyet az EU folyósított a nagykörúti villamos pálya rekonstrukciójára. Aba Botond visszahívását napokon belül kezdeményezhetik. Fény derült arra, hogy a Combinókat szállító Siemens egyik fontos alvállalkozó cégének vezetői korábban a BKV menedzsmentjének tagjai voltak.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tájékozódik arról, vajon a BKV a Környezetvédelmi és Infrastrukturális Operatív Programból (KIOP) 2005-ben elnyert 300 millió forintot előírásszerűen használta-e fel. Ha nem, és újabb elemzések hasonló elmarasztaló következtetésekre jutnak, kötelezhetik a BKV-t, hogy fizesse vissza a 300 milliót. Brüsszel maga is átfogó audit vizsgálatot kezdeményezhet a BKV-val szemben.
Csütörtökön ül össze a BKV felügyelő bizottsága, Demszky Gábor főpolgármester részvételével. Áttekintik azt a jelentést, amelyet a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) közlekedésmérnöki karának tanárai készítettek. Ha annak eredménye kellőképpen lesújtó, kezdeményezhetik Aba Botond vezérigazgató menesztését, amit a főpolgármester az elmúlt hetekben már többször kilátásba helyezett.
A kidőlt oszlopokat és a leszakadó felsővezetékeket a BME tanárai a szűkre szabott határidő és a hiányos kivitelezés számlájára írják. A háttérben furcsa összefonódást sejlik fel: a TEN-T ZRt.-nek, a Siemens alvállalkozójának főrészvényese az a Tóth Imre, aki korábban, éveken át, a BKV Áramellátási Szakszolgálatának volt a vezetője. Tóthnak ottani helyettese, Borók Imre, most a másik főrészvényes a TEN-T Zrt-ben. Kettőjüknek már volt egy közös vállalkozása: a Zrt. jogelőd cége, az 1981-től működő "TEN-T" Gmk. A TEN-T Gmk.- úgy tudjuk - szerelési megbízások egész sorát kapta a BKV-tól, jóllehet Tóth és Borók a közlekedési vállalat menedzsmentjébe tartoztak.
Később megváltak a BKV-tól, anélkül, hogy a kapcsolatokat megszakították volna . A TEN-T Zrt-t a BKV elhalmozza megrendelésekkel, a felsővezeték szerelésnek ők a leggyakrabban felkért alvállalkozói. Egyesek szerint ebben az is szerepet játszik, hogy a munkákat most Tóth egykori beosztottja, Szabó János, a BKV Áramellátási Szakszolgálatának vezetője osztja ki. A körúti felújítás a Siemensen keresztül került a TEN-T Zrt-hez, amely azonban - a BME szakvéleménye szerint – a munka során hibát-hibára halmozott.
A BME szakértői szerint már szabad szemmel is látható volt, hogy milyen veszélyes mértékben korrodálódtak a Margit hídi oszlopok. Ezekre a korábbinál háromszor súlyosabb felső vezetékeket nem lett volna szabad feltenni. A rozsda az oszlopoknak a terhelés elviseléséhez minimálisan szükséges 6 milliméteres falvastagságát 1-2 milliméteresre vékonyította. Ilyen állapotban a tartószerkezetek képtelenek elviselni a Combino-k üzemeltetésekor keletkező tripla terhelést. A tartóoszlopok júliusban a Margit hídon az éjszaka végzett pótmunka során kidőltek. A független vizsgálóbizottság megállapította azt is, hogy a vezetékcserével megbízott TEN-T Zrt. „műszerezettség hiányában” eleve nem tudta garantálni a felsővezetéket megtámasztó kereszttartó sodronyok kifeszítését.
Mindezt Tóth Imre – a hvg.hu felvetésekor - határozottan tagadta. „Mára rendkívül nagy raktárkészlettel állandó és tapasztalt csapattal dolgozunk, ezért érthetetlen a vizsgálatot készítők vádja a TEN-T műszerezettségét illetően”- jelentette ki. Tagadta azt is, hogy BKV-s középvezetőként maga fele hajlott volna a keze: „Kategorikusan kijelentem, hogy soha nem adtam megbízást a saját cégemnek.”
Felelős még mindig nincs (Oldaltörés)
A Budapest portálon olvasható vizsgálati anyag azt is megállapítja, hogy „próbaterheléskor, az előírt terhelés felének elérésekor, az oszlopnak már ki kellett volna dőlnie.” Ezzel szemben a mérési jegyzőkönyv azt állítja, hogy az oszlop a márciusi próbaterhelésnél eredeti helyébe, maradandó alakváltozás nélkül visszaállt. Vitézy Dávid a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője aggodalmának adott hangot: lehet, hogy a március 20-án, állítólag minden hiba nélkül elvégzett próbaterhelés valójában meg sem történt.
A VEKE felemásnak tartja a független szakértői jelentést, mert a sok értékes információ mellett az a felelősség kérdését egyáltalán nem firtatja. Ez részben összefügghet azzal, hogy - mint azt a hvg.hu korábban megírta, a BKV finanszírozta a vizsgálat költségeit. A műszaki szakemberekből álló gárda a jogi felelősség megállapítására nem vállalkozott, arra kísérletet sem tett. Komoly aggodalmak merültek fel, miképpen fog sikerülni - a botrányokba fulladó felszíni mini projektek után (troli beszerzés, vágányfelújítás, stb.) - a nagyságrenddel nagyobb, és sokkal összetettebb négyes metró beruházás.
Mivel eddig ezt a főváros és a kormány közösen akarták finanszírozni, minimális kontrol mellett lebonyolítható lett volna. Az EU ennél keményebb dió. Szigorú feltételekhez köt mindent és állandó ellenőrzés mellet ad csak pénzt. A VEKE szerint ha a Gyurcsány-kormány átteszi a metró költségeit az EU kohéziós alapjának projektjei közé, minden eddiginél szigorúbb revizorokat hoz a BKV és a DBR Metró nyakára, melyhez finoman szólva nincsenek hozzászokva. „"A 4-es metró előkészítése során már ismertté vált botrányok és a Combino-ügy után veszélyes játék a metróberuházás lebonyolítását a BKV-nál hagyni, ezzel Magyarország uniós renoméját veszélyeztetjük"- nyilatkozta Vitézy.
Hiába próbáltuk megtudni a BKV-tól, hogy kezdettől fogva hány megbízást adtak a TEN-T Gmk.-nak, majd Zrt-nek. Arra pedig csak csütörtökön a felügyelőbizottsági ülés után hajlandóak csak reagálni, hogy a BKV adott esetben képes lenne-e visszafizetni a 300 millió forint uniós támogatást, vagy sem.
A Siemens M4 Budapest konzorcium építheti ki a 4-es metró I. szakaszának áramellátását, aminek értéke nettó 108,85 millió euró, közel 30 milliárd forint.
A Siemens szakemberei átvizsgálták a hat darab Combino villamost, s kiderült, a hibás ajtóműködést csupán kisebb beállítási probléma okozta. Egy új mechanikai egységet is beépítenek a járművekbe, hogy a továbbiakban zavartalanul közlekedhessenek.
A fővárost irányító MSZP-SZDSZ koalíció szeretné gyorsan és fájdalommentesen maga mögött hagyni a szocialista Molnár Gyula Combino-vásárlásra tett kritikus megjegyzését. A koalíciós partnerek döntöttek: egymás felelősségét nem firtatják. A két fővárosi frakció viszályából ugyanis egyedül Tarlós István profitálhat.
A homokzsákos próbaüzem kevésbé megterhelő az ajtóknak, mint élő emberekkel utazni - lebbentette fel a fátylat a Siemens AG közlekedéstechnikai ágazatának projektvezetője a 820 milliós Combino villamosok meghibásodásának egyik okáról. Dirk Rösler azt is hozzátette: a klímát most is a korábbi árhoz hasonló költségen szerelnék be a villamosokba.