Carrefour: áprilistól már nem lesz családi vállalkozás

Változások előtt áll a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a francia Carrefour: a cégalapító Halley család kiengedi a kezéből az ellenőrzést.

  • unknown unknown
Carrefour: áprilistól már nem lesz családi vállalkozás

HVG
Egy korszak látszik lezárulni a francia kiskereskedelem történetében. A harminc országban csaknem 15 ezer áruházat üzemeltető Carrefour-csoport meghatározó tulajdonosa, a Halley család bejelentette, hogy az április közepén esedékes közgyűléssel hatályát veszti a tagjait kötő részvényesi megállapodás. Eszerint a családtagok több mint 10 százaléknyi, kétszeres szavazati jogot biztosító részesedését két holding kezelte, amelyek összehangoltan szavaztak. Ily módon Halleyék - akiknek még összesen 3 százaléknyi törzsrészvényük is van - lényegében ellenőrzésük alatt tartották a tőzsdén jegyzett céget. Ennek szakad most vége: a Carrefourral 1999-ben összeolvadt Promodes-t 1961-ben két fiával, Paul-Louis-val és Robert-rel megalapító Paul-Auguste Halley unokái hamarosan ismét saját maguk rendelkezhetnek a részvényeikkel, így akár el is adhatják őket.

Vevőként elsősorban a 9,1 százalékos tulajdonhányadával a Halley család háttérbe húzódása után első részvényessé előlépő Blue Capital jöhet szóba, amely mögött a leggazdagabb francia vállalkozó, a luxusiparban érdekelt LVMH-t irányító Bernard Arnault és az amerikai Colony Capital befektetési csoport áll. A francia milliárdos és partnere egy éve tűnt fel a színen, amikor általános meglepetésre 1,5-1,5 milliárd euróval bevásárolta magát a Carrefourba, sőt arról is megegyezett a Halley családdal, hogy bizonyos feltételekkel az idén 20 százalékig növelheti részesedését.

HVG
A hatalmas ingatlanvagyon keltette fel elsősorban az új befektetők érdeklődését. Miközben a Carrefour részvénye a Promodes-fúzió óta alulteljesít a tőzsdén, erősen megemelkedett a csoport ingatlaneszközeinek értéke. Arnault-ék egyik fő törekvése, hogy a Carrefour házi becslések szerint 20-24 milliárd euró értékűre taksált ingatlanvagyonának egy részéből pénzt csináljanak. Ezt a stratégiát alkalmazta a Colony Capital az Accor szálloda- és vendéglátó-ipari csoport esetében is, 2005 tavaszán 1 milliárd eurót invesztált a vállalatba, amelynek piaci értéke az ingatlanok eladása után két év alatt csaknem megduplázódott.

A nyilvánosságot kerülő Halley családhoz közel álló források szerint a Blue Capital elképzelése tovább élezte a famíliát megosztó ellentéteket. Az idősebb nemzedék tagjai - élükön a családot a cégvezetésben a továbbiakban egyedül képviselő 73 éves Robert Halleyvel - kockázatosnak tartják az ingatlanok kiszervezését, mert így a cégnek szerintük kevesebb befolyása marad az állandó költségekre. A fiatalabbak viszont láttak fantáziát az átszervezésben. A 2005-ben vezérigazgatóvá kinevezett spanyol José-Luis Duran végül hagyta rábeszélni magát, és az ingatlankezelésre gründolt Carrefour Property nevű társaságot az idén tőzsdére is vitték volna, ha nem üt be jelzáloghitel-piaci válság. Emiatt a Carrefour vezérkara úgy döntött, hogy az új ingatlancég az év vége felé zártkörű jegyzés útján hajt végre 1-1,5 milliárd eurós tőkeemelést.

A Halley család üzleti ügyekben csak addig volt egységes, amíg élt az előbb a Promodes-t, majd a Carrefourt vaskézzel és általános vélemény szerint nagy tehetséggel igazgató Paul-Louis, aki milliárdosként is büszkén emlegette, hogy normandiai fűszeresként kezdte. Ő volt az, aki az ötvenes évek végén felismerte, hogy a vidék elnéptelenedésével a hagyományos falusi vegyesboltoknak befellegzett, és meggyőzte fő konkurenseit, hogy szövetkezzenek. Így jött létre a Halley testvérek, a Duval-Lemonnier, majd a Marette család nagykereskedelmi vállalkozásainak összeolvadásából előbb Promodis, majd Promodes néven ismertté vált áruházlánc, amelynek Shopi, 8 á Huit és Codec cégér alatt futó kisboltjai, Champion szupermarketjei és Continent hipermarketjei hamarosan Franciaország-szerte elszaporodtak. Sőt a normandiai vállalat 1969-ben Belgiumban, 1973-ban Spanyolországban, két évvel később pedig Brazíliában is megvetette a lábát.

A Promodes az úgynevezett hard diszkont és a cash and carry üzletágban is folytatta a terjeszkedést. Az élelmiszer-kiskereskedelemben csak hipermarketekre építve nem lehet domináns piaci részesedést szerezni, oda csupán hetente-tíznaponta térnek be az emberek, de a szupermarketbe és a kisboltba mindennap beszaladnak. Halley ezt az üzleti filozófiát érvényesítette a Carrefourral történt fúzió után is. A Fournier és Defforey család által alapított Carrefour - amely első, amerikai mintára megálmodott hipermarketjét 1963 nyarán nyitotta meg a Párizs melletti Sainte-Geneviéve-des-Bois-ban - elsősorban a nagyáruházakra szakosodott, de a két, egymást sok szempontból kiegészítő áruházlánc egyesítése mégsem mindenben váltotta be a részvényesek reményeit.

A 2003-ban, 69 évesen feleségével együtt repülőgép-balesetben meghalt Paul-Louis Halley egy terjeszkedéstől elnehezült vállalatbirodalmat hagyott maga után. A Carrefour túlköltekezett külföldön, miközben a forgalma felét adó francia piacon teret vesztett. A 2005 tavaszán - Franciaországban politikai vihart kavaró - 38 millió eurós végkielégítéssel menesztett Daniel Bertrand vezérigazgató helyére lépő Duran vezetése alatt a Carrefour most kezd magára találni. Bruttó bevétele tavaly 6,8 százalékkal nőtt 2006-hoz képest, és 1,4 százalékkal emelkedett az adózott eredmény. Az új stratégia a feltörekvő piacokra helyezte a hangsúlyt, és már ezek a régiók adják a forgalom negyedét és a profit 22 százalékát (három éve ez az arány még csak 15, illetve 8 százalék volt). A javuló eredmények azonban a jelek szerint nem győzték meg a Halley család azon tagjait, akik jó áron régóta készek lennének megválni tulajdonhányaduk egy részétől.

VIDA LÁSZLÓ / BRÜSSZEL

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek