szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

Kétféle magyarázat adható az Apple teljesítményére, az egyik a vállalati stratégiát érintő fundamentális érvelés, míg...

Kétféle magyarázat adható az Apple teljesítményére, az egyik a vállalati stratégiát érintő fundamentális érvelés, míg a másik a technikai elemző szemszögéből kirajzolódó pozitív jövőkép az árfolyammozgást illetően.

A fundamentumok tekintetében a legfontosabb tényező, hogy az Apple sorozatosan újítja meg termékcsaládját, miközben ennek költségeit minimális szinten tartja, és helyette marketingre fordít nagyobb összeget. Ennek gyümölcsét láthattuk Magyarországon is, amikor az iPhone család legújabb 4. generációs modellje a múlt héten megérkezett a hazai boltokba.

2010 januárját az Apple egy új prototípus, az iPad bevezetésével nyitotta, amely termékcsalád első képviselője áprilisban került az amerikai forgalmazók polcaira. Az asztali számítógép és az okos telefon ötvözeteként funkcionáló iPad sikerét a technológiai szektort ismerő szakemberek először leírták, mondván meglehetősen leegyszerűsített annak szolgáltató kínálata, ezért nem valószínű, hogy nagyobb szeletet tudna kihasítani az okos telefonok és érintőképernyős kütyük közötti piaci résből.

Úgy tűnik, nem jöttek be a borús jóslatok, június végéig mintegy 3,3 millió iPad kelt el a világ 10 országában, ráadásul olyan gigászi piacok előtt csak ősszel nyílik meg a kapu, mint Kína. A sikeren felbuzdulva az Apple már új fejlesztésű verzión dolgozik, amely az iPhonehoz hasonló kis képernyős zseb PC lesz.

Az Apple siker egyik titka, hogy viszonylag kevés pénzt költ saját fejlesztésekre, ehelyett a kezelhetőségre, dizájnra és a marketingre fordítja költségeit, és agresszív piacszerzési stratégiával hasít ki magának szeletet a nagyobb árréssel működő technológia-intenzív szektorból. Ezt a stratégiát még 10 éve hirdette meg Steve Jobs, vezérigazgató, de mostanra látszik beérni ennek gyümölcse. Összehasonlításképpen a nagy konkurens, Nokia tetemes összeget, tavaly mintegy 6 milliárd eurót költött kutatás és fejlesztésre és rengeteg sajátfejlesztésű termékkel rendelkezik, főleg az okos telefonok piacán, mégis képtelen megállítani részesedésének szűkülését. Az Apple kutatásra szánt büdzséje alig több mint 1 milliárd eurónak megfelelő összeg.

Az Apple stratégiájának fontos része az is, hogy könnyen kezelhető szolgáltatásokat biztosít a felhasználók számára. A cégnél már fejlesztik tovább az iPhone 4-et és legkésőbb 2011 elején megjelenik az új iPad termék is, amiről optimista elemzői értékelések olvashatók.

Technikai szemüvegen keresztül is érdemes megtekinteni a cég árfolyamát, ami szeptember közepén tört ki egy féléves trendcsatornából, és új historikus értéket állított be, azóta a 20 napos mozgóátlagára korrigált vissza, ami elgondolkodtató beszállási pont lehet egy újabb menet előtt.

Gerőcs Tamás
Elemző
Equilor Befektetési Zrt

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!