Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?

6 perc

2025.03.26. 04:59

Sokat fejlődött a céges bankkártyák piaca az elmúlt években. A kínálat folyamatosan bővül, a kapcsolódó szolgáltatásokon pedig egyre inkább látszik, hogy a külföldi neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is. A témáról Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu alapító cégvezetője, pénzügyi szakértő ad áttekintést.

Innentől az kiadvány előfizetéshez kötött tartalmát olvassa.

A lényeg
• Nagyon széles, folyamatosan bővülő választék az üzleti kártyák piacán.
• Az éves díj hatezer forintnál indul, de ennek többszöröse is lehet – külföldi fintechek árszabása tér el ettől, lefelé.
• A prémium kártyákhoz sokrétű szolgáltatáscsomag kapcsolódik, ahol ki tudják ezeket használni, érdemes a magasabb presztízsűt választani.
• Az üzleti bankkártyák jól igazíthatók a vállalkozások használati igényeihez.
• Minden ilyen plasztik digitalizálható a kártyabirtokos elektronikus pénztárcájában is.

Sokféle kártya érhető el Magyarországon a vállalkozások számára is. A kínálat első rátekintésre átláthatatlannak tűnik, pedig ez egy nagyon is hierarchikus rendszer, amelynek különböző szintjeihez eltérő szolgáltatások kapcsolódnak.

Sokszínű a kínálat

Már a legegyszerűbb céges számlacsomagok többsége is tartalmaz beépített bankkártyát. Ezek jellemzően alapszintű plasztikok, de bárhol használhatók Magyarországon fizetésre és ATM-nél. Éves díjuk bankfüggő, jelenleg hatezer forintnál kezdődik. Ez alól a külföldi fintechek (Revolut, Wise) árazása tér el, lefelé.

Az alapszintű kártyáknál bővebb szolgáltatást biztosító (prémium) plasztikok éves díja 15 ezer forintnál indul, de a kapcsolódó előnyök és kedvezmények függvényében ennek többszöröse is lehet. A nagyobb bankoknál a választék közel teljes: a legegyszerűbbtől, a legmagasabb presztízsű üzleti kártyákig terjed.

Vannak persze kivételek. Az UniCreditnélaz alapszintű kártyatípus nem érhető el, de itt is van olyan üzleti kártya, amelynek az éves díja kilencezer forint. Csak prémium kártyát kínál továbbá az első magyar neobank, a BinX. Ennél apénzügyi szolgáltatónál – amely tavaly nyáron kapott engedélyt pénzforgalmi-számlaszolgáltatás nyújtására – jelenleg kétféle prémium kártya igényelhető havi 1300 forintos díj mellett.

Prémium szolgáltatások

A prémium szintű üzleti kártyákhoz (a magánszemélyként elérhető változatokhoz hasonlóan) mindkét kártyatársaság (a Mastercard és a Visa is) számos szolgáltatást kapcsol. Ezek köre az utas-, poggyász- és járatkésési biztosításokon túl lehet online vásárlási biztosítás, kiterjesztett garancia, prémium várók ingyenes vagy kedvezményes használata, asszisztencia szolgáltatás, partneri és hűségprogram, visszatérítés. Bankonként eltérő ugyanakkor, hogy az egyes prémium szintek ezek közül melyeket tartalmazzák, ami mellett a bankok maguk is kapcsolhatnak ezekhez kedvezményeket, például soron kívüli ügyintézést. Így minden esetben célszerű megvizsgálni az egyes prémium kártyákhoz kapcsolódó teljes szolgáltatási kört.

Akkor érdemes prémium kártyát választani, ha annak van olyan szolgáltatása, amelyet a kártyabirtokos ki tud használni. Ilyenkor azonban célszerű a magasabb presztízsű változat mellett dönteni, mert a legolcsóbb kártyáknál eggyel drágább, illetve a következő, prémium szintű üzleti kártyák éves díjai között már nincs akkora különbség, mint amennyi előny az általuk biztosított szolgáltatások igénybevétele során elérhető.

Devizakártyák

Kifejezetten üzleti devizakártyát csak néhány bank kínál Magyarországon. Az Erste, a Gránit és az OTP bankoknál érhető el ilyen eurós változatban (sorrendben 78,59, 35, illetve 83,98 eurós éves díj mellett), illetve a Gránitnál van dolláros is (35 dolláros éves díjért). Ezeket a plasztikokat ugyanakkor csak kifejezetten gyakori külföldi utazás, illetve jelentős devizaköltés esetén célszerű igényelni, mert a kártya díját csak ilyen esetekben hozza vissza a konverziós költségeken elérhető megtakarítás.

Konverziós költségek optimalizálása

A különböző devizák közötti átváltás költségeinek optimalizálására van ugyanakkor más megoldás is. Ezen a területen a hazai vállalkozások körében is egyre népszerűbb két külföldi fintech, a Revolut és a Wise. Mindkét cégnek van üzleti szolgáltatása is Revolut Business, illetve Wise Business néven. Az ezekhez tartozó üzleti kártyák tetszőlegesen kapcsolhatók bármelyik devizában vezetett számlához, a devizaváltás szempontjából optimalizálható tehát a költés. A konverzió piaci középárfolyamon történik (nincs vételi és eladási árfolyam).

A Revolutnál a bankkártyák külön díj nélkül részei a 3800 forinttól induló üzleti számlacsomagnak. A Wise-nálaz első kártya ingyenes, a másodiktól az éves díj kártyánként 3 angol font (nagyjából 1400 forintnak megfelelő összeg).

Van ezekhez hasonló megoldása ugyanakkor már Magyarországon az UniCredit Banknak is, ahol ugyanahhoz a fizikai kártyához több forint-, illetve devizaszámla is kapcsolódhat, és a kártyabirtokos választhatja ki a devizaalszámla terheléseinek sorrendjét. Amikor például külföldre utazik, a devizaalszámlát terheli a bank a kártya használatakor.

Igényekre szabható megoldások

A használati igények alapján jól testre szabhatók a kártyák, így cégvezetők, középvezetők mellett adott esetben más munkavállalóknak is adhatók ilyenek a munkakörükhöz igazítottan. Anyagbeszerzésre, vagy kisebb összegű céges költésekre belföldön, forintban az alkalmazottak számára elegendők lehetnek a bankok által kínált legolcsóbb éves díjú üzleti bankkártyák. A vállalkozás vezetője mindegyik banknál egyedi limitekkel láthatja el ezeket a kártyákat is, így szabályozva a naponta elkölthető pénz összegét, minden egyes kártya esetében.

Igaz ez a Revolut és a Wise kártyákra is. Ez utóbbiaknál értesítéseket is kaphat a cég vezetője a költésekről. Ezek a kártyák bármikor blokkolhatók, és újra engedélyezhetők, bizonyos funkciók (például az érintés nélküli fizetés) ki-, illetve bekapcsolhatók.

A limitek mellett a cégvezetőknek több banknál van lehetősége elkülönített kártyaszámla használatára is. Ez azt jelenti, hogy kijelölhetik, hogy bizonyos alkalmazotti kártyák ne a vállalkozás fő számláját – és ezáltal fő egyenlegét – használják. Ezekre az elkülönített kártyaszámlákra külön keret vezethető át, amelyet nem léphetnek túl a kártyák birtokosai. Ez a költés korlátok között tartása mellett védelmet jelenthet az esetleges kártyacsalásokkal szemben is, amelyek akár az alkalmazottak egyébként jóhiszemű, de gondatlan kártyahasználatából adódhatnak. Ilyen megoldás érhető el a CIB, a K&H és az OTP bankoknál is.

A fent említetteken túl vannak speciális célokra használható üzleti kártyák is. Ilyen például az OTP importáló vállalkozások számára kínált virtuális vámkártya ingyenes kártyaszolgáltatása. Ezt a plasztikot nem gyártja le a bank, csak a kártya adatait adja át az ügyfélnek. A vámkártyával a vállalkozás – illetve annak képviselője – azonnal hozzájuthat az aktuális törvényi előírásoknak megfelelő banki igazoláshoz a vámeljárás során megállapított közteherfizetési kötelezettség teljesítéséről. A vámkártya kizárólag internetes vámfizetésnél használható.

Az üzleti kártyák is digitalizálhatók
Ma már mindegyik üzleti bankkártya integrálható a Google Pay vagy Apple Pay fizetési rendszerébe, amely révén mobiltelefonnal vagy az okosórával is fizethetnek a tulajdonosaik az érintéses elfogadóhelyeken. Az Erste, a K&H és az OTP kártyáknál ez az említettek mellett a saját operációs rendszert futtató Garmin Pay és Xiaomi Pay fizetési rendszert használó, az OTP Banknál pedig még a régebbi Fitbit Pay okosórák esetén is lehetséges. (Az újabb Fitbit órák már a Google Pay rendszerét használják.)

Hasznos volt a cikkünk? Iratkozzon fel az Útmutató cégvezetőknek hírösszefoglalóra, és rendszeresen küldünk hasonlóan értékes tartalmakat.