Tetszett a cikk?

Egy cég rengeteg pénzt költött a weboldalára. Kulcsszavakra, keresőoptimalizálási tanulmányokra, fókuszcsoport interjúkra. A honlap éveken keresztül el is nyerte a „legjobban prezentáló weboldal” díját, de egy fillér bevételt sem hozott. Mi lehet az oka?

Tulajdonképpen a honlapra látogatók csak ritkán jutottak tovább a főoldalnál és a főoldalon is csak kevesen maradtak tovább néhány másodpercnél. A látogatók hiába érdeklődtek a kínált szolgáltatások iránt, a honlap nem vezette végig őket a konverziós eseményeken. Mit csináltak rosszul?” A honlap menedzserei elfelejtették vagy nem tudták, hogy az „eladás a következő oldalon” kezdődik és valószínűleg nem tudták, hogy adják el a következő oldalt.

Ahogy egy kedves szó akár házassághoz is vezethet, a konverziós események sorozata is elkötelezett látogatókat szülhet, akik aztán bejárják weboldalunkat. A konverziós események nem egyformák minden honlapon, minden látogató számára, minden termék vagy szolgáltatás esetében. A konverzió a látogatók fejében már azelőtt lezajlik, mielőtt megtörténne a valóságban a weboldalon. A látogatók ugyanis már 2-3 oldallal azelőtt eldöntik, hogy konvertálódnak-e vagy sem, mielőtt elhagyják a „bevásárló kosarat” vagy a kitöltetlen űrlapot.

Az internetes menedzserek tökéletesen tisztában vannak vele, hogy mérhető a konverzió: például letölt valaki egy tanulmányt, megad egy e-mail címet, kapcsolatba lép a céggel, vásárol és a lista így folytatódik tovább. A konverziós mérőszám, azonban nem egy egyszeri eseményen alapszik, hanem események hosszú láncolatának a végterméke.A látogatói mérföldkövek azok a pontok melyeken a látogatóknak át kell haladniuk még a konverzió előtt. Körülbelül olyasmi, minthogy ha el akarunk jutni A-ból B-be akkor ki kell tűznünk a haladási irányokat. A honlap látogatóinak is szükségük van irányokra, hogy eljussanak a konverziós eseményig - minden weboldal menedzser végső céljáig.

A honlap mérföldkövei

A látogatói mérföldkövek azt a célt hivatottak szolgálni végig az oldalon keresztül, hogy fenntartsák a látogatói figyelmet. Természetesen az első mérföldkő csak akkor sikeres, ha a látogató az érintésével elér az első döntési ponthoz és ott rá is kattint a linkre.

A látogatói mérföldkövekkel szegélyezett úton a döntési pontok, azaz a linkek az elágazások. Amikor haladunk egy úton, egyszer balra kell fordulnunk egyszer pedig jobbra és közben figyelni kell az akadályokra is melyek szintén elágazást eredményezhetnek. Látogatóinknak szüksége van utazási instrukciókra – mely vezetési tanácsokat egy honlapon a design, a kulcsszavak és a marketing biztosítják. A sikerhez vezető első lépés, hogy meghatározzák a látogatói mérföldköveket és kijelöljék a döntési pontokat. Más szavakkal hozzanak létre látogatóiknak egy elágazást az úton, majd mondják meg nekik, hogy merre induljanak.

Egy első látogatói mérföldkő lehet például a főoldal első bekezdése, mely röviden összefoglalja, hogy milyen problémára talál megoldást az érdeklődő a honlapon. Ha valaki átugorja ezt a részt, vagyis nem halad át az első mérföldkövön, akkor a jól megtervezett látogatói útvonal megszakad, hisz az illető nem fogja tudni, pontosan mire számíthat a továbbiakban. Az első mérföldkő ez esetben másodlagos céllal is rendelkezik: hogy rávenni a látogatókat a további maradásra - hisz tudjuk, hogy a cég látogatói eddig csak néhány másodpercig tartózkodtak a főoldalon.

A látvány fokozása érdekében a cég webdizájnerei tehetnek például egy világos hátteret az említett szövegrész mögé és kiemelhetik a címsort is. A bekezdés alján pedig elhelyezhetnek egy linket a további információkhoz. Ez a link lesz az első döntési pont.

A döntési pontok

Ha növelni szeretnénk a konverziós mérőszámokat biztosítanunk kell, hogy a látogatók folyamatosan konvertálódjanak. Ugyanis a konverziós események során minden egyes lépés tartalmaz egy tudattalan, de számunkra jól észrevehető „vásárlást” a látogató részéről. Vagyis folyamatosan „vevő”-vé válik az általunk kínált dolgokra.

A mérföldkövek és a döntési pontok érzékeltetésére a legegyszerűbb példa, ha vezetési instrukciókat adunk valakinek. Adott már valakinek tanácsot, hogy tud eljutni az Ön otthonához? Előfordult az is, hogy az illető telefonált útközben, mert eltévesztette az utat? A legtöbb esetben ilyenkor iránypontokra (mérföldkövekre) kérdezünk rá, hogy be tudjuk biztosítani helyesen követte-e ismerősünk az utat, vagyis elhaladt-e ilyen és olyan pontok mellett.

Egy megfelelő látogatottságmérő szoftver segítségével ugyanígy nyomon követhetjük azt is, hogy a látogatók a helyes utat követték-e végig a weboldalon és rákattintottak-e az összes fontos linkre? A honlap látogatók csak akkor konvertálódnak, ha ehhez megfelelő útmutatást kapnak. Egy döntési pont esetén a látogatónak két választása van: vagy tovább halad az általunk kijelölt úton (rákattint a linkre) vagy átugorja azt és tovább böngészi az oldalt, netán távozik a helyszínről. Az utóbbi esetben a látogató sajnos letér a célhoz vezető útról.

Ha meghatározzuk mely kereszteződéseket nem veszik be látogatóink, megtudhatjuk hol csúszott félre iránymutatásunk. Lehet, hogy valahol túl sok vagy éppen túl kevés volt a meghatározott mérföldkő, melyen át kellett, hogy haladjanak, vagy éppen nem voltak egyértelműek a döntési pontok.

Minden kattintás, vagyis döntési pont tiszta és egyértelmű kell, hogy legyen. Az emberek nem szeretik a bonyodalmakat, amikor valamilyen értéket cserélnek. (Érték lehet a honlapon eltöltött idő is.) Szeretik azonban pontosan tudni, mit kapnak cserébe azért, amit ők adnak.

Az érzelmi útvonal

Számos profi weboldal alkalmazza már ezt a technikát. Lényege, hogy a szövegblokkok (mérföldkövek) és a linkek (döntési vagy konverziós pontok) mellett párhuzamosan képeket, videókat, vagy hanganyagokat találhatunk. A legtöbb ember ugyanis érzelmi alapon hoz döntést és sokkal inkább megfogja egy olyan kép, mely kifejezi az elnyerhető előnyt (pl. gazdagságot, több szabadidőt) mint a hosszú szövegek.

Ez ugyanígy érvényes a többi érzelemre ható technikára ( például videó) is. Amikor látogatónk már érzelmileg elkötelezte magát oldalunkon, ő maga keresi  majd meg a racionális magyarázatát annak, hogy miért is időzik el itt annyit. Vagyis az érdeklődés felkeltésünk sikeres volt. A látogatói útvonalak megtervezésekor érdemes tehát az értelem mellett párhuzamosan az érzelmekre is hatni.

A látogatói útvonalak kialakítása rendkívül egyszerű:

1. Készítsünk egy logikus utat a főoldalunktól a konverziós oldalunkig (pl: megrendelés oldalig)
2. Hozzunk létre egy „érzelmi utat” is ugyanezen az ösvényen
3. Biztosítsuk, hogy minden oldal tartalmazzon legalább egy mérföldkövet (fő témát), mely megfelelően illeszkedik mind az érzelmi mind a racionális útvonal többi eleméhez
4. Helyezzünk tiszta, tömör és logikus döntési pontokat az egyes útszakaszok végére

Kérdezzük meg magunktól: látogatóink befordulnak majd azon a kereszteződésen ahol mi szeretnénk? Ha mégsem, akkor nem volt elég pontos az útmutatásunk és nem jön létre konverziós esemény. Ne feledjük, az útközben előforduló összes sikeres kattintás már egy konverziónak számít a látogatóknál.
 
http://internet-marketing.hu


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!