Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c3e19798-cd45-4c8f-9d7f-6b9703c6805f","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"35 milliárd forintba kerül az új Mezőgazdasági Múzeum felépítése a gödöllői egyetemen, ahol 6 és fél hektáros élménygazdaság is lesz. A Vajdahunyad várát a Trianon Múzeum nézte ki, de inkább turisztikai projekt lesz, ami állítólag Orbán Ráhelt is érdekli.","shortLead":"35 milliárd forintba kerül az új Mezőgazdasági Múzeum felépítése a gödöllői egyetemen, ahol 6 és fél hektáros...","id":"20250612_Trianon-Muzeum-Mezogazdasagi-Muzeum-koltoztetes-vajdahunyad-vara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3e19798-cd45-4c8f-9d7f-6b9703c6805f.jpg","index":0,"item":"1388dc24-77a8-474a-84f5-af1632dfc036","keywords":null,"link":"/360/20250612_Trianon-Muzeum-Mezogazdasagi-Muzeum-koltoztetes-vajdahunyad-vara","timestamp":"2025. június. 12. 09:55","title":"A Trianon Múzeum kedvéért pakolják ki a Városligetből a Mezőgazdasági Múzeumot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2691437f-1f07-45a8-be40-da7164646f96","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszter szerint uszítás zajlik ellene.","shortLead":"A miniszter szerint uszítás zajlik ellene.","id":"20250612_lazar-janos-mav-vasuti-problemak-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2691437f-1f07-45a8-be40-da7164646f96.jpg","index":0,"item":"8abeb605-c0a0-4214-8789-4fb99db39cc0","keywords":null,"link":"/itthon/20250612_lazar-janos-mav-vasuti-problemak-reakcio","timestamp":"2025. június. 12. 20:20","title":"Lázár szerint aki őt támadja, valójában a vasutasokat és a buszosokat támadja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a8f1326-f3ed-4930-9128-5a8715f73365","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Hatmilliót kaptak egy kápolna eredeti funkciójának helyreállítására Dombóváron. Kár, hogy az épület soha nem volt kápolna, már nyomoz is a NAV.","shortLead":"Hatmilliót kaptak egy kápolna eredeti funkciójának helyreállítására Dombóváron. Kár, hogy az épület soha nem volt...","id":"20250612_Kapolnafelujitasra-nyertek-penzt-a-fideszes-vallalkozok-de-kiderult-egy-turpissag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a8f1326-f3ed-4930-9128-5a8715f73365.jpg","index":0,"item":"2b929e7d-e6c2-46e8-8393-1e085b706b42","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250612_Kapolnafelujitasra-nyertek-penzt-a-fideszes-vallalkozok-de-kiderult-egy-turpissag","timestamp":"2025. június. 12. 07:55","title":"Kápolnafelújításra nyertek pénzt a fideszes vállalkozók, de kiderült egy turpisság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da67a3c-0c54-4631-baf6-06aab47403c0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új anyagok tervezésébe vonták be a mesterséges intelligenciát, és sikerült létrehozni egy igen könnyű, ám egészen szélsőséges igénybevételeknek is ellenálló különleges anyagot.","shortLead":"Új anyagok tervezésébe vonták be a mesterséges intelligenciát, és sikerült létrehozni egy igen könnyű, ám egészen...","id":"20250612_eros-ellenallo-konnyu-anyagot-tervezett-a-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da67a3c-0c54-4631-baf6-06aab47403c0.jpg","index":0,"item":"2c5374d3-8604-47a7-86ec-23ce5b5326cb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_eros-ellenallo-konnyu-anyagot-tervezett-a-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. június. 12. 19:03","title":"A tudósoknak is leesett az álluk, olyan csodaanyagot tett le az asztalra a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0902cfdd-f253-49d7-9c97-fd77f1f7b3f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egészen a húgyhólyagig eljutott az az USB-kábel, amellyel egy 21 éves férfi kísérletezett. Végül műteni kellett, hogy ne történjen komolyabb baj.","shortLead":"Egészen a húgyhólyagig eljutott az az USB-kábel, amellyel egy 21 éves férfi kísérletezett. Végül műteni kellett...","id":"20250612_usb-kabel-ferfi-hugyholyag-hugycso-mutet-beavatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0902cfdd-f253-49d7-9c97-fd77f1f7b3f2.jpg","index":0,"item":"845050d6-177a-46a5-98b0-faa96442a75d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_usb-kabel-ferfi-hugyholyag-hugycso-mutet-beavatozas","timestamp":"2025. június. 12. 09:03","title":"USB-kábel szorult egy férfi húgycsövébe, műtéttel kellett eltávolítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"25 százalékkal nőtt az új lakásokra kiadott építési engedélyek és egyszerű bejelentések száma az első negyedévben a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Az elemzők szerint ez annak ellenére is biztató, hogy nagyon alacsony volt a bázis. Magyarország régóta sereghajtó az új lakások építésében a régióban, de fokozatosan fordulhat a trend.","shortLead":"25 százalékkal nőtt az új lakásokra kiadott építési engedélyek és egyszerű bejelentések száma az első negyedévben...","id":"20250612_ingatlan-uj-lakasok-epitese-mbh-lakaspiaci-elemzes-epitoipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44.jpg","index":0,"item":"e8e4b812-13b3-453a-ba04-2da591619cd2","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250612_ingatlan-uj-lakasok-epitese-mbh-lakaspiaci-elemzes-epitoipar","timestamp":"2025. június. 12. 10:44","title":"Évek óta egyre kevesebb új lakás épül, de most mintha fordulna a trend","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e29d489f-89c6-46f0-8a1a-7f55f0ec865f","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250613_Marabu-Feknyuz-Finisben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e29d489f-89c6-46f0-8a1a-7f55f0ec865f.jpg","index":0,"item":"35386fc1-d43e-4d19-96c8-ab4fadd56c3a","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_Marabu-Feknyuz-Finisben","timestamp":"2025. június. 13. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Finisben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3624cc39-ffa7-4ef9-8d42-3595a2d58198","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Magyar áldozatok nincsenek. ","shortLead":"Magyar áldozatok nincsenek. ","id":"20250612_repulogep-baleset-katasztrofa-india-london-air-boeing","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3624cc39-ffa7-4ef9-8d42-3595a2d58198.jpg","index":0,"item":"72e095df-88fb-4956-b151-cd788cb38ab0","keywords":null,"link":"/vilag/20250612_repulogep-baleset-katasztrofa-india-london-air-boeing","timestamp":"2025. június. 12. 15:49","title":"Feltehetően senki sem élte túl az indiai repülőgép-katasztrófát a gépen lévők közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mellékvonalak bezárása kormányokon átívelő politikai pótcselekvés, aminek kevés köze van a vasút problémáihoz, ahogy azok megoldásához is. Most – saját ígéreteivel is szembemenve – mégis ehhez nyúl az Orbán-kormány. Pedig a mellékvonalak egy része Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint menthető lenne, ráadásul a bezárás után „a megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el". A belföldi vasúti személyszállításnak jót tenne a piacnyitás, de erre csak 2034-től látszik remény.
A MÁV beismerte, hogy képtelen a tőle megrendelt és kifizetett közszolgáltatás ellátására, a közlekedési kormányzat pedig meghajolt a MÁV előtt és nem viselkedik megrendelőként, ráadásul úgy tűnik, mintha víziója sem lenne a bezárás helyett a Miskolc vagy Szeged körüli jelentős elővárosi forgalomra képes vasútvonalak fejlesztésére – vont mérleget az augusztustól érvényes mellékvonal-bezárásról Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár. Olyat tesz ugyanis az Orbán-kormány, ami ellen ellenzékben és hatalomra kerülve is küzdött, sőt, a Bajnai-kormány által bezárt vasútvonalakat maga nyitotta újra 2010 után:
Alacsony kihasználtságú vasúti mellékvonalakat zár be augusztustól a kormány - az az Orbán-kabinet, amelyik ugyanezért „vasútrombolást" kiáltva hibáztatta ellenzékből a baloldali kormányokat, majd kampányígéretté tette a vonalak visszanyitását. Kormányra kerülve többel így is tett - most éppen ezek közül maga zár be újra hármat.
Vitézy Dávid a hvg.hu-nak azt mondta, a 10 mellékvonal bezárása nemcsak azért szomorú, mert közülük „nyolc alighanem menthető lenne, mert életképes, van jövőképe”, vagy azért, mert szembemegy Lázár János miniszter azon narratívájával, ami a „most vidék jön" szlogennel a vidék fejlesztését ígéri, hanem azért is, mert a vasúthálózatra is igaz szerinte, hogy „ha csak az ütőereket tartjuk fenn, elhalnak a végtagok”. Ráadásul – kérdezte –, miért a környezetbarát vasút a vesztes megint?
A korábbi közlekedési államtitkár finoman oda szólt Lázár Jánosnak is, aki szerint Budapesttel szemben épp most jött el a vidékfejlesztés ideje.
Ugyan a 10 mellékvonalon jövő héten életbe lépő „módváltás” vagyis „vonathelyettesítő autóbuszos utaskiszolgálás” indoka a korábbi hasonló kormányzati lépéseknél a spórolás volt, most a hivatalos nyilatkozatokban erről nem esett szó, noha az Orbán-kormány gyakorlatilag egy éve nem tesz mást, mint megszorít. Ezúttal az indok inkább a MÁV-nál valóban tapasztalható krónikus jármű- és személyzethiány volt. Ezzel a 10 vonallal amúgy Vitézy szerint sem lehet semmi megtakarítást elérni, összesen országosan 5 db Bz-motorvonattal lesz kevesebbre szükség, mivel van, hogy egy-egy jármű egyszerre több vonalat is kiszolgál.
A teljes megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el”
– mondta, de szerinte amúgy nem is csak pénz kérdése ez, hiszen a legnehezebb helyzetű vidéki kistérségekben a közszolgáltatások fenntartása nem jövedelmezőség kérdése, nem véletlen, hogy a kormányzat állami pénzből dotál falusi élelmiszerboltokat, továbbá fedezi azt is, hogy a Volánbusz háromszor is megálljon naponta a legkisebb, 11 fős zalai faluban is.
Vitézy Dávid egykori közlekedési államtitkár
Veres Viktor
De nem csak spórolni nem lehet Vitézy szerint a mellékvonali szolgáltatás-leállítással: számos olyan vonalra kerülne lakat, amelyekben van perspektíva. Épp Lázár János képviselői körzetében, a hasonló szerepű hódmezővásárhelyi tram-train szomszédságában a Szeged-Makó vonal kiváló elővárosi vonal lehetne Szeged körül a második világháborúban lebombázott Tisza-híd újjáépítése esetén, amire tervek is készülnek – Vitézy szerint azonban szomorú, hogy csak közúti hídként.
Miskolc esetében ma is kétóránként járó villamosított elővárosi vonalat zárna be a szaktárca Tiszaújváros felé, Balassagyarmatnál a korábbi trianoni határok által kettévágott vasútvonal mai schengeni Európában való újraegyesítését és a Losoncig való meghosszabbítását lehetetleníti el a bezárás. Eközben az ország más részein is egyre nehezebben tudja kiszolgálni a forgalmat a MÁV. Már most nagy bajok vannak szerinte a balatoni InterCitykkel. Új járművekre nincs közbeszerzés, a korábbiakat a gazdasági helyzet romlása miatt visszavonták, az InterCityk jelentős része pedig hiányzó vagy klimatizálatlan, selejtérett kocsikkal közlekedik – tette hozzá.
Az 1900-as évek legelején még Európa élvonalába tartozott a magyar vasút, azóta rendszerektől függetlenül sajnálják a pénzt rá, helyette ha valami baj van, bezárnak vonalakat. Emiatt egyre kevesebben választják a vonatot, úgyhogy a kihasználatlanság miatt jöhetnek az újabb bezárások. Hol rontottuk el?
Vitézy már egy korábbi Facebook-posztjában is felhozott külföldi példákat, jó gyakorlatokat. Egy cseh és egy francia példát is felhozva amellett érvelt, hogy az államnak meg kellene versenyeztetnie magánvállalatok ajánlataival a MÁV-ot, és fokozatosan vissza kellene szorítania az állami vasútvállalat monopóliumát, ha az képtelen a szolgáltatás megfelelő színvonalú ellátására. Ahogy most a hvg.hu-nak fogalmazott:
egész Európában átalakul a piac, jellemző, hogy az állami szereplők a pályát biztosítják és rögzítik a közszolgáltatás tarifaszintjét, menetrendjét, de ezután a szolgáltatást versenyben ítélik oda – mi eközben a vasúton még mindig be vagyunk ragadva az államszocializmus egy a MÁV, egy az ország modelljébe”.
A piacliberalizáció, a versenytársak megjelenése ugyanis igencsak jótékony hatással lehet a költségekre és a szolgáltatás színvonalára is – magyarázta. „Ráadásul még csak nem is kell külföldre menni azért, hogy jól működő példákat találjunk, elég csak a GySEV által üzemeltetett nyugat-magyarországi vonalakat megnézni: ezek is mellékvonalak, korszerű alacsonypadlós Flirt-motorkocsik járnak, senkinek eszébe nem jut bezárni őket – miért van az, hogy Győr-Moson-Sopron megyében pontosan ugyanazt kiválóan tudjuk üzemeltetni, amit Borsodban vagy Csongrád-Csanád megyében bezárunk?"
Stiller Ákos
Az áruszállításban még korábban megnyílt a magyar vasúti piac a MÁV-on kívüli szereplők előtt is, de a személyszállításban, ahol az utasok is találkozhatnának a jelenséggel, ez csak a néhány nemzetközi vonal hazai szakaszán közlekedő versenypiaci vonatot jelenti a cseh Regiojet üzemeltetésében. Ám a tömegeket érintő, belföldi helyközi vasúti közlekedésben még messzi cél ez, Vitézy szerint a piacliberalizációt előíró EU-s direktívának való megfelelést 2033-ig lehet kitolni. Erről idén év végéig kell kormánydöntést hozni, a MÁV nyilván azért lobbizik, hogy fenntartsa a monopóliumát.
Tehát mivel ugyan már idén decemberben lejár a MÁV hosszú távú közszolgáltatási szerződése az állammal, az EU-s előírások szerint az állami szolgáltató továbbra is monopolhelyzetben maradhat egy szerződéses ciklus erejéig, ha még idén a lejárat előtt újra szerződnek vele. Mivel 10 éves szerződés köthető és Vitézy szerint a kormányzat ezzel élni is fog – amikor ő volt a közlekedési államtitkár, akkor is így tervezték –, így 2034 előtt aligha lesz piacnyitás.
Vonathelyettesítő autóbuszos kiszolgálás
Fazekas István
A MÁV-csoporthoz tartozó Volánbusz hamarabb kerülhet „piacibb” körülmények közé, bár az autóbuszos közúti személyszállítás liberalizációját is régóta halogatja a kormány. Egy 2020-as döntéssel Volánbusz „szükséghelyzeti kijelöléssel" látta el a feladatát 2022 végéig, amikor is versenytárgyalás nélkül odaítélt szolgáltatási szerződését újabb 2 évvel meghosszabbították. A tervek szerint jövőre végre pályázaton keresnének 2025-től közszolgáltatót - minden uniós határidőt túllépve, immár 7 éve halogatva a buszos piac versenyeztetését. Magyarország az EU egyetlen tagállama, ahol ennyire koncentráltan egyetlen állami cég végzi a buszos szolgáltatást.
A témához kapcsolódik a hvg.hu közéleti podcastja, a Fülke legfrissebb adása, amelyben Nagy Iván László, Lengyel Tibor és Sztojcsev Iván annak jártak utána, hogyan kerül nap mint nap teljesítőképessége határára a MÁV, milyen problémákat idézett elő a magyar társadalomban a vasúti mellékvonalak leépülése, és miért kéne a nemzetközi zöldpolitikában kulcsszerepet adni a vasútnak. Hallgassa meg a beszélgetést:
Miért kellett tíz vasútvonalat bezárni? Meddig bírja a MÁV járműparkja az erőn felüli teljesítményt? Miért csak látványpolitikát folytatott a Fidesz a vasúton? Lesz-e valaha repülőalternatíva a vonat nemzetközi szinten? Közéleti podcastunkban utánajártunk, honnan erednek a MÁV problémái és mit okoz az életképes vasút hiánya a magyar társadalomban.
Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is felvetette, ha kell a Szépművészeti Múzeumnak a kép, megvásárolhatja az állam.