Örülök annak, hogy most csupa jó hírt tudok elmondani
– ezzel a felütéssel kezdte keddi sajtótájékoztatóját Karácsony Gergely főpolgármester egy nappal ezután, hogy megállapodott Lázár János építési és közlekedési miniszterrel, ezzel pontot téve a hetek óta zajló bérletvita végére. A főpolgármester kiemelte: 2019-es választási ígérete volt az, hogy tarifaközösséget hoz az agglomerációval, ez pedig most így meg is tud valósulni. Az új közlekedési rendszerről
holnap szavaz a Fővárosi Közgyűlés, Karácsony pedig reméli, hogy támogatni fogják a javaslatot.
Az azonban biztos, hogy a főváros 3450 forintos diákbérlete nem versenyképes az állam által kínált, az ezer forintot sem elérő diákbérlettel, így Karácsony kedden bejelentette:
megszűnik a diákoknak szánt Budapest-bérlet március elsejétől,
azaz az állami havi vármegye-diákbérletet vehetik majd a tanulók 945 forintért.
Karácsony lapunk kérdésére azt mondta, előre tájékoztatta Lázár János minisztériumát arról is, hogy árversenybe kezdenek, így csökkenni fog a dolgozóknak szánt Budapest-bérlet ára is, az 9500 forint helyett 8950 forintba fog kerülni. „Nem hoztuk egymást kellemetlen helyzetbe, a minisztérium képviselői pontosan tudták, hogy ezt meg fogjuk lépni” – jelentette ki Karácsony. A főpolgármester azt is mondta, hogy
a város határain belül március elsejétől el fogják fogadni az országbérleteket is.
A főpolgármester keddi tájékoztatóján beszélt arról is, hogy hogy fogják megosztani a március elsejétől oda-vissza elfogadott és árusított Budapest-bérletek, valamint ország- és vármegyebérletek bevételeit. Mint mondta,
ezek a bevételek egy közös alapba fognak kerülni, ahonnan férőhelykilométer alapján fogják elintézni egymás közt az osztozkodást.
Ebbe az alapba fog az a támogatás is kerülni, amelyet a kormány ad tömegközlekedési normatívaként évente a fővárosnak. Ez 12 milliárd forintot jelent, és évek óta folyamatosan vita van körülötte, hiszen a kormány többször elmaradt ennek kifizetésével.
Karácsony a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: azzal, hogy meg tudtak állapodni a minisztériummal, gyakorlatilag összehangolják az agglomeráció és a főváros közlekedését. Ebben a megállapodásban pedig azért is jön jól az olcsóbb Budapest-bérlet, és az, hogy a diákok sokkal olcsóbban tudnak bérletet venni, mert így szerinte ösztönözni tudják az embereket, hogy autó helyett használják inkább a tömegközlekedést.
Azt viszont elárulta, hogy a fővárosnak ez a megállapodás várhatóan bevételei minimális megcsappanását fogja jelenteni. Azt mondta, 4-5 milliárd forinttal kevesebb bevételre számítanak emiatt.
Karácsony két dolgot kért a budapestiektől. Az egyik, hogy a Budapest Go! applikációban vegyék meg bérletüket, hiszen ezzel is segítik a fővárost, a másik, hogy válasszák továbbra is a Budapest-bérletet az árcsökkentés után ugyan kicsit drágább, de annál sokkal többet tudó vármegyebérletnél.
A forgalomirányítás és az utastájékoztatás viszont marad a BKK-nál, abba nem száll be az állam. Ennek pénzei viszont nem fognak bekerülni a főváros és a minisztérium közös alapjába, az állam egy külön szerződés keretében fizet a BKK-nak a forgalomirányításért és az utastájékoztatásért.
Karácsony beszélt a jegyekről is, amelyek árát nemrégiben növelték. Azt mondta, azok árához nem fognak nyúlni, hiszen a jegyeket nagyrészt a turisták veszik. A jegyekkel kapcsolatban viszont a hvg.hu kérdésére azt mondta, „marad a status quo”. Ez annyit jelent, hogy a MÁV és a Volán március elseje után – ugyanúgy, mint korábban – kizárólag a bérleteket fogja elfogadni a BKK termékei közül. Ez a rendszer lesz a HÉV-eken is. Karácsony azt mondta, a bérletvásárlást szeretnék ösztönözni, hiszen okfejtése szerint ha valaki bérletet vesz, akkor az „fut a pénze után”, igyekszik kihasználni a bérlet nyújtotta lehetőségeket.
A főpolgármester azt mondta, „modellértékűnek” tartja azt a megállapodást, amelyet a minisztériummal kötöttek, abban reménykedik, hogy a minisztériummal a jövőben több más vidéki város is meg tud így állapodni.
Balhé a Budapest-bérlet körül
Az úgynevezett bérletvita még tavaly decemberben kezdődött a Fővárosi Önkormányzat és a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium között, miután az ÉKM közölte: megszűnik a MÁV és a BKK közötti együttműködés egy szerződés kifutásával. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a Budapest-bérletek nem érvényesek a MÁV-Volán csoport által üzemeltetetett buszjáratokra, illetve a HÉV-ekre is. A helyzet abszurditását csupán fokozta, hogy így a Budapest-bérletek arra a csepeli HÉV-re sem lettek volna érvényesek, amely egyébként nem is hagyja el egyáltalán a főváros területét.
Az ügyből politikai vita lett, melyben végül Lázár János debreceni felszólalása jelentett fordulópontot. Lázár január kilencedikén tartott sajtótájékoztatóján, hogy minden bérletet kivezetnek márciustól, leszámítva a minisztérium által tavaly bevezetett ország- és vármegyebérleteket. A miniszter kemény hangot ütött meg a fővárossal kapcsolatban: „Budapest ügyében vártunk eddig, abban bíztunk, hogy a főváros aláírja a megállapodást, de a kormányzati tarifareform-ötletek Budapest nélkül valósulnak meg” – mondta. Bár később hozzátette, hogy „a kormány nem akarja szívatni sem a főpolgármestert, sem a budapestieket, de ha a főpolgármester elbambul, a kormány nem tudja elvégezni helyette a melót, amúgy pedig Budapesten sincs ingyen ebéd”.
Majd „marha egyszerű” ajánlatot tett Karácsonyéknak. Ennek a lényege az volt, hogy a kormány akkor fogadja el a Budapest-bérleteket a MÁV–Volán járatokon Budapest határain belül, ha a főváros is elfogadja a vármegye- és országbérleteket a BKK járatain.
Ebben a vitában jelentett fordulópontot, hogy Karácsony Gergely és Lázár János hétfőn este közös közleményben tudatták: sikerült megállapodniuk a minisztériummal. A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK, a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. Cserébe viszont a Pest vármegyére váltott havibérleteket és a havi országbérletet március elsejétől a BKK járatain is el fogják fogadni. Sőt, Lázár és Karácsony közös közleménye szerint a két bérlettípust mindkét fél árusítani fogja minden értékesítési csatornáján. A bérletekből származó bevételeket pedig teljesítményarányosan fogják elosztani a minisztérium és a főváros cégei között. Vagyis:
a főváros tett egy komoly engedményt, és elfogadta a minisztérium ajánlatát. Cserébe viszont csupán annyit kapott, amennyi a Budapest-bérlettel rendelkezőknek eddig is járt.
Karácsony azt már kedden jelentette be, hogy árban a BKK alámegy a vármegyebérletnek. Míg egy havi vármegyebérlet egységesen 9450 forintba kerül, és eddig a havi Budapest-bérlet is 9500 forint volt, a megállapodás bejelentése után Karácsony jelezte, hogy csökkentik a Budapest-bérlet árát, így az március elsejétől 9500 forint helyett „csupán” 8950 forintba fog kerülni.
A minisztérium és a főváros közötti megállapodás azonban mindennek ellenére sincs teljesen kész: annyit ugyan tudunk, hogy a Fővárosi Önkormányzat az agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásaként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak, azonban a technikai részleteket a két fél a közlekedési vállalatok bevonásával fogja kitalálni. Idejük már nincs sok, hiszen az új rendszernek 2024. március elsején hatályba kell lépnie.
Arról, hogy mit jelent valójában a Karácsony–Lázár-megegyezés, itt írtunk bővebben:
A fővárosiak új, olcsóbb szuperbérletet kapnak a vármegyebérlet képében. A BKK csökkenti a Budapest-bérlet árát, még árverseny is kezdődhet, ha a MÁV beszáll. A főpolgármester végső soron feladta a főváros önálló tarifapolitikáját, a bevezetendő rendszerben csak a kormány politikai akaratán múlik, elszipkázza-e a kritikus bevételeket, és keresztbe tesz-e a fővárosnak ez elszámolásokkal.
Karácsony Gergelynek azonban az év elejét nem csupán a Budapest-bérlet körüli felhajtás, hanem a BKK félresikerült kommunikációja is elrontotta a járatritkítással kapcsolatban. Arról a botrányról itt írtunk bővebben:
Pár hónappal az önkormányzati választás előtt egymást érik az olyan fővárosi közlekedési ügyek és botrányok, amelyekben éppen Karácsony Gergely főpolgármester lehetséges kihívója, Vitézy Dávid tud avatott szakértőként fellépni. A tömegközlekedési járatritkítás témájában pedig senki által ki nem kényszerített bénázást láthatunk a fővárostól és a BKK-tól, amit betetőzött egy pulykahasonlat.