Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér: fantomhelyszín a vizes vb-törvényben

Fejlesztési léptékben az utolsó pillanatokban, 15 hónappal a vizes vb kezdete előtt vették fel a vizes vb-ről szóló törvénybe a Liszt Ferenc Nemzetközi Repteret. Ez a törvény jelentősen megkönnyítette és meggyorsította a beruházások, fejlesztések megkezdését, de a reptéren semmi nem létesült végük - rejtély, miért került be mégis a törvénybe.

  • Dercsényi Dávid Dercsényi Dávid
Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér: fantomhelyszín a vizes vb-törvényben

Minden idők legjobb vizes vb-jét rendeztük, hallhattuk a vb után, amely viszont még holtában is képes a drágulásra. Ugyanakkor rejtélyeket is produkált a sportesemény.

Feltűnt, hogy a vb-re írt, "2015. évi XXXIII. törvény a Budapesten megrendezendő Úszó-, Vízilabda-, Műugró, Műúszó és Nyíltvízi Világbajnokság megvalósításához szükséges létesítményfejlesztésről" címet viselő törvényben három vecsési ingatlan is bekerült - a melléklet sorolja azokat a területeket, amelyekre a törvény hatálya kiterjed. Ez a három vecsési helyrajzi szám a legkésőbb került a törvénybe, 2016. június 25-én, azaz egy évvel a vb megkezdése előtt. Érdeklődtünk Vecsés önkormányzatánál, illetve a Bp2017 Kft-nél is, hogy mi létesült ezeken ahelyeken, de nem kaptunk választ, pedig már 20 nap eltelt az írásbeli kérdések elküldése óta (Vecsésről jelezték, hogy gyakorlatilag egy hétre bezárt az önkormányzat, de az már letelt).

Válaszolt a beruházásokat végző Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. "Az MNV Zrt. az érintett hrsz-eken nem végzett beruházást, a megkeresésében hivatkozott ferihegyi fejlesztésekkel kapcsolatban a Budapest Airport Zrt. az illetékes, ezért kérjük, szíveskedjen hozzájuk fordulni."

A reptérnél is érdeklődtünk, azt a nem hivatalos választ kaptuk, hogy nem épült semmi a vb-re - a repülőtéren folyó beruházás, a harmadik utasmóló építése teljesen a reptér saját forrásaiból zajlik. (A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér külföldi tulajdonban van, az AviAlliance, a Malton és Caisse de dépôt et placement du Québec cégek osztoznak a tulajdoni hányadon.) A repülőtér együttműködött a vb idején a szervezőkkel, de nem épült semmi - talán félreértés volt a reptér törvénybe vétele, bár érdekes, hogy az utolsó pillanatban hogy és miért fordulhatott ez elő.

A Bp2017 Kft. sem válaszolt a kérdésünkre, a vezetők és tisztségviselők havi 800 ezer - 1,2 milliós bére, úgy látszik, ezt a tájékoztató feladatot nem fedezte.

A törvény egyébként jelentős könnyítéseket adott a beruházások létesítésére, felmentést adott különböző törvények betartása alól.

Örök titok marad, mit akartak építeni vagy bevinni a vizes vb fejlesztései közé a repülőtéren.