szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

Ágazati források szerint tovább bővülhet a jövőben a vasúti járműgyártás területén globális vezetőnek számító...

Ágazati források szerint tovább bővülhet a jövőben a vasúti járműgyártás területén globális vezetőnek számító Bombardier mátranováki gyára. Az üzem ugyanis - amelynek modernizálására az egység hat esztendővel ezelőtti megvásárlása óta több mint 10 millió eurót költött a kanadai vállalat - egyelőre a rendelkezésre álló 72 ezer négyzetméteres telephely alig több mint felét foglalja el, így – ahogy Kurt Lievens üzemigazgató fogalmazott – van tér a bővítésre.

Szakértők szerint amennyiben valóban újabb beruházásra kerül sor a Nógrád megyei településen, feltehetőleg nem a már meglévő, forgóvázkereteket előállító üzem kapacitását bővítik majd, hanem komplexebb termékek gyártása irányába mozdulhat el a termelés.

Folyamatos fejlesztések

A mátranováki üzem az elmúlt napokban azért került a figyelem középpontjába, mert múlt hét csütörtökön ezt az egységet látogatta meg az Európa Tanács regionális fejlesztésekkel és a kapcsolódó uniós támogatásokkal foglalkozó 40 fős munkacsoportja. A Nemzeti Fejleszti Ügynökség közleménye szerint azért választotta ezt a helyszínt, hogy demonstrálják: az innovációt előtérbe helyező Európa 2020 Stratégia összeegyeztethető a hátrányos helyzetű térségek fejlesztésével.

Bombardier: 17,7 milliárd dolláros éves forgalom
A Bombardier a világ egyik vezető járműipari cége, amely világszerte 65 400 ember foglalkoztat, legutóbbi, 2011. január 31-én zárult üzleti évében 17,7 milliárd dolláros árbevételt realizált. A kanadai központú cégnek két nagy üzletága van. A repülőgépgyártással foglalkozó divízió szintén kanadai székhelyű, míg a vasúti járművek területén globális piacvezetőnek számító Transportation üzletág Berlinben székel. Utóbbi divízió - amelynek a mátranováki gyár is szerves része – az elmúlt esztendőt 9,1 milliárd dolláros árbevétellel és 33,5 milliárdos rendelésállománnyal zárta. A társaság ezzel 26 százalékos részt hasított ki magának a globális piacból, Európában pedig ennél is meghatározóbb a fölénye: immár évek óta több mint a piac felét uralja. Magyarországon a cég összesen 1200 embert foglalkoztat (Mátranovák mellett Dunakeszin is van egy egységük); a mátranováki gyár tavalyi forgalma meghaladta 30 millió eurót.

A gyár a régió legnagyobb foglalkoztatója, jelenleg 620 embert alkalmaznak az egységben. Az üzem tipikus barnamezős beruházással valósult meg: a Bombardier 2005-ben vásárolta meg az egykori Ganz-Mávag részleget, ahol korábban darukat és acélszerkezeteket készítettek, majd modernizálta az egységet.

A létesítményre 2006 óta összesen 10,6 millió eurót költöttek saját forrásból, ebből 900 ezer eurót fordítottak a biztonsági és az alapberuházásokra, 4,6 milliót a technológia fejlesztésére, valamint új gépek vásárlására és 3,8 milliót a kiszolgáló infrastruktúra kialakítására.

A cég tájékoztatása szerint az idén is nagyjából 1 millió euróból fejlesztik a gyárat, amely így egyre fontosabb szerepet játszik a Bombardier vasúti közlekedési eszközöket gyártó üzletága, a berlini központú Bombardier Transportation termelési láncában.

Nem csak keret?

Mátranovákon jelenleg a vasúti kocsik és mozdonyok futóműveinek, az úgynevezett forgóvázaknak a kereteit gyártják. Az üzem kapacitása a folyamatos beruházások eredményeként 2006 óta több mint háromszorosára emelkedett, így elméletileg akár 2000 ilyen forgóalvázkeretet is legyárthatnak évente a nógrád megyei településen.

Kurt Lievens elmondta: a tervek szerint az idén 1613 keret hagyhatja el a mátranováki gyárat, ami azt jelenti, hogy itt készül a Bombardier által felhasznált forgóalváz keretek 80 százaléka. A magyar egységen kívül Lengyelországban gyártanak még hasonló alkatrészeket, abban az üzemben azonban mozdonyokat is összeszerelnek, így ott nem ez a főprofil.

25 TRAXX a MÁV-nak
Jövő tavaszig megkapja a MÁV Trakció azt a 25 TRAXX mozdonyt, amelynek leszállításáról 2008 novemberében kötött szerződést a vasúttársaság a Bombardier-vel. A MÁV 2007 novemberében írt ki közbeszerzési pályázatot korszerű mozdonyok beszerzésére, amit a három ajánlattevőből nyert meg a Bombardier Transportation. A 79,6 millió eurós ügylet finanszírozásról 2009-ben állapodott meg a vasúttársaság az Európai Beruházási Bankkal és a német KfW IPEX Bankkal. Az említett 25 mozdony mellett – amelyből négyet már leszállítottak – a magyar cégnek további 25 megrendelésére van opciója. A TRAXX jelenleg a társaság legkedveltebb modellje, a MÁV mellett számos más európai vasúttársaság – többek közt a spanyol Renfe, a dán Rainpool és a lengyel Lotos is - vett a Bombardiertől ilyen mozdonyt. A cég tájékoztatása szerint több mint hatszáz TRAXX gyártására van megrendelésük.

Szakértők szerint ezért valószínűsíthető, hogy amennyiben újabb jelentősebb beruházásra kerül a sor Mátranovákon, akkor már nem csak a jelenlegi üzem kapacitását bővítik, hiszen a ma előállítottnál sokkal több forgóalvázkeretre egyelőre nincs szüksége a csoportnak. Elképzelhető azonban, hogy a későbbiekben összetettebb termékeket is előállíthatnak Magyarországon, s akár a teljes forgóalváz-gyártás a nógrád megyei egységbe kerül.

Jelenleg egyébként a Mátranovákon gyártott keretek nagy részét a németországi Siegenbe és a franciaországi Crespinbe szállítják, de – ahogy erre Peter Amman, a Bombardier Transportation Locomotives üzletágának alelnöke is felhívta a figyelmet – a hazánkban gyártott forgóalváz-kereteket építik be azokba a TRAXX P 160AC mozdonyokba is, amelyeket a MÁV rendelt a vállalattól. Utóbbiak egyébként Németországban, a Bombardier – kapacitását tekintve - legnagyobb európai mozdonygyárában, Kasselben készülnek.

Ecoline

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!