szerző:
Ember Zoltán
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A berugok.hu netes italküldő vállalkozás négy éve alakult, ma már évi 17 milliós forgalmat bonyolítanak. Gyuris Gábornak, a vállalkozás atyjának egy hipermarket tette tönkre korábbi, békásmegyeri kisboltját, s csak remélni tudja, hogy a kormány a nemzeti italboltok – egyelőre csak a suttogó propaganda szintjén létező – ötletével nem teszi majd tönkre második vállalkozását is.

„Az ingyenes kiszállítás a legfőbb vonzerőnk, ez nálunk alapkoncepció. A jövedelmezőséget úgy biztosítjuk, hogy 3000 forint alatt nem lehet rendelni, illetve igyekszünk kitalálni, hogy mik lesznek a slágertermékek” – mondja Gyuris Gábor, a Berugok.hu Kft. operatív vezetője, aki szerint a vállalkozása a legnépszerűbb italküldő szolgáltatás ma Magyarországon.

Facebook oldaluk tanúsága szerint 21 ezer követőjük van, ami valóban messze a legnagyobb csoport a hasonló italküldők oldalai között. Mi éppen azért választottuk a berugok.hu-t, mert valószínűleg ők a legnépszerűbbek, legismertebbek a piacon (lásd keretes írásunkat). Jelenleg ők az egyetlen cég a fővárosban, amely ingyen viszi házhoz az italokat, este 6 és reggel 6 óra között, 3 ezer forint felett. A rendeléseket telefonon, illetve a honlapjukon lehet feladni, s állításuk szerint – a forgalomtól függően – fél óra alatt kiszállítják az italokat. Áraik nagyjából megegyeznek azzal, mintha egy budapesti szórakozóhelyen rendelnénk a pultnál.

Előző vállalkozását egy hipermarket tette tönkre

A vállalkozás ötlete még 2009-ben fogant meg a most 30 éves Gábor fejében, amikor a választások előtt a budapesti belső kerületek sorra bevezették az alkoholárusítás tilalmát este hat után. Arra számított, hogy egy internetes italküldő szolgáltatás jó eséllyel törhet be erre a piacra a hirtelen támadt, nagy kereslet miatt. Másrészt olyan vállalkozást akart, amelynél az árukészlet nem romlandó, így jól lehet raktározni azt. Korábban volt egy kis élelmiszerboltja Békásmegyeren, amely egy szomszédos Tesco Expressz megjelenésével gyakorlatilag tönkrement. Itt megtapasztalta, hogy a forgalom felét az italértékesítés teszi ki, és úgy gondolta, erre már érdemes italküldő szolgáltatást felépítenie. Különösen úgy, hogy akkoriban még nem létezett ilyesmivel foglalkozó komolyabb vállalkozás.

A névválasztásról Gábor elmondta, olyan szeretett volna, ami kicsit provokatív, de jól megjegyezhető és humoros, olyan, mint egy „öntudatos pesti kiszólás”. Azt mondta, ma is a berugok.hu nevet választaná, annak ellenére, hogy egyes nagyobb italgyártók éppen az elnevezése miatt nem tárgyalnak vele. A gyártók szerint egy ilyen név nem a felelős alkoholfogyasztást segíti elő, ami nekik pedig célkitűzésük. Gábor ezt részben képmutatásnak tartja, hiszen a szóban forgó nagy nemzetközi italgyártók rendszeresen szponzorálják a hazai nyári fesztiválokat, illetve kollégiumi bulikat is, s ezek általában nem a kulturált alkoholfogyasztásról híresek. Hozzáteszi: nekik nagyon fontos, hogy 18 éven aluliakat nem szolgálnak ki, illetve az összes törvényt szigorúan betartják. Az sem véletlen, hogy a honlapjukon öles betűkkel hirdetik: a cég a felelős alkoholfogyasztás elkötelezett híve.

A budaiak elég sóherek

A berugok.hu törzsvásárlói általában a harmincas korosztályból kerülnek ki. Sorrendben a II., XII., IX., XIII., XIV. kerületekből rendelnek a legtöbben. „Általában nagyobb társaságok rendelnek italokat egy-egy házibulira, de jelentős az egyedülállók, illetve a külföldiek aránya is, akik rendszeresen vásárolnak tőlünk” – mondja Gábor, aki szerint érdekes, hogy a gazdagabbnak tartott budai kerületek lakói jobban megfogják a pénzt, mint a pestiek. A budaiak például kevésbé szívesen adnak jattot a futárnak, ellentétben a külföldiekkel és a pestiek többségével.

Jelenleg átlagosan 150 rendelést teljesítenek egy héten, az átlagos kosárérték 5-6 ezer forint. Egy-egy jól menő hétvégén 1 milliós forgalmat is bonyolítanak, ám az eladások szezonálisak. „Általában a hideg időjárás pörgeti fel a rendeléseket, amikor az embereknek nincs kedvük kimozdulni otthonról. A szilveszter az abszolút csúcspont, de szállítottunk már romantikus nyári naplementéhez is italokat a János-hegyi kilátóba” – mondja Gábor, aki szerint az italküldő vállalkozásuk tipikusan kényelmi szolgáltatás. Azok rendelnek tőlük, akik elfoglaltak, ám eleget keresnek ahhoz, hogy megvásárolják maguknak a szabadidőt, vagy épp nincs kedvük lemenni a boltba egy keményebb munkanap után, esetleg olyan helyen laknak, ahol egyáltalán nincs kisbolt a környéken.

Italküldők Magyarországon

A piacon 3-4 nagyobb, és számtalan kisebb, egymás klónjainak is tekinthető, kifejezetten a netes italküldésre specializált vállalkozás található. Ők nemcsak egymással, de a "nagyok", a Tesco, a GRoby, de még a Netpincér házhoz szállítási rendszerével is versenyeznek. A dedikált italküldők közül - legalábbis az árukészletet tekintve - valószínűleg a drink.hu a legnagyobb, ők viszont csak 25 ezer forint felett szállítanak ki ingyen. Az egyik legrégebbi italküldő az italshop.hu, ők 2009-ben kezdték az ipart. Az ismertebb italküldők még az idrinks.hu, az italclub.hu (ők 2 órán belül szállítanak, 12 ezer forint felett ingyenesen), és az sosnight.hu (utóbbi 10 ezer forint alatt nem szállít). Ezek mellett számtalan kisebb italküldő klón is létezik, a futottak még kategóriában.

Vannak történeteik

A 2010-es indulástól számított másfél év múlva vették fel első futárjukat, addig maguk szállították ki az italokat. Nettó 400 ezer forint értékű árukészlettel indultak, ami mára már 7 millióra kúszott fel. Már több mint 600 terméket kínálnak, a legnépszerűbb italok sorrendben a minőségi whiskey, a vodka és a sör. Az italokat gyártóktól, importőröktől, hazai bortermelőktől szerzik be nagykereskedelmi áron. Az árrésük 30-50 százalék között alakul, attól függően, hogy milyen megállapodást kötöttek az adott importőrrel vagy gyártóval, és hogy milyen italmárkáról van szó.

Gábor számos pikáns sztorit osztott meg beszélgetésünkkor, amelyek a futárokkal estek meg. „Egyszer egy harmincas hölgy hálóingben akarta maradásra bírni a futárunkat, mivel egyéb, feltehetően szexuális szolgáltatást is szeretett volna kérni tőle. Két lány a XII. kerületből pedig természetben adott borravalót a futárnak, úgy, hogy felemelték neki a pólóikat” – mondja. A futárkodás ugyanakkor nem nyugdíjas állás, a cégnél nagy is a fluktuáció, bár erre Gábor azt mondja: náluk a futárok többet keresnek, mint egy három műszakban dolgozó segédmunkás, ráadásul lényegesen kellemesebb munkát végeznek náluk. „Egy kulturált raktár-irodahelyiségben várják a hívásokat éjjel, ahol van kábeltévé, internet” – mondja.

Márkát építene

Gyuris Gábor célkitűzése, hogy brandet formáljon a berugok.hu-ból. „Azt szeretném elérni, hogy ha az emberek italt akarnak rendelni a neten, akkor a mi cégünk ugorjon be nekik” – mondja. Négy éves fennállásuk alatt főként Facebook hirdetéseket használtak az ismertségük növelésére. Erre hozzávetőleg 200 ezer forintot költenek havonta, beleértve a partnerekkel történő barterek értékét is. Idén új partneri kapcsolatokat szeretnének kiépíteni az egyik legnépszerűbb online társkeresővel, amitől az ismertségük további növekedését várják. A vállalkozás indulása óta rajta vannak a legnagyobb ár összehasonlító oldalakon. A cég eddig nem vett fel hitelt, és nem is indultak pályázatokon, bár Gábor nem zárja ki, hogy jövőben hitelt fog felvenni - leginkább az üzletfejlesztési hitellehetőségek érdekelnék.

A berugok.hu tervei között szerepel, hogy átalakítják az értékesítési rendszerüket, illetve a honlapjukat. Ennek a költségcsökkentés és az üzletfejlesztés a célja. Motorkerékpárok beszerezését is tervezik, amikkel gyorsabb és olcsóbb lenne is a kiszállítás, mint a céges autójukkal. Gábor szerint a motorokkal a benzinköltségük a negyedére esne vissza. E mellett a már meglévő csomagajánlatokra – a „partipackokra” - nagyobb hangsúlyt fognak fektetni, illetve elindítanak egy 3 munkanapon belüli kiszállítás funkciót is. „Itt olyan termékeket fogunk kínálni, amiken legfeljebb 5 százalékos árrésünk lesz, tehát olcsóbban fogjuk tudni kínálni ezeket mindenki másnál, de nem azonnal szállítunk” – mondja Gábor, akinek számításai szerint egy átlagos 4-5 ezer forintos kosárérték esetén még mindig 5-600 forinttal olcsóbban fognak tudni kiszállítani, mint a nagy hipermarketek.

És mi lesz, ha jönnek a Nemzeti Italboltok?

Gábor szerint a vállalkozása tisztes megélhetést nyújt számára. Sokat dolgozik, ez az élete. „Olyan, mint egy kisbolt. Meg lehet élni belőle, de ebből nem lesz kacsalábon forgó kastélyom” – mondja. Arra a kérdésre, hogy nem tart-e attól, hogy a kormány a nemzeti dohányboltok mintájára létrehozza a nemzeti italboltok rendszerét, és akkor valószínűleg betiltják a netes italküldést is, ami tönkretenné a négy év alatt felépített vállalkozását, azt mondta: „Hát ennek nagyon nem örülnék, de már láttunk ilyet, ugye. Viszont azonnal megpályáznék egy nemzeti italbolt koncessziót. Mit mást tehetnék?”

Ha szeretne más érdekes vállalkozásokról is olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!