Egyetemi képzés: mit kapnak a hallgatók?
A következő években is be lehet majd jutni a legtöbb egyetemre középszintű érettségivel. A szakemberek szerint viszont az oktatási rendszer már rég megérett a változásra.
2010 január elején látott napvilágot a hír, hogy valószínűleg a következő években is be lehet majd jutni - legalábbis az Alkotmánybíróság döntéséig - a legtöbb egyetemre középszintű érettségivel. Az emelt szintű érettségi követelményéről szóló törvényjavaslatot ugyanis nem írta alá az államfő, bár az oktatási törvénynek nem ezt a passzusát kifogásolta. A követelményekről két évvel az aktuális felvételi előtt kell tájékoztatni a diákokat, tehát az intézményeknek az idén március 31-ig kellene nyilatkozniuk ahhoz, hogy 2012-ben már az emelt szintű vizsgát kérjék a jelentkezőktől. Manherz Károly, az oktatási tárca helyettes államtitkára elmondta: az egyetemek, főiskolák szakcsoportonként most is kérhetnék az emelt szintű érettségit, ehhez azonban szükség volna az intézmények összefogására. Szakemberek szerint az emelt matúrára a felsőoktatás színvonalának javítása miatt lenne szükség.
A tudás fogalmának újragondolása lehet a megoldás
Dr. Eszik Zoltán, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és Innovációs Központ tudományos munkatársa szerint Magyarország fordítva ül azon a bizonyos lovon a felsőfokú felnőttképzést tekintve. Az a tudás, kompetencia ugyanis, amely révén ellátható egy feladatkör, nehezen kapcsolódik az oktatási rendszerbe. A szakember szerint a felsőfokú szakképzés fejlődésének megállása, elavulttá válása annak köszönhető, hogy a munka világában hasznosítható tudásanyagnak nincsen pedagógiai rendszere, kialakítása, módszertana, így nem lehet beépíteni a felsőfokú szakképzés rendszerébe sem, mert az nem alkalmas ennek befogadására, nem elég rugalmas ehhez, vagyis hiányzik a kapcsolódási pont. Az OFI tudományos munkatársa úgy véli, sokszor az is gátolja az oktatási rendszer fejlődését, hogy a pedagógusok - talán önvédelmi reflexből - nem hajlandók beleszámítani a nem tőlük eredeztetett ismeretanyagot a tudás halmazába, szerintük ugyanis az nem egyenértékű az iskolában szerzett a tudással. És hogy felhasználható-e a képzés során megszerzett tudás? A cikk folytatását itt olvashatja.
Tartalmi partnerünk a HR Portál.