Tetszett a cikk?

A legtöbben egyáltalán nem veszik komolyan az internet marketinget, és ezzel ezüsttálcán kínálják a lehetőséget versenytársaiknak. Megmutatjuk azt a stratégiát, amelynek segítségével 2008-ban behozhatatlan előnyre tehetünk szert.

© Marton Szilvia
A legtöbb mikro- és kisvállalatnál vagy egyáltalán nincs internetes jelen az interneten, vagy egy teljesen eredménytelen honlappal kipipálják a feladatot. Persze van ahol igen komoly összegeket szánnak a honlap elkészítésére, de az eredmények nem feltétlenül arányos a ráfordított összeggel. Pedog komoly piaci előnyt biztosíthat, ha valaki komolyan veszi a világháló adta lehetőségeket. Emellett persze fontos tisztában lenni a buktatókkal és azzal is, hogy miként lehet felkészülni a weboldal készítésének projektjére.

Előny, ami bevétel
Egy honlap jelentős többletbevételt hozhat, ráadásul sokkal alacsonyabb költséggel, mint hagyományos üzlete. Egy jól elkészített honlap - persze ez cégprofiltól és iparágtól is függ - akár sokszorosára is növelheti egy cég bevételét, de még kevésbé ideális esetben növelheti a cég korábbi forgalmát.

Mivel az internetes értékesítés és üzletmenet folyamatai általában jól automatizálhatóak, a költségek nem feltétlenül nőnek egyenes arányban a forgalommal. Egy értékesítési honlap kialakítása során ráadásul olyan feladatok automatizálására is "rákényszerülhet", amelyek hagyományos tevékenységének költségeit is csökkentik, így cége nagyobb profitot realizálhat.

Az internet-marketing során olyan fontos piaci információkhoz juthat, melyeket a hagyományos üzletben csak drága piackutatással vagy ipari kémkedéssel lehetne megszerezni. Az információk segítségével ráadául nemcsak az interneten tudja versenytársait lepipálni, hanem hagyományos üzletágát is alaposan fel tudja gyorsítani.

A profitmodell kiválasztása
Elsőként ki kell választania azt az internet-stratégiát, azt a profit-modellt, amelyet alkalmazni szeretnénk. Ez az a pont, ahol a legtöbben hibáznak. Nem feltétlenül célravezető ugyanis rendelni egy honlapot, amely esetleg a konkurenciát másolja, könnyen lehet, hogy nem az a megfelelő site-terv. A profit-modell megállapításakor azt kell kitalálnia, hogy honnan jönnek majd a látogatók, mi lesz az a különleges érték, amit máshol nem kapnak meg, miért és hogyan fognak vásárolni, hogyan és hányszor fognak újra vásárolni, stb.

A mikro- és kisvállalatok számára az egyik legsikeresebb stratégiát a Gerilla Piacépítés módszere jelentheti. Ennek lényege, hogy ahelyett, hogy cégünk termékeit, szolgáltatásait helyeznénk a középpontba, váljunk a célpiac számára megbízható és elismert szakértővé, és ezt a státusz felhasználva építsünk e-mail adatbázist jövőbeli lehetséges vevőiből. Az így kialakuló, lehetséges ügyfelekből álló tömegnek egyrészt küldjünk értékes információt, másrészt adjuk meg nekik a lehetőséget a vásárlásra. Ezzel olyan külön bejáratú piacra tehetünk szert, amely egyrészt minden korábbi forgalmi elvárást felülmúlhat, másrészt konkurenciája számára elérhetetlen.

A profitmodell kiválasztásánál fontos szempont lehet:

 - hogy a nemzetközi piacon az vállalkozásunkhoz hasonló cégek milyen profit-modellel működnek eredményesen
 - a cégünk profiljához valamilyen szempontból hasonlatos iparágakban hogyan értek el mások komoly eredményeket.
 -  beszélhetünk olyan profikkal, akiknek nagyobb rálátása van az internetes világra

Mit kell kiszámolnunk?

Azt kell kiszámolnia, hogy mennyibe fog kerülni 1 forint bevétel megszerzése weboldalán. Induljunk ki a tervezett weboldal értékesítési folyamatából. Beszéljünk először egy webshopról. Tegyük fel, bannerekből akarja szerezni a látogatottságot. A nagy site-okon a listaárak 6 és 15 forint között vannak megjelenésenként. Ha sikerül például 5 forintot kialkudni, akkor ez azt jelenti, hogy minden egyes alkalommal, amikor valaki látja a hirdetésünket, akkor ezért 5 forintot fizetünk. Az általános tapasztalatok szerint - ideális esetben - kb. minden 200-dik látogató fog átkattintani a hirdetésről a weboldalra. Ez azt jelenti, hogy 1 000 forintba fog minden egyes látogató. Egy jól elkészített weboldalnál minden 50-edik látogató vásárol, egy kezdő weboldalnál ez az arány jó esetben 300 látogatóból egy vevő. Ezek alapján a kezdetekben 300 000 forintot fog elkölteni egy vevőre, később már csak 50 000 forintot.

Vannak kattintás alapú hirdetések is. Ezeknél azonban egy másik számítást is el kell végezni, nevezetesen azt, hogy hány látogatót, illetve hány vásárlót tudunk szerezni az adott forrásból. Hiszen ha talál egy hirdetési formát, ahol 2 500 forintért tud vevőket szerezni az önmagában még kevés. Ha ez a forrás csak havi 20 vevőt tud "szállítani", akkor szintén nem sokkal jutott előrébb.

Minden, amit a tervezésről tudni kell (Oldaltörés)

Tervezzünk úgy, ahogy a legprofibbak!
A piackutatás első és legfontosabb része - ha egy már meglévő termékkel vagy szolgáltatással szeretne eredményeket elérni az interneten - hogy elvégez egy teljes körű Google AdWords piackutatást. Ez egy átkattintás alapú hirdetési eszköz, de a megfelelő módon alkalmazva az internetes piackutatás leggyorsabb és legolcsóbb eszköze.

Készítsünk egy általános érkezési oldalt a kampányhoz, majd hirdessünk minden lehetséges kulcsszóra. A kampány adataiból pontos képet fogunk kapni arról, hogy melyik kulcsszót hányszor gépelték be az internetezők a Google keresőbe. Ez azonban sokkal több információ, mint az, hogy hányan keresték az egyes kulcsszavakat. Megtudhatjuk, hogyan, milyen szavakkal keresnek rá a netezők az általunk kínált termékekre, szolgáltatásokra, melyik kifejezést használják gyakrabban, vagy éppen kevésbé, stb. Így azt is megtudhatja, hogy milyen módon kell felépíteni az oldal tartalmát ahhoz, hogy pont arról szóljon, ami a netezőket érdekli.

© sxc.hu
Tanuljunk meg tervet készíteni!
Készítsük internetes üzletünk tervét, de az is megoldás lehet, hogy felvázoljuk az alapkoncepciót és megbízunk valakit a terv kidolgozásával. Ez a személy lehet cégünk marketingese, vagy egy ebben - azaz a tervkészítésben - járatos külső cég vagy személy. Akire azonban nem bízhatja a terv elkészítését, az a webgrafikus és a programozó!

A  tervezésnél fontos lehet:
 - honlaptérkép. Nagyobb oldalak esetén egyszerűbb, ha nem egy ábrára akar minden oldalt rárajzolni, hanem több kisebb honlaptérkép-részletet készít. Mi legyen rajta a honlaptérképen? Az oldalak és az oldalak közötti főbb linkek. Ha technikailag megoldható, akkor az oldalak főbb tartalmi blokkjainak sematikus képviselői (téglalapok formájában).
 - az összes oldaltípus szerkezeti terve. Írjuk le szövegesen, hogy mi látható az oldalon, miről szól, és legfőképpen hogy mi az adott oldal célja.
 - arculati instrukciók a grafikusnak
 - néhány honlap linkje, amelyek bármilyen szempontból tetszenek nekünk. 

Az egyik legfontosabb elem pedig a szoftver kiválasztása. Azonnal alkalmazható megoldás, ha minden ábrát megrajzolunk szabad kézzel papírra, megszámozzuk őket, és a terv szöveges részeiben hivatkozunk rájuk. Az egyik legjobb szoftver erre a célra a Microsoft Visio, amely viszont csak az angol nyelvű Office-nak része. Egy reális alternatíva a Smart Draw, ami természetesen szintén nem magyar, de nem kell hozzá megvenni egy egész szofvercsomagot, tehát végeredményben olcsóbb (300 dollár). Ha ez sem járható út, akkor a PowerPoint-ban a legkönnyebb téglalapokat rajzolgatni és tologatni, kiváltképp az Office 2007 felfrissített Power Point-jában.

Még egy valaminek szerepelnie kell jövőbeli tervében, ez pedig e-mail marketing tevékenységének terve (első sorban Gerilla Piacépítés esetén lesz szüksége automatizált e-mail marketing rendszerre). Ezt is nagyon pontosan definiálnia kell, különben nincs az a programozó, aki ezt helyettünk kli tudja találni és le tudja programozni. Minden egyes e-mail esetén ki kell találni a tartalom mondanivalóját, célját, mikor, melyik e-mail listára fogja küldeni, melyik levélből hova vezetnek a linkek, mi az egyes levelek tárgy mezője, mi áll a küldő neve és a küldő e-mail címe mezőkben.

A honlap szövegének megírása is fontos feladat. Kereshet hivatásos értékesítési szövegírót, vagy felbérelhet egy újságírót a helyi laptól.

Sufnituning arculat már nem elég!
Ha cégünk arculata nem egyértelműen előnyös, mindenképpen kérjük ki szakember véleményét, vevőink véleményét (de csak azokét, akikkel elég jó viszonyban van ahhoz, hogy őszinték legyenek). 

Emellett szükségünk lesz egy jó designerre. Aki képes arra, hogy a kapott terv szerint dolgozik. Legyen képes lefordítani a mondanivalót vizuális nyelvre. Ha azt mondja a megrendelő, hogy legyen vidámabb, üzletiesebb, dinamikusabb, hivatalosabb, akkor ezt neki le kell tudnia fordítania formákra, színekre. Amikor a megfelelőm szakemebert keressük, célszerű  megkérdezni például, hogy a korábbi munkahelyén mi volt az üzleti cél, mi volt a mondanivaló és ő ezt miként jelenítette meg.

És mindemellett legyünk jó ügyfelek. Készítsük el a site-tervet, írjuk meg a kívánt a szövegeket, kommunikáljunk folyamatosan a designerrel és a programozóval és, ha úgy érzi, a megfelelő embert választottuk, akkor adjunk neki teret a munkában. Tartsuk  a határidőket, amelyket megbeszéltünk munkatársainkkal

Pénz, idő, figyelem!

A pénztermelő honlap többe kerül, mint amelyik semmire se jó. Ha a megfelelő (forgalomnövekedést generáló, hagyományos üzletében is költséghatékony, fontos piaci információk begyűjtásáre alkalmas) vágyunk, akkor készüljünk fel rá, hogy kicsit komolyabban a pénztárcába kell majd nyúlni, persze itt is legfontosabb a tisztánlátás és tárgyilagosság, valamint az újra való nyitottság egyensúlya.

Fontos, hogy elég időt szánjunk a tervezésre, készítésre. A legjobb, ha (legalább) három négy alkalommal 1-2 órát szánunk rá erre két-három hetes időszakban. Az idő másik vonatkozása, hogy ne akarjunk két hét alatt elkészíttetni weboldalát. Vannak olyan honlapok, amelyeknek a tervét hetekig készítették napi 4-6 órában. Ezek után még a megrendelővel közösen is közel 15 - 20 munkaórát töltöttwk a további finomításokkal. Ez az internetes vállalkozás ma már több mint 20 weboldalból áll, 9 nyelven működik, és iparágának egyik legjelentősebb hazai szereplője. Persze itt sem szabad átesnie a ló másik oldalára.

Szerepeljen a tervünkben az is, hogy mikor mennyi eredményt kell produkálnia a honlapnak. Fel kelle készülnünk a legrosszabb eshetőségre is, sehol ne az optimális rendelési arányokkal számoljunk, ne számítsunk arra sem, hogy mindig mindenki mindent teljesíteni fog, amit megígér. Mindig, minden helyzetre legyen "B-tervünk", és legyen türelmünk kivárni, míg elkezdenek működni a dolgok.

Forrás: http://internet-marketing.hu/

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!