MÁV kontra BKK: Lázár János havi 19 ezer forintot húzna ki több ezer család zsebéből
A MÁV és a BKK közti együttműködés megszűnését a kormányoldal igyekszik Karácsony Gergelyre tolni, de maga a MÁV ismerte el, hogy a márciusi határidő mögött minisztériumi döntés áll. Karácsony Gergely és a fővárosi ellenzék csak veszíthet, de a Fidesznek is van veszteni valója az önkormányzati választásokon. Ha nincs megegyezés, több százezer utasnak drágulhat a közlekedés. Mindez az agglomerációs ingázókat kevésbé érintené, a legtöbbet a MÁV-járatokat csak városhatáron belül használók, például a csepeliek és a békásmegyeriek buknák.
Valódi az e-mail – erősítette meg a BKK a hvg.hu-nak –, amelyben Walter Katalin BKK-vezérigazgató tájékoztatta az igazgatóságot: a közlekedési minisztérium (ÉKM) december 20-án „informálta a fővárost, hogy nem kívánja meghosszabbítani az agglomerációs megállapodást, mivel a főváros nem ment bele az időközben teljesen eltúlzott követelés megfizetésébe (6,5 milliárd forint volt az eredeti, 2016-os, Tarlós István-féle megállapodás, 2020-ra már ehhez képest 7,4 milliárdot kért az állam, tavaly sikerült ugyanezen a szinten zárni, idén 9,2 milliárdot, majd utolsó ajánlatként 8,6 milliárd forintot követelt az állam)”.
Ugyanakkor az Index-cikkben írtakkal ellentétben az ÉKM csupán egy, a 2022-es évi elszámolásra vonatkozó megállapodást akart aláíratni a fővárossal – világított rá a BKK. Ezenfelül az ÉKM kinyilvánította, hogy nem kívánja meghosszabbítani az agglomerációs szerződést.
A főváros nem zárkózik el a 2022-es év elszámolásának lezárásától, azonban az ÉKM által hozott megállapodás csupán magáról az összegről szólt, az agglomerációs megállapodás folytatását nem biztosította – hangsúlyozta a BKK.
Március 1. a határidő
Jelen állás szerint a MÁV és a BKK közti együttműködés folytatása vagy nem folytatása a nyilvánosság előtt a politikai sárdobálás szintjére züllött. Ami a lényegi kérdést illeti (folytatódik-e az együttműködés), még mindig a MÁV december végi közleménye a mérvadó. Ebben az állami közlekedési társaság leszögezte: csak március 1-ig szól a december végén tető alá hozott, a január 1-ével lejáró együttműködés folytatását tető alá hozó egyezség. Korábban úgy tűnt, a két közlekedési vállalat (illetve a főváros és a kormány) legalábbis belátható időre rendezték a helyzetet – de ekkor kiderült, hogy a belátható idő még két hónap.
A helyzet jelenleg az, hogy a főváros közigazgatási határáig a MÁV (a cégcsoportba beleértve a Volánt és a HÉV-et) járatait a BKK jegyeivel és bérleteivel is igénybe lehet venni – ezt jelenti az egységes Budapest-bérlet. A nyújtott szolgáltatásért cserébe a BKK fizet a MÁV-nak. A BKK emellett szolgáltatásokat nyújt a MÁV-nak a városhatáron belül (utastájékoztatás, jegyértékesítés, járműpótlás, menetrend meghatározása és összehangolása), amiért a MÁV fizet.
A MÁV december végi közleményében arra utalt, hogy
az ideiglenes megállapodás a minisztérium miatt szól csak márciusig,
és azért, mert akkor lép életbe a MÁV-csoport új tarifarendszere.
Nem tudni, milyen lesz az új állami tarifa