Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8c9c1147-ad71-4ad3-9590-c4483add635c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nagyot késő vonatok új vonatszámot kapnak, így nem látszanak a rendszerben.","shortLead":"A nagyot késő vonatok új vonatszámot kapnak, így nem látszanak a rendszerben.","id":"20250609_Vitezy-szerint-a-MAV-Lazar-utasitasara-trukkozik-a-kesesekkel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c9c1147-ad71-4ad3-9590-c4483add635c.jpg","index":0,"item":"374a66bb-1c5b-46bd-91ca-5224ba4c1be3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250609_Vitezy-szerint-a-MAV-Lazar-utasitasara-trukkozik-a-kesesekkel","timestamp":"2025. június. 09. 14:02","title":"Vitézy szerint a MÁV Lázár utasítására trükközik a késésekkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa3a9a7b-5289-4c83-b33d-a48ec8dd589b","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Nébih szerint a nagyobb vásárcsarnokokban kezd kiszorulni a hazai őstermelői áru.","shortLead":"A Nébih szerint a nagyobb vásárcsarnokokban kezd kiszorulni a hazai őstermelői áru.","id":"20250610_Fokozott-szamocaellenorzeseket-tartott-a-Nebih-paran-megprobaltak-kijatszani-a-hatosagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa3a9a7b-5289-4c83-b33d-a48ec8dd589b.jpg","index":0,"item":"d1e5168c-af10-4ecb-a7b6-c5be42aaeb4b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250610_Fokozott-szamocaellenorzeseket-tartott-a-Nebih-paran-megprobaltak-kijatszani-a-hatosagot","timestamp":"2025. június. 10. 12:47","title":"Tényleg annyi termelői eper lenne az országban, hogy szinte minden sarkon találkozni vele? Ennek akart utánajárni a Nébih","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"990ec618-4bbb-44d4-8828-df6ea5a6c912","c_author":"Somfai Dávid","category":"360","description":"Minden nap összesen ezernél több kamera figyeli BKK-járművekről a forgalmat, így látszólag könnyen felelősségre lehetne vonni a tömegközlekedést akadályozó, szabálytalankodó autósokat. A főváros automatizálná is a levideózott szabálysértők bírságolását, de a Belügyminisztérium szerint erre nincs jogi lehetőség. Miért nem alkalmazható ilyen esetekben az, ami a gyorshajtóknál már ma is működik? És mit tesz a BKK és a rendőrség ehelyett?","shortLead":"Minden nap összesen ezernél több kamera figyeli BKK-járművekről a forgalmat, így látszólag könnyen felelősségre lehetne...","id":"20250609_Rendszammal-egyutt-veszik-oket-lencsevegre-megis-meguszhatjak-a-birsagot-a-tomegkozlekedest-zavaro-autosok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/990ec618-4bbb-44d4-8828-df6ea5a6c912.jpg","index":0,"item":"480571cf-7db1-4615-bc1e-0f4248a39a83","keywords":null,"link":"/360/20250609_Rendszammal-egyutt-veszik-oket-lencsevegre-megis-meguszhatjak-a-birsagot-a-tomegkozlekedest-zavaro-autosok","timestamp":"2025. június. 09. 07:00","title":"Rendszámmal együtt kapják őket lencsevégre, mégis megúszhatják a bírságot a tömegközlekedést zavaró autósok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a20155db-0d23-4f89-b985-d13878bb79b8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kelet-Magyarországon terjeszkedik a MagNet Bank.","shortLead":"Kelet-Magyarországon terjeszkedik a MagNet Bank.","id":"20250610_MagNet-Bank-Polgari-Bank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a20155db-0d23-4f89-b985-d13878bb79b8.jpg","index":0,"item":"a330fafd-2f5e-4d92-bf2f-d7d194b13ed2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250610_MagNet-Bank-Polgari-Bank","timestamp":"2025. június. 10. 15:14","title":"Megvásárolta a MagNet Bank a Polgári Bankot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e634d49f-b122-4f7f-b7d0-cd1ea6ee354a","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Vádat emeltek az Egyesült Államokban két kínai állampolgár ellen azzal a gyanúval, hogy egy veszélyes, akár az agroterrorizmusban fegyverként is alkalmazható gombafajt csempésztek be az ország területére.","shortLead":"Vádat emeltek az Egyesült Államokban két kínai állampolgár ellen azzal a gyanúval, hogy egy veszélyes, akár...","id":"20250610_fusarium-graminearum-veszelyes-gomba-mezogazdasag-terrorizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e634d49f-b122-4f7f-b7d0-cd1ea6ee354a.jpg","index":0,"item":"3961449d-889f-4c76-9396-a12b29702363","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_fusarium-graminearum-veszelyes-gomba-mezogazdasag-terrorizmus","timestamp":"2025. június. 10. 13:03","title":"Veszélyes, akár fegyverként is alkalmazható gombafajt csempésztek be Amerikába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az EU-pénzek elmaradására és a kórházakra hivatkozva.","shortLead":"Az EU-pénzek elmaradására és a kórházakra hivatkozva.","id":"20250610_koltsegvetes-hiany-hianycel-eu-penz-korhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"4c1b50fb-1992-4382-be2a-437af0e044ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250610_koltsegvetes-hiany-hianycel-eu-penz-korhaz","timestamp":"2025. június. 10. 11:03","title":"Megemelte a kormány a hiánycélt, és kétszer annyi devizakötvényt bocsát ki, mint amennyit eddig tervezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dbe5e9c-c80b-418a-9137-28060150029e","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"Társa szerencsésen túlélte az állattal való találkozást.","shortLead":"Társa szerencsésen túlélte az állattal való találkozást.","id":"20250610_Medvetamadasban-halt-meg-egy-turazo-Gorogorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dbe5e9c-c80b-418a-9137-28060150029e.jpg","index":0,"item":"6bb4bc96-3d77-4b17-a19e-4bdd9dd12a02","keywords":null,"link":"/elet/20250610_Medvetamadasban-halt-meg-egy-turazo-Gorogorszagban","timestamp":"2025. június. 10. 12:36","title":"Medvetámadásban halt meg egy túrázó Görögországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fb9bf2a-d55d-4257-943b-8c558c74ad2d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Több megállót is tartottak a kialakult helyzet miatt, de volt, ahol az alternatív mosdót sem lehetett használni.","shortLead":"Több megállót is tartottak a kialakult helyzet miatt, de volt, ahol az alternatív mosdót sem lehetett használni.","id":"20250610_Megallunk-Csornan-hogy-lehessen-pisilni-mondtak-be-az-Intercityn-miutan-elromlottak-a-vecek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fb9bf2a-d55d-4257-943b-8c558c74ad2d.jpg","index":0,"item":"23d516f4-a103-47c1-8860-0a71987713f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250610_Megallunk-Csornan-hogy-lehessen-pisilni-mondtak-be-az-Intercityn-miutan-elromlottak-a-vecek","timestamp":"2025. június. 10. 12:42","title":"„Megállunk Csornán, hogy lehessen pisilni” – mondták be az Intercityn, miután elromlottak a vécék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A súlyos anyagi gondokkal küzdő BKV-nak estleg vissza kell fizetnie 300 millió forintot, amelyet az EU folyósított a nagykörúti villamos pálya rekonstrukciójára. Aba Botond visszahívását napokon belül kezdeményezhetik. Fény derült arra, hogy a Combinókat szállító Siemens egyik fontos alvállalkozó cégének vezetői korábban a BKV menedzsmentjének tagjai voltak.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tájékozódik arról, vajon a BKV a Környezetvédelmi és Infrastrukturális Operatív Programból (KIOP) 2005-ben elnyert 300 millió forintot előírásszerűen használta-e fel. Ha nem, és újabb elemzések hasonló elmarasztaló következtetésekre jutnak, kötelezhetik a BKV-t, hogy fizesse vissza a 300 milliót. Brüsszel maga is átfogó audit vizsgálatot kezdeményezhet a BKV-val szemben.
Csütörtökön ül össze a BKV felügyelő bizottsága, Demszky Gábor főpolgármester részvételével. Áttekintik azt a jelentést, amelyet a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) közlekedésmérnöki karának tanárai készítettek. Ha annak eredménye kellőképpen lesújtó, kezdeményezhetik Aba Botond vezérigazgató menesztését, amit a főpolgármester az elmúlt hetekben már többször kilátásba helyezett.
A kidőlt oszlopokat és a leszakadó felsővezetékeket a BME tanárai a szűkre szabott határidő és a hiányos kivitelezés számlájára írják. A háttérben furcsa összefonódást sejlik fel: a TEN-T ZRt.-nek, a Siemens alvállalkozójának főrészvényese az a Tóth Imre, aki korábban, éveken át, a BKV Áramellátási Szakszolgálatának volt a vezetője. Tóthnak ottani helyettese, Borók Imre, most a másik főrészvényes a TEN-T Zrt-ben. Kettőjüknek már volt egy közös vállalkozása: a Zrt. jogelőd cége, az 1981-től működő "TEN-T" Gmk. A TEN-T Gmk.- úgy tudjuk - szerelési megbízások egész sorát kapta a BKV-tól, jóllehet Tóth és Borók a közlekedési vállalat menedzsmentjébe tartoztak.
Később megváltak a BKV-tól, anélkül, hogy a kapcsolatokat megszakították volna . A TEN-T Zrt-t a BKV elhalmozza megrendelésekkel, a felsővezeték szerelésnek ők a leggyakrabban felkért alvállalkozói. Egyesek szerint ebben az is szerepet játszik, hogy a munkákat most Tóth egykori beosztottja, Szabó János, a BKV Áramellátási Szakszolgálatának vezetője osztja ki. A körúti felújítás a Siemensen keresztül került a TEN-T Zrt-hez, amely azonban - a BME szakvéleménye szerint – a munka során hibát-hibára halmozott.
A BME szakértői szerint már szabad szemmel is látható volt, hogy milyen veszélyes mértékben korrodálódtak a Margit hídi oszlopok. Ezekre a korábbinál háromszor súlyosabb felső vezetékeket nem lett volna szabad feltenni. A rozsda az oszlopoknak a terhelés elviseléséhez minimálisan szükséges 6 milliméteres falvastagságát 1-2 milliméteresre vékonyította. Ilyen állapotban a tartószerkezetek képtelenek elviselni a Combino-k üzemeltetésekor keletkező tripla terhelést. A tartóoszlopok júliusban a Margit hídon az éjszaka végzett pótmunka során kidőltek. A független vizsgálóbizottság megállapította azt is, hogy a vezetékcserével megbízott TEN-T Zrt. „műszerezettség hiányában” eleve nem tudta garantálni a felsővezetéket megtámasztó kereszttartó sodronyok kifeszítését.
Mindezt Tóth Imre – a hvg.hu felvetésekor - határozottan tagadta. „Mára rendkívül nagy raktárkészlettel állandó és tapasztalt csapattal dolgozunk, ezért érthetetlen a vizsgálatot készítők vádja a TEN-T műszerezettségét illetően”- jelentette ki. Tagadta azt is, hogy BKV-s középvezetőként maga fele hajlott volna a keze: „Kategorikusan kijelentem, hogy soha nem adtam megbízást a saját cégemnek.”
Felelős még mindig nincs (Oldaltörés)
A Budapest portálon olvasható vizsgálati anyag azt is megállapítja, hogy „próbaterheléskor, az előírt terhelés felének elérésekor, az oszlopnak már ki kellett volna dőlnie.” Ezzel szemben a mérési jegyzőkönyv azt állítja, hogy az oszlop a márciusi próbaterhelésnél eredeti helyébe, maradandó alakváltozás nélkül visszaállt. Vitézy Dávid a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője aggodalmának adott hangot: lehet, hogy a március 20-án, állítólag minden hiba nélkül elvégzett próbaterhelés valójában meg sem történt.
A VEKE felemásnak tartja a független szakértői jelentést, mert a sok értékes információ mellett az a felelősség kérdését egyáltalán nem firtatja. Ez részben összefügghet azzal, hogy - mint azt a hvg.hu korábban megírta, a BKV finanszírozta a vizsgálat költségeit. A műszaki szakemberekből álló gárda a jogi felelősség megállapítására nem vállalkozott, arra kísérletet sem tett. Komoly aggodalmak merültek fel, miképpen fog sikerülni - a botrányokba fulladó felszíni mini projektek után (troli beszerzés, vágányfelújítás, stb.) - a nagyságrenddel nagyobb, és sokkal összetettebb négyes metró beruházás.
Mivel eddig ezt a főváros és a kormány közösen akarták finanszírozni, minimális kontrol mellett lebonyolítható lett volna. Az EU ennél keményebb dió. Szigorú feltételekhez köt mindent és állandó ellenőrzés mellet ad csak pénzt. A VEKE szerint ha a Gyurcsány-kormány átteszi a metró költségeit az EU kohéziós alapjának projektjei közé, minden eddiginél szigorúbb revizorokat hoz a BKV és a DBR Metró nyakára, melyhez finoman szólva nincsenek hozzászokva. „"A 4-es metró előkészítése során már ismertté vált botrányok és a Combino-ügy után veszélyes játék a metróberuházás lebonyolítását a BKV-nál hagyni, ezzel Magyarország uniós renoméját veszélyeztetjük"- nyilatkozta Vitézy.
Hiába próbáltuk megtudni a BKV-tól, hogy kezdettől fogva hány megbízást adtak a TEN-T Gmk.-nak, majd Zrt-nek. Arra pedig csak csütörtökön a felügyelőbizottsági ülés után hajlandóak csak reagálni, hogy a BKV adott esetben képes lenne-e visszafizetni a 300 millió forint uniós támogatást, vagy sem.
A Siemens M4 Budapest konzorcium építheti ki a 4-es metró I. szakaszának áramellátását, aminek értéke nettó 108,85 millió euró, közel 30 milliárd forint.
A Siemens szakemberei átvizsgálták a hat darab Combino villamost, s kiderült, a hibás ajtóműködést csupán kisebb beállítási probléma okozta. Egy új mechanikai egységet is beépítenek a járművekbe, hogy a továbbiakban zavartalanul közlekedhessenek.
A fővárost irányító MSZP-SZDSZ koalíció szeretné gyorsan és fájdalommentesen maga mögött hagyni a szocialista Molnár Gyula Combino-vásárlásra tett kritikus megjegyzését. A koalíciós partnerek döntöttek: egymás felelősségét nem firtatják. A két fővárosi frakció viszályából ugyanis egyedül Tarlós István profitálhat.
A homokzsákos próbaüzem kevésbé megterhelő az ajtóknak, mint élő emberekkel utazni - lebbentette fel a fátylat a Siemens AG közlekedéstechnikai ágazatának projektvezetője a 820 milliós Combino villamosok meghibásodásának egyik okáról. Dirk Rösler azt is hozzátette: a klímát most is a korábbi árhoz hasonló költségen szerelnék be a villamosokba.
A Fradi első embere több ízben is élesen kritizálta az MLSZ magyarosítást ösztönző változtatásait, amelynek Orbán volt az ötletgazdája, majd szakított a miniszterelnök kedvenc újságjával is.