Áprilisban jelent meg a hír, miszerint egy svájci biztosítótársaság alkalmazottját azért rúgták ki, mert migrénre hivatkozva beteget jelentett, ám távollétében az egyik közösségi oldalon, a Facebookon üzent ismerőseinek. Munkáltatója álláspontja szerint, ha ahhoz elég jól érezte magát, hogy a neten böngésszen, ahhoz is lett volna ereje, hogy dolgozzon.
Májusban a külföldi napilapok online kiadásai arról számoltak be, hogy elbocsátottak egy kanadai nőt, mert munkába indulás előtt bejelentkezett a Facebookon. Mire beért munkahelyére – egy gyógyfürdőbe – üzenet várta a főnökétől, aki írásban közölte: ki van rúgva. A nő először azt hitte, csak rossz vicc áldozata, ám kiderült, hogy munkaadója nem tréfált.
Hasonló sorsa jutott egy 16 éves brit tinédzser. A CNN hírportál szerint a lányt azért rúgta ki főnöke, mert az egyik közösségi oldalon hírül adta, hogy untatja a munkája. Felettese azzal indokolta elbocsátását, hogy ha unatkozik, akkor munkája nem teszi boldoggá, mindketten jobban járnak hát, ha búcsút intenek egymásnak. Arról már nem szól a fáma, hogy a szemfüles munkáltató miért nézegette a Facebookon és a Twitteren alkalmazottja profiloldalát, munkaidőben.
© AP |
A nagy sajtóvisszhangot kiváltott esetek ellenére sem csökken a hasonló indokkal elbocsátottak száma, sőt, mintha a munkáltatók egy része folyton lesben állna, hátha fülön csípheti alkalmazottait. Egy amerikai rögbicsapat részmunkaidős dolgozójától például azért vált meg a főnöke, mert két, csapata meccsére szóló jegyet ajánlott fel ismerőseinek, és erre a célra egy közösségi oldal üzenőfalát használta.
Egy brit online élelmiszerbolt alkalmazottja a Facebookon kritizálta saját cégét, rossz hírét keltve ismerősei között - őt is kirúgták. Hasonló eset borzolta a kedélyeket a szigetországban januárban, amikor a Daily Mail arról számolt be, hogy a Tesco alkalmazottai a már említett közösségi oldalon becsmérelték a vevőket, trágár kifejezésekkel illetve őket, többek között hülyének, büdösnek és gorombának titulálva őket. Az áruházlánc nem kommentálta rögtön az esetet, később úgy nyilatkoztak, megteszik a szükséges lépéseket, ha bebizonyosodik, hogy a fórumozó alkalmazottak véleményükkel valóban megsértették a vevőket. Az esetnek végül nem lett elbocsátás a vége, a cég álláspontja szerint mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításhoz.
A közösségi portálon közölt vélemények 2008 októberében tucatnyi munkavállalót sodortak bajba: a Virgin Atlantic légitársaság 13 légiutaskísérőjét rúgta ki, mert azok a Facebookon kritizálták a cég biztonsági szabályzatát és illetlen kifejezéssel minősítettek néhány utast. (Csávónak nevezve őket.) A légitársaság arra hivatkozott, hogy a személyzet hozzállása nem tesz jót a cég hírnevének. Repültek.
Egy friss amerikai felmérésből kiderül, hogy az ezer alkalmazottnál többet foglalkoztató vállalatok 17 százaléka nyomon követi, munkavállalói hogyan nyilvánulnak meg a közösségi oldalakon, fórumokon, milyen képeket tesznek föl magukról, illetve mit írnak. A megkérdezettek nyolc százaléka el is bocsátja a – cég szerint – nem megfelelően nyilatkozó dolgozókat.