Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"48dec77b-772e-41bc-b327-8ad9b108a83b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"2023 őszén került ebbe a pozícióba, amit most sikerült újra elnyernie. ","shortLead":"2023 őszén került ebbe a pozícióba, amit most sikerült újra elnyernie. ","id":"20250103_Mike-Johnson-republikanus-kepviselot-valasztotta-elnokeve-az-ujonnan-megalakult-amerikai-Kongresszus-alsohaza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48dec77b-772e-41bc-b327-8ad9b108a83b.jpg","index":0,"item":"da9d8c8e-d886-4968-9f81-739f198c61fd","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_Mike-Johnson-republikanus-kepviselot-valasztotta-elnokeve-az-ujonnan-megalakult-amerikai-Kongresszus-alsohaza","timestamp":"2025. január. 03. 22:06","title":"Mike Johnson republikánus képviselőt választotta elnökévé az újonnan megalakult amerikai Kongresszus alsóháza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95c26f43-faa2-4889-a62c-3fadbf1ac1fb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Havi bruttó 521 ezer forintot keres majd minden új belépő eladó vagy pénztáros az Aldinál a 8 százalékos emelés után. A régiek akár 721 ezer forint bruttóval is számolhatnak.","shortLead":"Havi bruttó 521 ezer forintot keres majd minden új belépő eladó vagy pénztáros az Aldinál a 8 százalékos emelés után...","id":"20250102_8-szazalekos-beremeles-aldi-berfejlesztes-fizetesemeles-elado-penztaros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95c26f43-faa2-4889-a62c-3fadbf1ac1fb.jpg","index":0,"item":"ff0cda69-26a0-4084-ad0b-e9ba201bfe50","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_8-szazalekos-beremeles-aldi-berfejlesztes-fizetesemeles-elado-penztaros","timestamp":"2025. január. 02. 13:05","title":"Aldi: Nyolcszázalékos lesz a béremelés idén, félmillió felett a kezdő bruttó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14753b6e-902e-4ed0-acf9-5578e84cf05d","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A dicső múltra hivatkozó Orbán-kormány valójában csak a hagyományos intézményi struktúrák és műemlék épületek pusztításában jeleskedik. Úgy tűnik, ennek még a pénztelenség sem állja útját.","shortLead":"A dicső múltra hivatkozó Orbán-kormány valójában csak a hagyományos intézményi struktúrák és műemlék épületek...","id":"20250103_hvg-kulturpolitika-muzeumok-szinhazak-budai-var","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14753b6e-902e-4ed0-acf9-5578e84cf05d.jpg","index":0,"item":"df829097-7e5a-46ad-b208-87d81f45e134","keywords":null,"link":"/360/20250103_hvg-kulturpolitika-muzeumok-szinhazak-budai-var","timestamp":"2025. január. 03. 09:30","title":"A kultúrpolitikában is elfogytak az Orbán-kormány ötletei, csak rombolás és elvtelenség maradt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96ebd2eb-adec-4a18-b977-0f15b3548207","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Vodafone és a DIGI mellett az Antenna Hungária is One lett, ami a mindigTV ügyfelei számára jelenthet változást. Más néven érhető el ezentúl a fizetős szolgáltatás, megújult az alkalmazás, és máshol kell ügyeket intézni is.","shortLead":"A Vodafone és a DIGI mellett az Antenna Hungária is One lett, ami a mindigTV ügyfelei számára jelenthet változást. Más...","id":"20250102_mindigtv-antenna-hungaria-one-magyarorszag-egyesules-valtozasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96ebd2eb-adec-4a18-b977-0f15b3548207.jpg","index":0,"item":"45ff1cef-0a07-40dd-8c0b-bdc3eb6c1a6d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_mindigtv-antenna-hungaria-one-magyarorszag-egyesules-valtozasok","timestamp":"2025. január. 02. 09:52","title":"Antennával tévézik? Változás történt, lehet, hogy mostantól ön is a One ügyfele – itt vannak a fontos tudnivalók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a21bf584-a827-4081-b0d8-1d3817808196","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A fejlett világban az emberek a szükségleteiknél többet vásárolnak. Miért viselkednek így, és milyen következményei vannak a túlfogyasztásnak? – erről szól a Netflix dokumentumfilmje, amelyben jelentős szerepet kap a mesterséges intelligencia.","shortLead":"A fejlett világban az emberek a szükségleteiknél többet vásárolnak. Miért viselkednek így, és milyen következményei...","id":"20250102_hvg-netflix-a-shopping-osszeeskuves-dokumentumfilm-tulfogyasztas-szemet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a21bf584-a827-4081-b0d8-1d3817808196.jpg","index":0,"item":"80f59c90-82c1-4821-a8a2-66261e5a6e6d","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg-netflix-a-shopping-osszeeskuves-dokumentumfilm-tulfogyasztas-szemet","timestamp":"2025. január. 02. 19:30","title":"Higgyünk MI-Sachának? Nem tesz jót a Netflix kreatív filmjének a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f0144b6-2481-464f-bd70-abdc3378633d","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"A Végzet közgazdásza szerint, ha visszafogják Trumpot, akkor 2025-ben túlságosan nagy infláció nélkül is lehet növekedés.","shortLead":"A Végzet közgazdásza szerint, ha visszafogják Trumpot, akkor 2025-ben túlságosan nagy infláció nélkül is lehet...","id":"20250103_Roubini-trump-gazdasagpolitika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f0144b6-2481-464f-bd70-abdc3378633d.jpg","index":0,"item":"ed0e8c73-ce9b-4f05-948b-ae9b32032a06","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Roubini-trump-gazdasagpolitika","timestamp":"2025. január. 03. 12:34","title":"Roubini: Akár jó végeredménye is lehet Trump rossz gazdasági elképzeléseinek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"827530dc-c210-4697-8d9b-f63d162cef1f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magyar adófizetők pénzéből jutott a kormánymédiának és a református egyháznak is.","shortLead":"A magyar adófizetők pénzéből jutott a kormánymédiának és a református egyháznak is.","id":"20250102_Szlovakia-magyar-kormany-kozpenz-foci-tamogatas-euro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/827530dc-c210-4697-8d9b-f63d162cef1f.jpg","index":0,"item":"7f72006a-8911-4860-acbd-bfe02696c50a","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Szlovakia-magyar-kormany-kozpenz-foci-tamogatas-euro","timestamp":"2025. január. 02. 10:47","title":"Ötmillió euróval támogatta a szlovák focit a magyar kormány 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b627646c-ea92-4536-821e-530eb0e52344","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Így fest a vadonatúj Suzuki e Vitara nyitható tetejű változata.","shortLead":"Így fest a vadonatúj Suzuki e Vitara nyitható tetejű változata.","id":"20250102_ime-a-magyar-tervezesu-uj-kabrio-suzuki-vitara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b627646c-ea92-4536-821e-530eb0e52344.jpg","index":0,"item":"13588eec-e0ab-43a0-a597-88f0aa51f8b4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_ime-a-magyar-tervezesu-uj-kabrio-suzuki-vitara","timestamp":"2025. január. 02. 08:25","title":"Íme a magyar tervezésű új kabrió Suzuki Vitara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az élelmiszeripar struktúráját hármas tagozódás jellemzi, a...
Az élelmiszeripar struktúráját hármas tagozódás jellemzi, a fogyasztók, a gyártók és a kiskereskedelmi szereplők együtt határozzzák meg az ágazatban zajló folyamatokat. A különböző szereplők fajlagos súlya és befolyása időről időre változik, de a "triumvirátus" minden egyes tagja hatással van arra, hogy merre fejlődik a szektor - derül ki a Deloitte Touche Tohmatsu jelentéséből.
Szofisztikált fogyasztók
Az élelmiszeripar jövőjét ezzel együtt mindenek előtt a fogyasztók irányítják majd a következő években is, így mindenképp érdemes végiggondolni, hogy miképp változhatnak a fogyasztói szokások és preferenciák középtávon. A Deloitte elemzése szerint a fogyasztók már ma is kifejezetten szofisztikáltak, azaz képesek a mínőség-ár kapcsolat értelmezésére és a marketingüzenetek szűrésére is, a holnap fogyasztójáról pedig biztos állítható, hogy még inkább ez lesz rá a jellemző.
Egyre fontosabb az élelmiszer eredete
www.sxc.hu
A vállalatvezetők és fogyasztók megkérdezésével készített felmérés szerint a legfontosabb fogyasztó trend minden bizonnyal az egészségügyi kérdések felértékelődése lesz, de mindenképp érdemes lesz figyelni a minőség előtérbe kerülésére és a fogyasztással kapcsolatos kényelmi szempontok felértékelődésére is
A fogyasztók szemében egyre nagyobb jelentősége van az élelmiszer-fogyasztással kapcsolatos etikai szempontoknak - itt elsősorban a környezeti és a társadalmi vetületeket lehet kiemelni. Ebből adódóan arra lehet számítani, hogy a gyártók és a kiskereskedők is komoly erőforrásokat mozgatnak majd meg ebben az irányban, azaz jó eséllyel a kommunikációban szerepet kap majd, hogy melyik társaság milyen eredményeket ért el a szemétkezelés, az energiahatékonyság, az áruszállítás, illetve a károsanyagkibocsátás terén.
Előtérbe kerül a társadalmi aspektus
A szakértők szerint komoly változásra lehet számítani a vízhasználat terén, a tiszta ivóvíz ugyanis egy ritka erőforrássá válik, és felértékelődés előtt áll. A víz elérhetősége minden bizonnyal jelentős hatással lesz az élelmiszertermelési stratágiára is.
Az állattartási kérdések szintén stratégiai jelentőségűvé válhatnak, azaz a fogyasztók számára elsődleges jelentőséggel bír majd, hogy az elfogyasztott állati eredetű élelmiszerek milyen környezetbnől származnak. Számítani lehet arra is, hogy a fogyasztók egyre komolyabb prémiumot fizetnek majd a jobb minőségű, ellenőrízhető származású és megfelelő standardok alapján tenyésztett állatokból származó termékekért., sőt, az is valószínűsíthető, hogy a közelnből származó élelmiszeripari termékek ázsiója is emelkedni fog.
A termelés társadalmi dimenziói is előtrébe fognak kerülni a szakértők szerint, azaz a gyártóknak és a terjesztőknek oda kell figyelnie arra is, hogy telepeik, gyáraik, illetve boltjaik milyen mértékben integrálódnak a helyi közösségekbe, illetve hogy milyen munkaadóknak bizonyulnak az adott közösségben.
Az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos félelmek miatt feltehetően egyre komolyabb szabályozási környezetben kell az iparág cégeinek működni - a reguláció mindenek előtt a minősítési eljárásokat, a cimkézést, az összetevők körét és a termelés higiéniai, illetve egyéb jellegzetességeit érinti majd.
Mi lesz a márkákkal?
Azt már ma is egyértelműen lehet látni, hogy a fogyasztók az élelmiszeriparban is egyre inkább ragaszkodnak egyes márkákhoz. A márkahűség kérdése ebben az iparágban azonban fölöttébb komplex, a kiskereskedelmi láncok ugyanis legalább olyan mértékben vesznek ebben részt, mint maguk a gyártók. A Deloitte felmérése szerint a kiskereskedelmi márkákban jobban megbíznak a fogyasztók, mint a gyártók márkáiban, ami azt vetíti előre, hogy a gyártó vállalatoknak a jövőben jobban kell koncentrálnia erre a kérdésre.
Az iparágat tekintve fontos kiemelni, hogy a siker nagy mértékben a piaci szereplők méretén múlik, amiből az következik, hogy érdemes felkészülni további konszolidációra, főleg azokban az iparágakban, ahol a globális márkák a piacvezetők. Az elkővetkező években nemzeti márkák megjelentése és felfejlesztése is várható, elsősorban azokban a szegmensekben, amit a nagy, globális játékosok valamiért nem tekintenek stratégiai fontosságúnak.
Európában egyre jellemzőbbek a komoly árelőnnyel operáló diszkontláncok (mint amilyen például a Magyarországon is ismert Aldi és Lidl), amelyek Németországban értek el először láthtó sikereket, majd pedig a kontinens többi országában is elterjedtek. A "hard" diszkontláncok agresszív stratégiája minden bizonnyal komoly kihívást jelent majd a tradicionális kiskereskedelmi boltoknak, amelyek valamilyen formában mindenképp kénytelenek lesznek erre a folyamatra reagálni.
Komoly hatása van az árak megugrásának
A Deloitte elemzői arra is rámutatnak, hogy ahogy a megnövekedett termékárak átmeneti árugrás helyett lassan a normális állapotot jelentik, ez a korábbinál jobban befolyásolja a vásárlói magatartást, illetve a kereskedői és szállítói stratégiákat.
Az utóbbi három évben - a 70-es évek óta először - az élelmiszerárak drasztikusan megemelkedtek. Ennek eredményeképpen a kukorica és rizs ára a 2000-es év óta duplájára nőtt, míg a gabona ára megháromszorozódott. Csak 2007-et tekintve a gabonaárak 52 százalékkal nőttek, míg az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének jelentése szerint a globális élelmiszer-árindex a 2006-os 9 százalékkal szemben 40 százalékkal nőtt az elmúlt évben.
A megnövekedett élelmiszerárak a vásárlókat a sajátmárkás vagy diszkont árú termékek vásárlására ösztönzik, illetve az olcsóbb üzleteket választják. További következmény lehet, hogy csökken az éttermek és bárok látogatottsága - ahogy ez a legutóbbi gazdasági visszaesés idején is történt. A versenypiacon működő kereskedők, például az Egyesült Államokban vagy az Egyesült Királyságban annak dilemmájával szembesülnek, hogy milyen mértékben építsék be áraikba a megnövekedett költségeket.
A növekvő árak az élelmiszer-kiskereskedők számára növekedési lehetőséget is kínálnak. "Az éttermek helyett a háztartási bevásárlásra áttérő fogyasztók biztosítják ezt a növekedést. Az inflációs tendenciák szintén a nyereséghányad védelmének és növelésének lehetőségét rejtik a kiskereskedők számára Hutter szerint, hiszen a fogyasztók egyre inkább hozzászoknak az áremelésekhez. Hosszú távon ismét az élelmiszerárak stabilitására lehet számítani, ez azonban egyelőre csak feltételes módban jelenthető ki.