Az Ubert még kiutálhatták a taxisok, a robotokat aligha tudják

Nemcsak az autók irányítását veszik át a robotok a közeljövőben, de számtalan munkakörben megjelennek majd. Megijedni azonban nem kell: eddig még egy nagy technológiai forradalom sem okozott tartós foglalkoztatottság csökkenést.

  • hvg.hu hvg.hu
Az Ubert még kiutálhatták a taxisok, a robotokat aligha tudják

A siker kulcsa a digitális korban a folyamatos átképzés, és a magas hozzáadott értékű, nem rutinszerű munkára való fókuszálás – hangzott el az idei Internet Hungary konferencián. A digitalizáció gyökeres változásokat okoz rengeteg iparágban, ám a konferencia előadói szerint ez inkább jelent jót, mint rosszat. Példák sora bizonyítja, hogy a fejlődés miatt megszűnő munkakörökkel párhuzamosan folyamatosan újak jönnek létre.

Az egyik ilyen példa a múltból az bankautomaták elterjedése, amely számos banki alkalmazott munkáját tette feleslegessé. Az egy fiókra jutó alkalmazottak száma így csökkent is, viszont ezzel párhuzamosan a kirendeltségek száma nőtt, így összességében nem csökkent a banki területen dolgozó munkaerő létszáma. A másik hasonló példa a számítógépek elterjedése az irodai munkavégzésben, ami nem tette feleslegessé az emberi munkaerőt, hiszen például a naponta beérkező rengeteg e-mailt, fel kell valakinek dolgoznia.

Szakértők szerint a digitális korban a siker kulcsa az alkalmazkodás, és a folyamatos átképzés – értendő ez egy átlagpolgárra és egy ország teljes gazdaságára is. Az automatizáció, a robotok és a mesterséges intelligencia elsősorban a rutinszerű munkákat fogják kiváltani – például a betanított, összeszerelő munkát. Éppen ezért kell egy országnak az oktatásba fektetni és a magas hozzáadott értékű, nem rutinszerű munkahelyek megteremtésére helyeznie a hangsúlyt.

A Tescoban már jönnek a robotkasszák

Azt, hogy az automatizáció már elkezdett beszivárogni a mindennapi életünkbe a Tesco bejelentése is jól mutatta: Budaörs után több hazai áruházban is bevezeti a Scan & Go technológiát. Ennek lényege, hogy a vásárlók a bejáratnál felvehetnek egy kis eszközt, amivel saját maguk olvashatják be a vásárolt termékek vonalkódját, fizetéskor pedig a kijelölt kasszáknál egy összesítő vonalkódot kapnak, ami nagyban meggyorsítja a fizetést. A rendszert Győrben, Budapesten a Fogarasi úti áruházban, Szegeden, Debrecenben kezdik el hamarosan használni.

Hiába nyomulnak a robotok, ezt a melót nem veszik el az emberektől

Az autógyártásban és sok már iparágban már realitás, hogy a robotok átveszik az emberek munkáját. És minden olyan területen, ahol iszonyatos mennyiségű adatot, információt kell begyűjteni, elemezni és feldolgozni.

Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója szerint mostanra lett minden adott ahhoz, hogy a digitalizáció teljesen átformálja a hagyományos gazdasági és társadalmi berendezkedést. Ugyan például a sharing economy számos feltétele megvolt már például tíz éve is, azonban az internet sebessége, és a digitális eszközök elérhetősége mára jutott el arra a szintre, hogy szolgáltatások egész sorát lehessen digitális alapokra helyezni.

Startupok a porondon

Az Innovation Hungary startup-versenyének siófoki döntőjében hét projekt mutatkozott be, a legmagasabb pontszámot a Seon nevű projekt kapta, amely internetes vásárlásokkal kapcsolatos fizetési csalások megelőzésére fejlesztettek.

A második a Beerides nevű startup lett, amely ingyenes repülőtéri autó parkolást biztosít, majd az így tárolt járműveket bérbe adja, amíg gazdájuk külföldön van. A harmadik helyet a Teamly alkalmazás szerezte meg, amely a dolgozók munkahelyen töltött idejét méri, méghozzá játékos formában, illetve projekt-menedzsment során hatékonyságnövelést is hoz. A nyertesek jogi és üzleti tanácsadás és médiamegjelenés mellett pénzdíjat és egy Las Vegas-i bemutatkozási lehetőséget is kaptak a januári CES konferencia előtt. A közönség különdíját az online hirdetések hatékonyságát növelő ROIminer nevű cég kapta.

Amíg külföldre repül, addig kocsija itthon termeli a pénzt

A sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság, úgy tűnik, újabb területet hódít meg, és magánautókkal árasztaná el az autóbérlési piacot. Mindezt úgy, hogy megoldaná a reptéri parkolás költséges problémáját is. Na de mi van, ha az ön autóját bérbe vevő balesetet okoz, vagy gyorshajtáson kapják?