Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f62afad9-55ee-4689-ae59-a316592385b5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ELTE professor emeritusa 89 éves volt.","shortLead":"Az ELTE professor emeritusa 89 éves volt.","id":"20250203_Meghalt-Ficzere-Lajos-kozigazgatasi-jogtudos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f62afad9-55ee-4689-ae59-a316592385b5.jpg","index":0,"item":"7115194d-046b-4568-b4de-53a1af5aa439","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Meghalt-Ficzere-Lajos-kozigazgatasi-jogtudos","timestamp":"2025. február. 03. 17:28","title":"Meghalt Ficzere Lajos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"607c458a-d857-434b-b05d-cd07a68f2dcd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Xiaomi SU7 Ultra kevesebb, mint 2 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-km/h-ra.","shortLead":"A Xiaomi SU7 Ultra kevesebb, mint 2 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-km/h-ra.","id":"20250203_mar-sorozatban-gyartjak-a-xiaomi-su7-ultra-magyarorszagon-is-tesztelt-1500-loeros-autojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/607c458a-d857-434b-b05d-cd07a68f2dcd.jpg","index":0,"item":"0c8c24b9-c66b-4148-b16a-383d5a7ba24f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250203_mar-sorozatban-gyartjak-a-xiaomi-su7-ultra-magyarorszagon-is-tesztelt-1500-loeros-autojat","timestamp":"2025. február. 03. 07:21","title":"Már sorozatban gyártják a Xiaomi Magyarországon is tesztelt 1500+ lóerős autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fe8306c-a149-4880-8dbc-d3640930de26","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Fényárban úszott Argentína és Uruguay közös partvidéke, amikor vélhetően egy jókora darab űrszemét izzott fel az esti égbolton. ","shortLead":"Fényárban úszott Argentína és Uruguay közös partvidéke, amikor vélhetően egy jókora darab űrszemét izzott fel az esti...","id":"20250202_Argentina-tuzgomb-urszemet-meteoroid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fe8306c-a149-4880-8dbc-d3640930de26.jpg","index":0,"item":"652d1e9f-0e87-4098-a47e-d3b913c26e75","keywords":null,"link":"/tudomany/20250202_Argentina-tuzgomb-urszemet-meteoroid","timestamp":"2025. február. 02. 22:11","title":"Rakétatámadáskor látni akkora tűzgömböt az égen, mint most Dél-Amerikában (videókkal)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97e7b49a-b2e6-478f-b677-341addb864f5","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Miért annyira keresettek a halálesetekkel kapcsolatos tartalmak az interneten? Mitől félünk, amikor az öregedéstől félünk? Miért érezzük rokonainknak az elhunyt hírességeket? Miért nem segítenek a gyász öt fázisához hasonló félreértések szeretteink elvesztésekor? Szakemberekkel beszélgettünk a gyász új formáiról, arról, hogy mit kezdjünk a halállal, és a fókuszváltásról, amit a gyász hozhat.","shortLead":"Miért annyira keresettek a halálesetekkel kapcsolatos tartalmak az interneten? Mitől félünk, amikor az öregedéstől...","id":"20250203_hvg-nem-mondhatom-el-senkinek-halal-gyasz-gyaszkiseres-tabu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97e7b49a-b2e6-478f-b677-341addb864f5.jpg","index":0,"item":"bff319fd-2f74-474b-a802-e9ac441fa435","keywords":null,"link":"/360/20250203_hvg-nem-mondhatom-el-senkinek-halal-gyasz-gyaszkiseres-tabu","timestamp":"2025. február. 03. 19:33","title":"„Aktiválják a halálfélelmünket” – túl sokat tudunk a halálról, mégis egyre távolabb kerülünk tőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68258366-1a45-45b5-aa54-6052958e3f67","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250202_deepseek-mi-lakhato-bolygo-ismeretlen-agyterulet-repulogep-baleset-galaxy-watch-vercukormeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68258366-1a45-45b5-aa54-6052958e3f67.jpg","index":0,"item":"53096628-40b1-4597-ae15-a1bea6066029","keywords":null,"link":"/tudomany/20250202_deepseek-mi-lakhato-bolygo-ismeretlen-agyterulet-repulogep-baleset-galaxy-watch-vercukormeres","timestamp":"2025. február. 02. 12:03","title":"Ez történt: Jó hír jött a szúrás nélküli, 24 órás vércukorszintmérésről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több száz online forrást fésül át az OpenAI újdonsága, majd egy elemzésben foglalja össze azt, amire a felhasználó kíváncsi. A ChatGPT Deep Search azonban jelenleg nem olcsó mulatság.","shortLead":"Több száz online forrást fésül át az OpenAI újdonsága, majd egy elemzésben foglalja össze azt, amire a felhasználó...","id":"20250203_openai-chatgpt-deep-research-kutatas-megjelenes-uj-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0.jpg","index":0,"item":"6cc8aaa0-935b-4ffc-9717-12ae2c1e7295","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_openai-chatgpt-deep-research-kutatas-megjelenes-uj-funkcio","timestamp":"2025. február. 03. 10:03","title":"Akár 30 percig is dolgozhat az új ChatGPT, de jó oka van rá: részletes elemzést készít bármiről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3626125e-dbf6-4f3b-9153-3e3088669bad","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Hivatalos ügyekkel mindenkinek kell foglalkoznia. A legtöbben már csak a legszükségesebb esetekben járnak kormányablakokba, inkább az interneten, az Ügyfélkapun keresztül intézik el azt, amit lehet. A DÁP megjelenesével azonban ez megváltozhat.","shortLead":"Hivatalos ügyekkel mindenkinek kell foglalkoznia. A legtöbben már csak a legszükségesebb esetekben járnak...","id":"20250203_Kasszakulcs-40-ugyfelkapu-plusz-dap-ugyintezes-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3626125e-dbf6-4f3b-9153-3e3088669bad.jpg","index":0,"item":"798a41d1-9006-46ae-975b-20886f34dcf3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_Kasszakulcs-40-ugyfelkapu-plusz-dap-ugyintezes-podcast","timestamp":"2025. február. 03. 05:50","title":"Várva várt fejlesztés, vagy csak egy újabb platform lesz a DÁP? - Kasszakulcs #40","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28e37984-6f45-4e5d-a07e-28f10bd2e8fb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elsősorban azoknak érdemes megváltoztatni az alábbi Windows-beállítást, akiknek gyerekük vagy valamilyen háziállatuk van. Ezzel ugyanis elkerülhető, hogy a gép akkor kapcsoljon ki, amikor nagyon nem kellene neki.","shortLead":"Elsősorban azoknak érdemes megváltoztatni az alábbi Windows-beállítást, akiknek gyerekük vagy valamilyen háziállatuk...","id":"20250202_asztali-szamitogep-pc-windows-veletlen-kikapcsolasanak-megakadalyozasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28e37984-6f45-4e5d-a07e-28f10bd2e8fb.jpg","index":0,"item":"ea2144cd-8ad5-48d4-8dff-80e7b739b412","keywords":null,"link":"/tudomany/20250202_asztali-szamitogep-pc-windows-veletlen-kikapcsolasanak-megakadalyozasa","timestamp":"2025. február. 02. 08:03","title":"Gyorsan módosítsa ezt a Windows-beállítást, rengeteg idegességet előzhet meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Naponta 300-400 busz hibásodik meg a forgalomban, ez az elmúlt 2-3 év adataihoz viszonyítva 40 százalékos emelkedést jelent. A buszok műszaki állapota lassan már az utasok biztonságát veszélyezteti. Az egyik szakszervezet vezetője szerint ugyanis csak a sofőrök rutinjának köszönhető, hogy eddig nem történt nagyobb baj. A főpolgármester a BKV kritikus pénzügyi helyzete miatt jövő szerdára összehívta a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülését.
Miközben a hírek a BKV csődközeli helyzetéről szólnak (Tarlós István a hvg.hu-nak egy nappal korábban adott interjújában egyenesen úgy fogalmazott: "sokan el sem tudják képzelni, hogy bekövetkezhet, pedig itt van karnyújtásnyira"), a szakszervezetek is egyre inkább felemelik a szavukat a járművek siralmas műszaki állapota miatt. A városban járva tucatjával láthatóak forgalomban lerobbant buszok és villamosok.
„Naponta 300-400 busz robban le a forgalomban az 1300-ból” – mondta a hvg.hu-nak Nemes Gábor, a Cinkotai Autóbusz Üzem Szakszervezet vezetője. Hozzátette: ez nagyon megnehezíti a közlekedést, hiszen ha egy-egy járaton csak 2-3 jármű is esik ki, megnő a követési távolság, borul a menetrend, kiszámíthatatlanná válik a közlekedés az utasok számára.
A szakszervezeti vezető szerint 2008 óta lett egyre komolyabb a probléma, akkor kezdett megnőni drasztikusan a műszaki meghibásodások száma. Az utolsó nagy felújítások ugyanis még a ’90-es években voltak, azóta rendre elmaradtak. „Az elöregedés is probléma, de a felújításokkal meg lehetett volna hosszabbítani a járművek élettartalmát” – állította Nemes. Az elmúlt 2-3 évhez képest ma már 40 százalékkal több jármű robban le a forgalomban, amit a szakszervezeti vezető igencsak aggasztónak tart.
„Mindinkább előkerül a közlekedés-biztonság kérdése. Ha nincs fűtés, vagy nehezen nyílnak az ajtók, az is kellemetlen, de ha a hiba a biztonsági berendezésekre hat ki, például a fékre vagy a kormányra, az komoly gondot okoz. Szerencsére erre nagyon odafigyelnek a sofőrök és mindig időben félreállnak” – tette hozzá Nemes.
"Nehezen biztosítható"
„Jelenleg nehezen biztosítható a Paraméterkönyvben szereplő jármű darabszám forgalomba adása” – ismerte el a BKV sajtóosztálya is a hvg.hu megkeresésére. „A Társaság szakterületei évenként 40-50 milliárd forint értékben kezdeményeztek műszakilag indokolt eszköz- és járműfelújításokat; ez az összeg fejlesztési jellegű feladatokra nem ad fedezetet. Az igényekkel szemben gyakorlatilag csak a Fővárosi Önkormányzat által évenként biztosított, 10-12 milliárd forint összegű, amortizáció pótló céltámogatás állt, amely az eszközállapotok folyamatos romlásának lassítására sem volt elegendő.” A BKV sajtóosztálya is elismerte, hogy a vonali meghibásodások darabszáma jelentős mértékben megemelkedett az elmúlt időben.
Fülöp Máté
Csődközeli helyzet
Január végéig egy 36 milliárd forintos hitelt kellene a BKV-nak visszafizetnie, de nincs miből, így lehet, hogy februárban már a béreket sem tudják kifizetni. A BKV sajtóosztálya szerint a tartalék üzemanyag is csak 1-2 hétre elég. „A BKV talán az egyetlen olyan problémája a fővárosnak, amit az örökség súlyánál, és a probléma nagyságrendjénél fogva egyedül Budapest nem képes kezelni. Húsz éve megoldatlan a BKV finanszírozása. Független elemző intézetek, hitelminősítők, pénzintézetek csak az utóbbi tíz évben körülbelül harminc alkalommal fogalmazták meg aggodalmaikat a BKV-val kapcsolatban. Ezt a korábbi kormányok, a korábbi városvezetés nem oldotta meg. Ráadásul itt van a teljesen elhasználódott járműállomány, a BKV járműveinek túlnyomó többségét tizenöt éve le kellett volna már cserélni” – nyilatkozta a hvg.hu-nak adott interjújában Tarlós István főpolgármester.
A BKV naponta 1,3 millió utast szállít, és a bevétele 55 milliárd forint évente. „Ilyen számok mellett kérjük mi azt a bizonyos 24 milliárdos állami támogatást, amit nem csak nem kaptunk meg Matolcsy György felfogása miatt, hanem az eddig hosszú évek óta biztosított 32 milliárdos támogatást is sikerült befagyasztatnia – csak itt, miközben mindenhol máshol meghagyták. Ez a 45 plusz 19 milliárd forintos felhalmozott adósságállomány csökkentését sem segíti elő” – közölte a főpolgármester.
Tarlós a BKV kritikus helyzete miatt jövő szerdára összehívta a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülését. Az MTI-nek azt mondta: a főváros 15 százalék forrást zárolna az intézményeknél és azt a BKV működési céljaira fordítaná, 6 milliárd plusz 4 milliárd forint közvetlen pénzügyi támogatást nyújtana a cégnek, 9 milliárd forint tagi kölcsönt adna április 30-ig, befagyasztaná az összes nem kötelező feladatot és esetlegesen tarifaemelésről is döntene, ha a kormány felszabadítaná a 32 milliárd forintos normatív támogatást.
Újabb sztrájk várható
Közben újabb forgalomlassító demonstráció lehet a BKV-nál, mivel egyes szakszervezetek elégedetlenek a kollektív szerződés tárgyalásával, illetve a társaságnál zajló folyamatokkal. A főleg buszos szakszervezeteket tömörítő Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetsége (KEKSZ) pénteki, az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: felháborítónak tartják, hogy az állam és az önkormányzat nem veszi komolyan a közösségi közlekedést.
A szövetség hozzátette, hogy el akarják vonni a dolgozók juttatásait, a tulajdonos azt mondja, nincs pénz, miközben szolgáltatni kell, és sem az utazóközönség, sem a munkavállalók nem látják, mi zajlik körülöttük. Felvetették, hogy ha nincs pénz, akkor az egyes ágazatok kiszervezése mit old meg. A KEKSZ az elkezdődött bértárgyalásokat komolytalannak tartja, és kilátásba helyezte: ha nem történnek azonnali lépések, a munkavállalók az utazóközönség biztonságának érdekében csak olyan járművek forgalomba állítását vállalják, amelyek minden előírásnak megfelelnek.
Két éve januárban hasonló forgalomlassító demonstrációt tartottak a buszos szakszervezetek, akkor több mint száz busz nem indult el a buszgarázsokból. Ezt a BKV-nál tartott addigi leghosszabb, hatnapos sztrájk követte, amelyet a kollektív szerződés miatt indítottak.
Orbán Viktor miniszterelnökkel szeretne megállapodni a főpolgármester arról a több tízmilliárdos állami segítségnyújtásról, ami nélkülözhetetlen a BKV csődjének elkerüléséhez. Tarlós István a hvg.hu-nak adott interjújában azt mondta, disznóságnak tartja, hogy Orbán Viktort sokan a sátán ruhájába akarják öltöztetni, már csak azért is, mert a Fideszben nem ő az agresszív ember.
Január elejével, holnaptól változnak a BKV-jegyek és -bérletek esetében az érvényességi határok, az árak azonban a Fővárosi Közgyűlés határozatának értelmében nem módosulnak.
Összesen 361 ezer bliccelőt büntettek meg a BKV ellenőrei tavaly Budapesten; az érvényes jegy és bérlet nélkül közlekedők összesen nyolcszázmillió forintnyi pótdíjat fizettek be - írja a csütörtöki Magyar Nemzet.
Január második felében sztrájk lehet a BKV-nál, ha a cég felmondja az érvényben lévő kollektív szerződést - mondta a BKV egyik érdekvédelmi szövetségének elnöke.