Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2274d087-4432-42a8-8644-e37f408ab2f8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szervezők arról tájékoztattak, nem férne be a fotósunk a helyszínre.","shortLead":"A szervezők arról tájékoztattak, nem férne be a fotósunk a helyszínre.","id":"20250218_Nem-engedik-be-a-HVG-t-Orban-evertekelojere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2274d087-4432-42a8-8644-e37f408ab2f8.jpg","index":0,"item":"d45f0f7d-aa94-4aa6-b1cc-cf5c01baef52","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Nem-engedik-be-a-HVG-t-Orban-evertekelojere","timestamp":"2025. február. 18. 12:54","title":"„Regisztrációját sajnos nem tudjuk elfogadni” – nem engedik be a HVG-t Orbán Viktor évértékelőjére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5c8f0d1-c5ee-4613-a9ab-307905a38b3c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Öt kontinenst fog összekapcsolni az az adatkábel, amit a Facebook, az Instagram és több más szolgáltatás tulajdonosa kezd megépíteni még idén.","shortLead":"Öt kontinenst fog összekapcsolni az az adatkábel, amit a Facebook, az Instagram és több más szolgáltatás tulajdonosa...","id":"20250217_meta-50000-km-tenger-alatti-adatkabel-project-waterworth","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5c8f0d1-c5ee-4613-a9ab-307905a38b3c.jpg","index":0,"item":"d602ecbf-8882-48aa-b54e-e8e0670d23fe","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_meta-50000-km-tenger-alatti-adatkabel-project-waterworth","timestamp":"2025. február. 17. 15:03","title":"Ez lehet a valaha volt leghosszabb: 50 000 km-es tenger alatti adatkábelt épít a Meta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d9df6a9-f05f-4d66-bac8-1e6a3471a8a5","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnököt felesége is elkísérte. ","shortLead":"Az ukrán elnököt felesége is elkísérte. ","id":"20250217_Volodimir-Zelenszkij-az-Egyesult-Arab-Emirsegekben-targyal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d9df6a9-f05f-4d66-bac8-1e6a3471a8a5.jpg","index":0,"item":"5ddbd64c-c0af-4876-b213-1cf8880d33b2","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Volodimir-Zelenszkij-az-Egyesult-Arab-Emirsegekben-targyal","timestamp":"2025. február. 17. 09:23","title":"Volodimir Zelenszkij az Egyesült Arab Emírségekben tárgyal - videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"822e2337-37f6-4838-b182-30aff83376ba","c_author":"hvg360","category":"360","description":"J.D. Vance alelnök müncheni beszéde után, a rijádi béketárgyalás előtt elemzi az Egyesült Államok és az EU viszonyát a Financial Times szerzője.","shortLead":"J.D. Vance alelnök müncheni beszéde után, a rijádi béketárgyalás előtt elemzi az Egyesült Államok és az EU viszonyát...","id":"20250218_Gideon-Rachman-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/822e2337-37f6-4838-b182-30aff83376ba.jpg","index":0,"item":"1ca6e4ee-2654-435d-849b-a0f11c97fac2","keywords":null,"link":"/360/20250218_Gideon-Rachman-lapszemle","timestamp":"2025. február. 18. 15:30","title":"Gideon Rachman: Amerika immár ellenség, amely fenyegeti a demokráciát Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fontos szerephez juthat a későbbiekben a jelenleg még tesztelés alatt álló dislike-gomb az Instagram kommentszekciójában. ","shortLead":"Fontos szerephez juthat a későbbiekben a jelenleg még tesztelés alatt álló dislike-gomb az Instagram...","id":"20250217_meta-instagram-uj-funkcio-kommentek-nemtetszes-gomb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b.jpg","index":0,"item":"25bd0ec0-cf20-45d1-b448-e8633e4858c6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_meta-instagram-uj-funkcio-kommentek-nemtetszes-gomb","timestamp":"2025. február. 17. 18:03","title":"„Nem tetszik” gomb jön az Instagramra, néhányan már nyomkodhatják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jó ötletnek tűnt mindkettő. ","shortLead":"Jó ötletnek tűnt mindkettő. ","id":"20250217_Elakadt-a-lopott-autoval-egy-tini-rendorhoz-kopogtatott-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"813a8331-073b-4440-8613-1841068afdd6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Elakadt-a-lopott-autoval-egy-tini-rendorhoz-kopogtatott-be","timestamp":"2025. február. 17. 15:40","title":"Elakadt a lopott autóval egy tini, balszerencséjére egy rendőrhöz kopogtatott be segítségért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9afbf69b-b7e6-4851-972c-0e09c97c6fd7","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A betű, az betű – gondolnánk, azaz nem lehet nagy különbség abban, hogy egy szöveget milyen hordozón látunk. Azonban kiderült, Gutenberg-galaxist egyelőre nem tudja felülmúlni még a legkorszerűbb technológia sem.","shortLead":"A betű, az betű – gondolnánk, azaz nem lehet nagy különbség abban, hogy egy szöveget milyen hordozón látunk. Azonban...","id":"20250218_tanulas-olvasas-kepernyo-papir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9afbf69b-b7e6-4851-972c-0e09c97c6fd7.jpg","index":0,"item":"9db6d133-631b-45ae-b19d-af40e76c18b2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_tanulas-olvasas-kepernyo-papir","timestamp":"2025. február. 18. 10:03","title":"Tanulnia kell? Nagyon nem mindegy, hogy képernyőn vagy papíralapon olvas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69ba4b62-c13f-4724-a16c-d1a9c43f0a20","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Igen borús forgatókönyvet vázolt fel a Die Zeitnak Frank Sauer.","shortLead":"Igen borús forgatókönyvet vázolt fel a Die Zeitnak Frank Sauer.","id":"20250218_lapszemle-die-zeit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69ba4b62-c13f-4724-a16c-d1a9c43f0a20.jpg","index":0,"item":"c3290164-657b-4b9d-905f-93492caea4be","keywords":null,"link":"/360/20250218_lapszemle-die-zeit","timestamp":"2025. február. 18. 07:30","title":"Német biztonságpolitikai szakértők: Baljós idők járnak Európára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nógrádi aTRAXXió - Bővíthet a Bombardier Mátranovákon
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Ágazati források szerint tovább bővülhet a jövőben a vasúti járműgyártás területén globális vezetőnek számító...
Ágazati források szerint tovább bővülhet a jövőben a vasúti járműgyártás területén globális vezetőnek számító Bombardier mátranováki gyára. Az üzem ugyanis - amelynek modernizálására az egység hat esztendővel ezelőtti megvásárlása óta több mint 10 millió eurót költött a kanadai vállalat - egyelőre a rendelkezésre álló 72 ezer négyzetméteres telephely alig több mint felét foglalja el, így – ahogy Kurt Lievens üzemigazgató fogalmazott – van tér a bővítésre.
Szakértők szerint amennyiben valóban újabb beruházásra kerül sor a Nógrád megyei településen, feltehetőleg nem a már meglévő, forgóvázkereteket előállító üzem kapacitását bővítik majd, hanem komplexebb termékek gyártása irányába mozdulhat el a termelés.
Folyamatos fejlesztések
A mátranováki üzem az elmúlt napokban azért került a figyelem középpontjába, mert múlt hét csütörtökön ezt az egységet látogatta meg az Európa Tanács regionális fejlesztésekkel és a kapcsolódó uniós támogatásokkal foglalkozó 40 fős munkacsoportja. A Nemzeti Fejleszti Ügynökség közleménye szerint azért választotta ezt a helyszínt, hogy demonstrálják: az innovációt előtérbe helyező Európa 2020 Stratégia összeegyeztethető a hátrányos helyzetű térségek fejlesztésével.
Bombardier: 17,7 milliárd dolláros éves forgalom A Bombardier a világ egyik vezető járműipari cége, amely világszerte 65 400 ember foglalkoztat, legutóbbi, 2011. január 31-én zárult üzleti évében 17,7 milliárd dolláros árbevételt realizált. A kanadai központú cégnek két nagy üzletága van. A repülőgépgyártással foglalkozó divízió szintén kanadai székhelyű, míg a vasúti járművek területén globális piacvezetőnek számító Transportation üzletág Berlinben székel. Utóbbi divízió - amelynek a mátranováki gyár is szerves része – az elmúlt esztendőt 9,1 milliárd dolláros árbevétellel és 33,5 milliárdos rendelésállománnyal zárta. A társaság ezzel 26 százalékos részt hasított ki magának a globális piacból, Európában pedig ennél is meghatározóbb a fölénye: immár évek óta több mint a piac felét uralja. Magyarországon a cég összesen 1200 embert foglalkoztat (Mátranovák mellett Dunakeszin is van egy egységük); a mátranováki gyár tavalyi forgalma meghaladta 30 millió eurót.
A gyár a régió legnagyobb foglalkoztatója, jelenleg 620 embert alkalmaznak az egységben. Az üzem tipikus barnamezős beruházással valósult meg: a Bombardier 2005-ben vásárolta meg az egykori Ganz-Mávag részleget, ahol korábban darukat és acélszerkezeteket készítettek, majd modernizálta az egységet.
A létesítményre 2006 óta összesen 10,6 millió eurót költöttek saját forrásból, ebből 900 ezer eurót fordítottak a biztonsági és az alapberuházásokra, 4,6 milliót a technológia fejlesztésére, valamint új gépek vásárlására és 3,8 milliót a kiszolgáló infrastruktúra kialakítására.
A cég tájékoztatása szerint az idén is nagyjából 1 millió euróból fejlesztik a gyárat, amely így egyre fontosabb szerepet játszik a Bombardier vasúti közlekedési eszközöket gyártó üzletága, a berlini központú Bombardier Transportation termelési láncában.
Nem csak keret?
Mátranovákon jelenleg a vasúti kocsik és mozdonyok futóműveinek, az úgynevezett forgóvázaknak a kereteit gyártják. Az üzem kapacitása a folyamatos beruházások eredményeként 2006 óta több mint háromszorosára emelkedett, így elméletileg akár 2000 ilyen forgóalvázkeretet is legyárthatnak évente a nógrád megyei településen.
Kurt Lievens elmondta: a tervek szerint az idén 1613 keret hagyhatja el a mátranováki gyárat, ami azt jelenti, hogy itt készül a Bombardier által felhasznált forgóalváz keretek 80 százaléka. A magyar egységen kívül Lengyelországban gyártanak még hasonló alkatrészeket, abban az üzemben azonban mozdonyokat is összeszerelnek, így ott nem ez a főprofil.
25 TRAXX a MÁV-nak Jövő tavaszig megkapja a MÁV Trakció azt a 25 TRAXX mozdonyt, amelynek leszállításáról 2008 novemberében kötött szerződést a vasúttársaság a Bombardier-vel. A MÁV 2007 novemberében írt ki közbeszerzési pályázatot korszerű mozdonyok beszerzésére, amit a három ajánlattevőből nyert meg a Bombardier Transportation. A 79,6 millió eurós ügylet finanszírozásról 2009-ben állapodott meg a vasúttársaság az Európai Beruházási Bankkal és a német KfW IPEX Bankkal. Az említett 25 mozdony mellett – amelyből négyet már leszállítottak – a magyar cégnek további 25 megrendelésére van opciója. A TRAXX jelenleg a társaság legkedveltebb modellje, a MÁV mellett számos más európai vasúttársaság – többek közt a spanyol Renfe, a dán Rainpool és a lengyel Lotos is - vett a Bombardiertől ilyen mozdonyt. A cég tájékoztatása szerint több mint hatszáz TRAXX gyártására van megrendelésük.
Szakértők szerint ezért valószínűsíthető, hogy amennyiben újabb jelentősebb beruházásra kerül a sor Mátranovákon, akkor már nem csak a jelenlegi üzem kapacitását bővítik, hiszen a ma előállítottnál sokkal több forgóalvázkeretre egyelőre nincs szüksége a csoportnak. Elképzelhető azonban, hogy a későbbiekben összetettebb termékeket is előállíthatnak Magyarországon, s akár a teljes forgóalváz-gyártás a nógrád megyei egységbe kerül.
Jelenleg egyébként a Mátranovákon gyártott keretek nagy részét a németországi Siegenbe és a franciaországi Crespinbe szállítják, de – ahogy erre Peter Amman, a Bombardier Transportation Locomotives üzletágának alelnöke is felhívta a figyelmet – a hazánkban gyártott forgóalváz-kereteket építik be azokba a TRAXX P 160AC mozdonyokba is, amelyeket a MÁV rendelt a vállalattól. Utóbbiak egyébként Németországban, a Bombardier – kapacitását tekintve - legnagyobb európai mozdonygyárában, Kasselben készülnek.