Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A nyelvtudásuk még mindig gyér, és a gyakorlati oktatás hiánya is meglátszik az autóipari cégekhez jelentkezőkön – véli Rábai Dániel, a Continental-csoport országkoordinátora, aki arról is beszél, melyek most a slágerszakmák ezen a területen.
HVG: A járműgyártás a magyar gazdasági és ipari növekedés motorja. Tudja követni a cégek – főleg a győri Audi és a kecskeméti Mercedes – kapacitásának növekedését a munkaerőpiac? Képes lesz-e Magyarország tartósan kitermelni elegendő számú, az elvárt kvalitásokkal rendelkező szakembert?
Rábai Dániel: Nemcsak a gépjárműgyártás, hanem az ahhoz kapcsolódó beszállítói ipar is fellendülőben van, és ez az utóbbi évek tapasztalatai szerint látványos munkaerő-piaci átrendeződéssel jár. A Mercedesnek például nagyon erős az „elszívó” hatása, éspedig nemcsak Kecskemét hagyományos vonzáskörzetében: nem egy budapesti mérnök vagy szegedi informatikus is vállalja a napi ingázást egy ottani pozícióért. Fokozódik a verseny a cégek között a minőségi munkaerőért, a Mercedes pedig különösen jól csengő név a magyar munkaerőpiacon.
– Pedig a magyarok nehezen mozdulnak. Vagy változott ez a hozzáállás az utóbbi években?
– Sajnos nem. Sokan csak az otthonuk közelében vagy annak vonzáskörzetében hajlandók elhelyezkedni. A Continental-csoport hr-vezetőinek friss munkaerő-piaci körképéből az derül ki, hogy a magyarok még mindig nehezen váltanak albérletre, helyette inkább ingáznak, akár 200 kilométert is naponta. Minden régióban más és más a szakemberkínálat. Veszprémben például az olyan, magasan kvalifikált, speciális tudással rendelkező jelöltek megtalálása nehéz, mint a hidraulika- vagy a szoftverfejlesztő mérnök. A déli országrészben, Szeged körzetében nagyszámú gazdasági és vegyi szakokon végzett szakember található, gépészmérnökökben viszont nem bővelkedik a térség. Ezeket a pozíciókat leggyakrabban az északi és keleti régiókból, Miskolcról, Nyíregyházáról és Debrecenből érkező szakemberek töltik be. Azoknak a vidéki fiataloknak, akik Budapesten szereztek diplomát, több mint a fele nem tér vissza korábbi lakhelyére, hanem a fővárosban vállal munkát. De egyre többen próbálnak szerencsét külföldön is. A mérnökök az osztrák vagy a német piacon is kaphatnak jó ajánlatokat, de másutt is egyre keresettebbek az autóipari szakemberek. Romániában például a műszaki informatikusok mentességet élveznek a személyi jövedelemadó alól. Ennek ellenére az autóipari szakemberek külföldre vándorlása sem a fizikai, sem a szellemi munkakörökben nem emelkedett jelentősen az elmúlt években.
– Van ennek köze a nyelvtudás hiányához?
– Tapasztalataink szerint e tekintetben valamelyest javult a helyzet, egyre több friss diplomás beszél nyelveket. Továbbra sem könnyű azonban németül jól beszélő, fiatal mérnököt találni, az pedig még ritkább, hogy egy fiatal angolul és németül is jól beszélje a szakmai nyelvet. Márpedig szinte a teljes magyar járműgyártás háttere német – azt gondolná az ember, hogy aki erre a pályára készül, ebben a tekintetben is tudatos.
– A céltudatosak közül sokan már elhagyták az országot. Emellett a gyártók egymás elől is elhappolják a munkaerőt. Hogyan tudják megoldani az utóipari cégek az utánpótlást?
– Akik külföldre mennek, általában két-három év után visszatérhetnének az országba, s biztos nyelvtudással és a másik országban eltanult mentalitással itthon a középvezetői, vezetői pozíciókat is elnyerhetnék. Formálódik a szemléletük külföldön, és itthon kamatoztatni tudnák a tapasztalataikat. Ez lenne az egyik legfontosabb program az ország számára, hogy hogyan lehet ezeket a fiatalokat visszacsábítani az anyaországba. Az utánpótlás kinevelésében érdekelt magyarországi gyártók – köztük a mi cégcsoportunk is – kapcsolatban állnak több egyetemmel, van például, ahol „Audi-tantárgyakat” is oktatnak. Így ezekből a felsőoktatási intézményekből olyan pályakezdők kerülnek ki, akik a mi igényeinkhez is illeszkednek. Sajnos amit ma elkezdünk, annak csak öt év múlva lesz eredménye. A Mercedes például már három évvel a kecskeméti termelés indulása előtt elindította a duális szakképzést Magyarországon. Mi a Szegedi Tudományegyetemmel vagyunk kapcsolatban, mert nagyon fontos, hogy a szakembereknek ne csak az elméleti, hanem a gyakorlati tudásuk is meglegyen.
– Sok munkáltató panaszkodik, hogy ez még nincs így.
– A műszakimérnök-képzés egyes területein a felsőoktatási intézményeknél előírt szakmai gyakorlat időtartama mindössze hat hét. Ennyi idő alatt egy cégnek még a szervezeti felépítését sem lehet rendesen megismerni. Nagyon fontos lenne az is, hogy az oktatási anyagok mindenhol lépést tartsanak a technikai fejlődéssel. Nem véletlenül indulnak egyetemeken olyan szakirányok, amelyeket a különféle gyártók támogatnak.
– Mondhatjuk azt, hogy a mérnöki, gépészmérnöki szakma, vagy más olyan szakmák, amelyekkel a majdnem nyugati fizetést kínáló autógyárakban el lehet helyezkedni, divatosak lettek az utóbbi évtizedben?
– Igen, felkapott lett ez az iparág. Az elektromos járművek, a hibrid autók, az automatizált vezetés fejlesztésének korszakában mindenképpen izgalmas lehetőség a gyártásban részt venni. A kutatás-fejlesztésben dolgozó mérnökök pedig kiváltságos helyzetben vannak.
– Vannak az autógyártáson belül is slágerszakmák?
– A fejlesztőmérnököket, a gépészmérnököket, szoftverfejlesztő mérnököket mindenképp idesorolnám.
– Az autóipari cégek azonban nem csak a munkavállalók vágyott célpontjai. A kormány sem szűkmarkú, ha egy-egy járműipari cég letelepedésének támogatásáról van szó. Előszeretettel köt úgynevezett stratégiai megállapodásokat is ezekkel a cégekkel; önökkel is aláírt egy ilyet. Elárulhatja, hogy mit tartalmaz egy ilyen megállapodás?
– Valóban kiemelt iparág a kormány szemében a gyorsan fejlődő autóipar, s ez érthető. Ugyanakkor konkrétumokat ez a megállapodás nem tartalmaz, inkább kifejezi a szándékot, hogy a Continental hosszú távon akar Magyarországon működni, és szándékában áll nemcsak itt maradni, hanem olyan lépéseket is tenni, amelyek a magyar gazdaságot erősítik, mint például a magyar beszállítói arány növelése.
RÁCZ TIBOR
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Komoly eszközt kaptak a kezükbe a klímaváltozás ügyét szívükön viselők a klímatörvényt részben megsemmisítő alkotmánybírósági határozattal. A kormány immár nemcsak, hogy nem háríthatja át a teendőket a jövő generációkra, de le sem szerelheti őket azzal, hogy „De hát van klímatörvény!”.
Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés.
Izrael komoly csapást mért már az iráni nukleáris képességre, de a legfontosabb célpont, Fordo, ahol több ezer urándúsító centrifuga üzemel, még sértetlen, mert mélyen a föld alatt van.
Átláthatóbbá és rugalmasabbá szeretnék tenni a kerti kutak bejelentésének, engedélyezésének és ellenőrzésének folyamatát.
Hetek óta tartó jogvitában végül igazat adtak a rendőrségnek.
Vékony Csongor szerint a párt cserbenhagyta az elszakított területeken élő magyarokat, és nem elég revizionista.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.