Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2e4f77b9-7050-40c8-a092-2339066a890b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár nap után gondolt egyet a Google, és a fizetős után az ingyenes felhasználók kezébe is odaadta a jelenlegi csúcs Gemini nyelvi modelljét.","shortLead":"Pár nap után gondolt egyet a Google, és a fizetős után az ingyenes felhasználók kezébe is odaadta a jelenlegi csúcs...","id":"20250331_google-gemini-25-pro-nyelvi-modell-ingyenes-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e4f77b9-7050-40c8-a092-2339066a890b.jpg","index":0,"item":"aa340ab9-2c31-4141-8d09-f72e410c582d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_google-gemini-25-pro-nyelvi-modell-ingyenes-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 31. 12:03","title":"Váratlant húzott a Google: ingyenessé tették a legfejlettebb eszközüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21ef527d-b0f8-4a9d-a796-f5327506a928","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Pesti Színház negyven évvel az első magyarországi ősbemutatója után most újra előadja a horrormusicalt, amely ma sem veszített humorából és a benne rejlő lehetőségekből.","shortLead":"A Pesti Színház negyven évvel az első magyarországi ősbemutatója után most újra előadja a horrormusicalt, amely ma sem...","id":"20250331_hvg-Remsegek-kicsiny-boltja-Pesti-Szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21ef527d-b0f8-4a9d-a796-f5327506a928.jpg","index":0,"item":"9c48b1d5-ae1b-4835-a933-6b18ca502e56","keywords":null,"link":"/360/20250331_hvg-Remsegek-kicsiny-boltja-Pesti-Szinhaz","timestamp":"2025. március. 31. 18:30","title":"Lubickolnak szerepeikben a színészek az újra műsorra vett Rémségek kicsiny boltjában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cde333d-a158-4975-aad7-7a23e0df8ff6","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"A bankok elkényelmesedtek, a döntéshozók használhatatlan ötletekkel próbálják megújítani a fizetést vagy a készpénzhasználatot igyekeznek visszahozni. Eközben olyan rendszerekre hagyatkozunk, amelyek drágák, és ha egyik pillanatról a másikra eltűnnének, nem lenne mivel lecserélni őket. Mi lehet a megoldás? A zágrábi Money Motion konferencián a nyitó előadást tartó Gauder Milánnal beszélgettünk, akinek a nevéhez az érintésmentes fizetés elterjesztése köthető.","shortLead":"A bankok elkényelmesedtek, a döntéshozók használhatatlan ötletekkel próbálják megújítani a fizetést vagy...","id":"20250401_Gauder-Milan-fintech-fizetesi-rendszer-money-motion-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cde333d-a158-4975-aad7-7a23e0df8ff6.jpg","index":0,"item":"0a7f0614-0695-4eb0-aaba-03c135a8ea18","keywords":null,"link":"/360/20250401_Gauder-Milan-fintech-fizetesi-rendszer-money-motion-interju","timestamp":"2025. április. 01. 11:49","title":"Gauder Milán: Az a kormány akar kétezer ATM-t telepíttetni, amelyik két éve bezárt ötszáz postát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cffb9175-075f-4a6c-940c-d25c555f2b15","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A hadseregükkel, haditengerészetükkel és rakétaerejükkel is próbálnak ráijeszteni Tajvanra.","shortLead":"A hadseregükkel, haditengerészetükkel és rakétaerejükkel is próbálnak ráijeszteni Tajvanra.","id":"20250401_Kina-haditengereszet-hadgyakorlat-Tajvan-szigoru-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cffb9175-075f-4a6c-940c-d25c555f2b15.jpg","index":0,"item":"389c45b9-ff3f-45a6-9b0f-f602de1afa67","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_Kina-haditengereszet-hadgyakorlat-Tajvan-szigoru-figyelmeztetes","timestamp":"2025. április. 01. 08:49","title":"Kína hadgyakorlatot kezdett Tajvan partjainál, és élősködőnek nevezték a sziget elnökét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c05648a3-49dd-4993-bc3d-ed1769d8b6d6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A BDI iparszövetség elnöke szerint “európai összehasonlításban a német ipar vesztésre áll”.","shortLead":"A BDI iparszövetség elnöke szerint “európai összehasonlításban a német ipar vesztésre áll”.","id":"20250331_nemet-ipar-BDI-termeles-csokkenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c05648a3-49dd-4993-bc3d-ed1769d8b6d6.jpg","index":0,"item":"41a724b2-4f73-4074-8143-8ea7a43da094","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_nemet-ipar-BDI-termeles-csokkenes","timestamp":"2025. március. 31. 13:11","title":"Idén is döglődni fog a német ipar, ezen Merz csak merész reformprogrammal fordíthat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba5e5907-a98f-4d81-9f60-5e9c373abc5a","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az EU nem tolhatja tovább maga előtt, hogy megfegyelmezze a kerékkötő magyar miniszterelnököt, meg is vannak hozzá az eszközei, annál is kevésbé, mert Orbán Viktor immár életveszélyes. Így látja Mujtaba Rahman, az Eurázsia Központ nevű washingtoni kockázatelemző európai igazgatója a Financial Timesban megjelent kommentárjában. ","shortLead":"Az EU nem tolhatja tovább maga előtt, hogy megfegyelmezze a kerékkötő magyar miniszterelnököt, meg is vannak hozzá...","id":"20250331_Mujtaba-Rahman-Financial-Times-EU-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba5e5907-a98f-4d81-9f60-5e9c373abc5a.jpg","index":0,"item":"6bb25c9f-eb65-4d0e-8e6e-72d54804d553","keywords":null,"link":"/360/20250331_Mujtaba-Rahman-Financial-Times-EU-Orban","timestamp":"2025. március. 31. 07:51","title":"Magyarország-szakértő a Financial Timesban: Itt az idő, hogy az EU megoldja az Orbán-problémát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87c5cc05-36e0-4a10-a64a-c21dfc2ca227","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Aston Martin Valkyrie a Top Gear legendás tesztpályájának új királya.","shortLead":"Az Aston Martin Valkyrie a Top Gear legendás tesztpályájának új királya.","id":"20250401_orult-rekordot-futott-az-aston-martin-valkyrie-hiperauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87c5cc05-36e0-4a10-a64a-c21dfc2ca227.jpg","index":0,"item":"477f507a-d31d-44f8-86e3-7a0c205dc4f0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250401_orult-rekordot-futott-az-aston-martin-valkyrie-hiperauto","timestamp":"2025. április. 01. 07:21","title":"Őrült rekordot futott az Aston Martin hiperautója – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7a14814-3db3-4ae1-9dd9-bdfcd8b70d93","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"Nemcsak az Európai Unió, de a saját jogszabályait is figyelmen kívül hagyja Magyarország, amikor az európai elfogatóparancs ellenére december óta nem hajlandó bíró elé állítani a Magyarországra menekült Marcin Romanowski volt lengyel igazságügyminiszter-helyettest. Egy hírverés nélkül elfogadott törvénymódosítással most megtalálták annak a módját is, hogyan védjék meg a PiS korrupcióval vádolt politikusát, ha mégis bíró elé kerülne az ügy. Ehhez nem kellett más, mint Polt Péter és a Varga Zs. András vezette Kúria helyzetbe hozása, amivel a jövőben akár minden politikai szövetséges menedéke garantálva lehet. ","shortLead":"Nemcsak az Európai Unió, de a saját jogszabályait is figyelmen kívül hagyja Magyarország, amikor az európai...","id":"20250331_lex-romanowski-menedekjog-torvenymodositas-atadas-Lengyelorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7a14814-3db3-4ae1-9dd9-bdfcd8b70d93.jpg","index":0,"item":"c3ef275c-3552-4b14-a983-327d0833bcfe","keywords":null,"link":"/360/20250331_lex-romanowski-menedekjog-torvenymodositas-atadas-Lengyelorszag","timestamp":"2025. március. 31. 09:45","title":"Már törvénymódosítással is védi a hazatoloncolástól korrupcióval vádolt lengyel szövetségesét a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Részleteket árult el a Budapest-bérlet körüli főváros-minisztérium megállapodásról a főpolgármester. A szabályok kidolgozása még várat magára, de néhány dolog már biztos: a diákoknak szánt BKK-bérletnek vége, csak a bérletekre vonatkozik a felek megállapodása, a napijegyekre nem, és férőhely-kilométer alapon fog osztozkodni a közös bevételeken az állam és a főváros.
Örülök annak, hogy most csupa jó hírt tudok elmondani
– ezzel a felütéssel kezdte keddi sajtótájékoztatóját Karácsony Gergely főpolgármester egy nappal ezután, hogy megállapodott Lázár János építési és közlekedési miniszterrel, ezzel pontot téve a hetek óta zajló bérletvita végére. A főpolgármester kiemelte: 2019-es választási ígérete volt az, hogy tarifaközösséget hoz az agglomerációval, ez pedig most így meg is tud valósulni. Az új közlekedési rendszerről
holnap szavaz a Fővárosi Közgyűlés, Karácsony pedig reméli, hogy támogatni fogják a javaslatot.
Az azonban biztos, hogy a főváros 3450 forintos diákbérlete nem versenyképes az állam által kínált, az ezer forintot sem elérő diákbérlettel, így Karácsony kedden bejelentette:
megszűnik a diákoknak szánt Budapest-bérlet március elsejétől,
azaz az állami havi vármegye-diákbérletet vehetik majd a tanulók 945 forintért.
Karácsony lapunk kérdésére azt mondta, előre tájékoztatta Lázár János minisztériumát arról is, hogy árversenybe kezdenek, így csökkenni fog a dolgozóknak szánt Budapest-bérlet ára is, az 9500 forint helyett 8950 forintba fog kerülni. „Nem hoztuk egymást kellemetlen helyzetbe, a minisztérium képviselői pontosan tudták, hogy ezt meg fogjuk lépni” – jelentette ki Karácsony. A főpolgármester azt is mondta, hogy
a város határain belül március elsejétől el fogják fogadni az országbérleteket is.
A főpolgármester keddi tájékoztatóján beszélt arról is, hogy hogy fogják megosztani a március elsejétől oda-vissza elfogadott és árusított Budapest-bérletek, valamint ország- és vármegyebérletek bevételeit. Mint mondta,
ezek a bevételek egy közös alapba fognak kerülni, ahonnan férőhelykilométer alapján fogják elintézni egymás közt az osztozkodást.
Ebbe az alapba fog az a támogatás is kerülni, amelyet a kormány ad tömegközlekedési normatívaként évente a fővárosnak. Ez 12 milliárd forintot jelent, és évek óta folyamatosan vita van körülötte, hiszen a kormány többször elmaradt ennek kifizetésével.
Karácsony a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: azzal, hogy meg tudtak állapodni a minisztériummal, gyakorlatilag összehangolják az agglomeráció és a főváros közlekedését. Ebben a megállapodásban pedig azért is jön jól az olcsóbb Budapest-bérlet, és az, hogy a diákok sokkal olcsóbban tudnak bérletet venni, mert így szerinte ösztönözni tudják az embereket, hogy autó helyett használják inkább a tömegközlekedést.
Azt viszont elárulta, hogy a fővárosnak ez a megállapodás várhatóan bevételei minimális megcsappanását fogja jelenteni. Azt mondta, 4-5 milliárd forinttal kevesebb bevételre számítanak emiatt.
Karácsony két dolgot kért a budapestiektől. Az egyik, hogy a Budapest Go! applikációban vegyék meg bérletüket, hiszen ezzel is segítik a fővárost, a másik, hogy válasszák továbbra is a Budapest-bérletet az árcsökkentés után ugyan kicsit drágább, de annál sokkal többet tudó vármegyebérletnél.
A forgalomirányítás és az utastájékoztatás viszont marad a BKK-nál, abba nem száll be az állam. Ennek pénzei viszont nem fognak bekerülni a főváros és a minisztérium közös alapjába, az állam egy külön szerződés keretében fizet a BKK-nak a forgalomirányításért és az utastájékoztatásért.
Karácsony beszélt a jegyekről is, amelyek árát nemrégiben növelték. Azt mondta, azok árához nem fognak nyúlni, hiszen a jegyeket nagyrészt a turisták veszik. A jegyekkel kapcsolatban viszont a hvg.hu kérdésére azt mondta, „marad a status quo”. Ez annyit jelent, hogy a MÁV és a Volán március elseje után – ugyanúgy, mint korábban – kizárólag a bérleteket fogja elfogadni a BKK termékei közül. Ez a rendszer lesz a HÉV-eken is. Karácsony azt mondta, a bérletvásárlást szeretnék ösztönözni, hiszen okfejtése szerint ha valaki bérletet vesz, akkor az „fut a pénze után”, igyekszik kihasználni a bérlet nyújtotta lehetőségeket.
A főpolgármester azt mondta, „modellértékűnek” tartja azt a megállapodást, amelyet a minisztériummal kötöttek, abban reménykedik, hogy a minisztériummal a jövőben több más vidéki város is meg tud így állapodni.
Balhé a Budapest-bérlet körül
Az úgynevezett bérletvita még tavaly decemberben kezdődött a Fővárosi Önkormányzat és a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium között, miután az ÉKM közölte: megszűnik a MÁV és a BKK közötti együttműködés egy szerződés kifutásával. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a Budapest-bérletek nem érvényesek a MÁV-Volán csoport által üzemeltetetett buszjáratokra, illetve a HÉV-ekre is. A helyzet abszurditását csupán fokozta, hogy így a Budapest-bérletek arra a csepeli HÉV-re sem lettek volna érvényesek, amely egyébként nem is hagyja el egyáltalán a főváros területét.
Az ügyből politikai vita lett, melyben végül Lázár János debreceni felszólalása jelentett fordulópontot. Lázár január kilencedikén tartott sajtótájékoztatóján, hogy minden bérletet kivezetnek márciustól, leszámítva a minisztérium által tavaly bevezetett ország- és vármegyebérleteket. A miniszter kemény hangot ütött meg a fővárossal kapcsolatban: „Budapest ügyében vártunk eddig, abban bíztunk, hogy a főváros aláírja a megállapodást, de a kormányzati tarifareform-ötletek Budapest nélkül valósulnak meg” – mondta. Bár később hozzátette, hogy „a kormány nem akarja szívatni sem a főpolgármestert, sem a budapestieket, de ha a főpolgármester elbambul, a kormány nem tudja elvégezni helyette a melót, amúgy pedig Budapesten sincs ingyen ebéd”.
Majd „marha egyszerű” ajánlatot tett Karácsonyéknak. Ennek a lényege az volt, hogy a kormány akkor fogadja el a Budapest-bérleteket a MÁV–Volán járatokon Budapest határain belül, ha a főváros is elfogadja a vármegye- és országbérleteket a BKK járatain.
Ebben a vitában jelentett fordulópontot, hogy Karácsony Gergely és Lázár János hétfőn este közös közleményben tudatták: sikerült megállapodniuk a minisztériummal. A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK, a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. Cserébe viszont a Pest vármegyére váltott havibérleteket és a havi országbérletet március elsejétől a BKK járatain is el fogják fogadni. Sőt, Lázár és Karácsony közös közleménye szerint a két bérlettípust mindkét fél árusítani fogja minden értékesítési csatornáján. A bérletekből származó bevételeket pedig teljesítményarányosan fogják elosztani a minisztérium és a főváros cégei között. Vagyis:
a főváros tett egy komoly engedményt, és elfogadta a minisztérium ajánlatát. Cserébe viszont csupán annyit kapott, amennyi a Budapest-bérlettel rendelkezőknek eddig is járt.
A minisztérium és a főváros közötti megállapodás azonban mindennek ellenére sincs teljesen kész: annyit ugyan tudunk, hogy a Fővárosi Önkormányzat az agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásaként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak, azonban a technikai részleteket a két fél a közlekedési vállalatok bevonásával fogja kitalálni. Idejük már nincs sok, hiszen az új rendszernek 2024. március elsején hatályba kell lépnie.
Arról, hogy mit jelent valójában a Karácsony–Lázár-megegyezés, itt írtunk bővebben:
A fővárosiak új, olcsóbb szuperbérletet kapnak a vármegyebérlet képében. A BKK csökkenti a Budapest-bérlet árát, még árverseny is kezdődhet, ha a MÁV beszáll. A főpolgármester végső soron feladta a főváros önálló tarifapolitikáját, a bevezetendő rendszerben csak a kormány politikai akaratán múlik, elszipkázza-e a kritikus bevételeket, és keresztbe tesz-e a fővárosnak ez elszámolásokkal.
Karácsony Gergelynek azonban az év elejét nem csupán a Budapest-bérlet körüli felhajtás, hanem a BKK félresikerült kommunikációja is elrontotta a járatritkítással kapcsolatban. Arról a botrányról itt írtunk bővebben:
Pár hónappal az önkormányzati választás előtt egymást érik az olyan fővárosi közlekedési ügyek és botrányok, amelyekben éppen Karácsony Gergely főpolgármester lehetséges kihívója, Vitézy Dávid tud avatott szakértőként fellépni. A tömegközlekedési járatritkítás témájában pedig senki által ki nem kényszerített bénázást láthatunk a fővárostól és a BKK-tól, amit betetőzött egy pulykahasonlat.