Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"39812206-8b70-43bc-9f06-b11e9067e873","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az 59-es és a 60-as kilométer között történt a baleset.","shortLead":"Az 59-es és a 60-as kilométer között történt a baleset.","id":"20250417_baleset-m3-autopalya-felborult-kamion-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39812206-8b70-43bc-9f06-b11e9067e873.jpg","index":0,"item":"ddae1c0c-4e15-4317-b2b3-f6726eabe155","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_baleset-m3-autopalya-felborult-kamion-lezaras","timestamp":"2025. április. 17. 06:43","title":"Felborult egy kamion az M3-ason, lezárták az autópályát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"132b4111-5ace-4ad8-9d42-cd925af0d777","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A gyanú szerint a Mathias Corvinus Collegium Brussels nem felel meg az uniós lobbiszervezetekre vonatkozó átláthatósági szabályoknak. ","shortLead":"A gyanú szerint a Mathias Corvinus Collegium Brussels nem felel meg az uniós lobbiszervezetekre vonatkozó átláthatósági...","id":"20250417_Vizsgalatot-inditott-a-Mathias-Corvinus-Collegium-brusszeli-irodaja-ellen-az-Europai-Unio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/132b4111-5ace-4ad8-9d42-cd925af0d777.jpg","index":0,"item":"803cb9cc-3a60-4d12-b246-23d2d49a0b25","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_Vizsgalatot-inditott-a-Mathias-Corvinus-Collegium-brusszeli-irodaja-ellen-az-Europai-Unio","timestamp":"2025. április. 17. 07:28","title":"Vizsgálatot indított a Mathias Corvinus Collegium brüsszeli irodája ellen az Európai Unió","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7670d76-a719-4f0f-9b9f-746f6c6f7a13","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kurali Zoltánt az Államadósság Kezelő Központtól igazolta le Varga Mihály.","shortLead":"Kurali Zoltánt az Államadósság Kezelő Központtól igazolta le Varga Mihály.","id":"20250418_mnb-kurali-zoltan-alelnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7670d76-a719-4f0f-9b9f-746f6c6f7a13.jpg","index":0,"item":"98613ea3-784b-40c9-933f-a3140c4d1846","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_mnb-kurali-zoltan-alelnok","timestamp":"2025. április. 18. 14:40","title":"Kinevezték a Magyar Nemzeti Bank új alelnökét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak ellenére, hogy a neve szerepel az Európai Unió és az Egyesült Államok szankciós listáján.","shortLead":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak...","id":"20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2.jpg","index":0,"item":"926791d0-0df2-42ae-920d-fe32031f0c2c","keywords":null,"link":"/elet/20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","timestamp":"2025. április. 17. 07:01","title":"Így telepedett rá a legendás olimpiai sportágra Putyin egyik kedvenc oligarchája, akit Orbánék is védeni próbáltak a szankcióktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a55e44e-e37f-4b8b-a2ba-b981973c09fe","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A lakásban élőknek sem kell feltétlenül lemondaniuk a kertészkedésről, az erkélyen is csodás környezetet teremthetünk virágok, fűszereket, gyümölcsök ültetésével és gondozásával. Adunk néhány tippet a választásokhoz.","shortLead":"A lakásban élőknek sem kell feltétlenül lemondaniuk a kertészkedésről, az erkélyen is csodás környezetet teremthetünk...","id":"20250417_erkely-kert-ultetes-termesztes-viragok-novenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a55e44e-e37f-4b8b-a2ba-b981973c09fe.jpg","index":0,"item":"02ccc130-a637-4e04-bce4-12aff85d5712","keywords":null,"link":"/elet/20250417_erkely-kert-ultetes-termesztes-viragok-novenyek","timestamp":"2025. április. 17. 05:31","title":"Varázsoljon kiskertet az erkélyből: ennyi mindent elültethet odakint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c8c6311-4183-4573-ac06-cd73ef726da0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A tervek szerint először egy memorandumot, majd a végleges dokumentumot írják alá a felek.","shortLead":"A tervek szerint először egy memorandumot, majd a végleges dokumentumot írják alá a felek.","id":"20250417_ukrajna-egyesult-allamok-haboru-asvanykincsek-megallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c8c6311-4183-4573-ac06-cd73ef726da0.jpg","index":0,"item":"67394217-45be-4997-bb6f-93e7fa2cc64a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_ukrajna-egyesult-allamok-haboru-asvanykincsek-megallapodas","timestamp":"2025. április. 17. 07:47","title":"Kijev szerint közel az ukrán–amerikai megállapodás az ásványkincsekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Célzott támadásokhoz is kihasználták azokat a biztonsági réseket, amelyek az Apple eszközeiben tátonganak. A jó hír, hogy néhány mozdulattal megszabadulhat tőlük. ","shortLead":"Célzott támadásokhoz is kihasználták azokat a biztonsági réseket, amelyek az Apple eszközeiben tátonganak. A jó hír...","id":"20250417_apple-iphone-ipad-macos-frissites-biztonsagi-hibak-javitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58.jpg","index":0,"item":"5340e5b8-de6d-4093-bfee-7f8c9d510b83","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_apple-iphone-ipad-macos-frissites-biztonsagi-hibak-javitas","timestamp":"2025. április. 17. 09:03","title":"Vészfrissítést adott ki az Apple, az iPhone mellett más eszközök is érintettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai elnök a saját közösségimédia-platformján kritizálta a független jegybank vezetőjét, mert a Fed szerinte nem siet eléggé a kamatcsökkentésekkel.","shortLead":"Az amerikai elnök a saját közösségimédia-platformján kritizálta a független jegybank vezetőjét, mert a Fed szerinte nem...","id":"20250417_Trump-nekitamadt-Powellnek-a-kamatok-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c.jpg","index":0,"item":"1155b0b9-8e74-4326-80c9-372cdcca01f5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Trump-nekitamadt-Powellnek-a-kamatok-miatt","timestamp":"2025. április. 17. 15:18","title":"Trump nekitámadt Powellnek a kamatok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amíg külföldre repül, addig kocsija itthon termeli a pénzt
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
A sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság, úgy tűnik, újabb területet hódít meg, és magánautókkal árasztaná el az autóbérlési piacot. Mindezt úgy, hogy megoldaná a reptéri parkolás költséges problémáját is. Na de mi van, ha az ön autóját bérbe vevő balesetet okoz, vagy gyorshajtáson kapják?
A repülős utazások mindig azzal a kényelmetlen aktussal kezdődnek, hogy egy családtaghoz vagy baráthoz kell fordulnunk: „nem tudnál kivinni a reptérre?” Ezt nemcsak az autóval nem rendelkezők kérdezik, hiszen akinek van, az is csak úgy tud kimenni, hogy a nyaralás vagy üzleti út tartamáig egy fizetős parkolóban teszi le a gépet, ahol a távol töltött idővel egyenes arányosan nő a parkolás díja, nem beszélve arról, hogy addig más sem tudja használni a kocsit. Ha valaki a taxi vagy a baráti fuvar helyett utóbbira adja a fejét, több hely közül is válogathat, és az aligha a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér saját parkolója lesz.
Ugyanis a reptér magas parkolási díjait (a legolcsóbb megoldás jelenleg az internetes foglalás esetén 6400 Ft/hét) kihasználva a parkolóplacc-bizniszre többen is rámozdultak az elmúlt években, olyannyira, hogy az Üllői út vége, Vecsés és Gyál környéke gyakorlatilag egy gigantikus parkolózónává alakult.
Amíg nyaral, addig a verda dolgozik
Azonban a felsorolt, sokak számára jól ismert lehetőségekkel szemben (a kissé macerás, és ezért kevésbé népszerű tömegközlekedés alternatívájára most nem tértünk ki) egy magyar vállalkozás egészen újszerű módon közelíti meg a problémát. Képzelje el, hogy beül a saját autójába, megközelíti a parkolóplacc-zónát, ahol a reptérhez legközelebb eső helyen leparkol, majd átül egy mikrobuszba, és 5 perc múlva már a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hatalmas kijelzőit böngészheti, hogy megtalálja a becsekkoláshoz megfelelő kaput. Látszólag ebben semmi újdonság nincs, pedig a különbség lényegi: nem kell fizetnünk, sőt, nekünk fizetnek az otthagyott autóért, amit visszaérkezéskor megmosott, kitisztított állapotban kapunk vissza. (A tisztítást és a reptéri fuvart a környékbeli parkolóplacc-bizniszelők is vállalják, de mi fizetünk nekik az autó otthagyásáért cserébe.)
A trükk lényege, hogy a Beerides nevű cég a rábízott autókat bérbe adja, kihasználva holtidejüket, amit úgyis a garázsban vagy a parkolóban töltenének. Így a tulajdonosnak nemcsak a parkolási problémája oldódik meg, de távolléte alatt pénz is áll a házhoz. „Egyre elterjedtebb jelenség, hogy ha valaki elutazik, kiadja lakását az Airbnb-n. Az autó esetében is látunk példát az új gazdasági modell, a sharing economy térnyerésére, ott vannak a telekocsis platformok, amik lehetővé teszik, hogy megosszuk utazásunkat és az ezzel járó költséget másokkal. Azonban az Airbnb-hez hasonló autós szolgáltatás Magyarországon eddig nem volt elérhető, amellyel a lakáshoz hasonlóan az autót lehet bérbe adni távollétünk alatt” – magyarázza az ötlet eredetét a cég ügyvezetője, Bősze Botond.
Lenyomják a bérleti díjakat is
Így nemcsak az autótulajdonosok járnak jól, de tekintve, hogy a Beerides szinte ingyen jut hozzá a járműparkhoz – már ha a működési költségektől eltekintünk –, az idelátogató külföldiek is a hagyományos autóbérlési piaci ár alatt tudnak autót bérelni, a cég állítása szerint akár 60 százalékkal olcsóbban. „Autót bérelni már elég kedvező áron is lehet, de jellemzően nem a reptéren, ahol átlagosan 15 ezer forint kérnek egy napra. Nálunk ezzel szemben már 12 euróért, azaz durván 3800 forintért is lehet kapni autót” – mutat rá a különbségre Bősze. Persze a bérlés díja sávos, amely az autó paramétereinek megfelelően változik, a legdrágább kategória már 45 eurót, vagyis mai árfolyamon bizony 14 ezer forintot kóstál.
Az autótulajdonosok számára a Beerides havi bérleti díjat fizet, amennyiben egy hónapot meghaladó ideig parkol az ügyfél. Emellett extra kilométerdíj is jár neki, ha autóját átlagosan napi 150 kilométernél többet használják. Azok számára, akik 1 hónapnál rövidebb ideig parkolnak, azoknak ingyenes parkolás és autómosás jár, ha pedig autójukat kibérelik, akkor kilométer-arányos a díjazás (11–25 forint/km, napi 150 km átlagos futást követően pedig 40–100 forint/km).
Mindent összevetve az amortizációt (értékcsökkenést) bőven fedezik ezek a befolyó összegek, főleg, ha hozzáadjuk az ingyenparkolást, és a tisztítás díját is. Ezek után érthető, hogy már több olyan ügyfele is van a cégnek, akik nem is utaznak sehova, egyszerűen csak alacsony kihasználtságú autóikat „dolgoztatják”. Az esetleges károk, közlekedési baleset vagy kellemetlen meglepetések miatt a cég kezelése alatt álló autókat teljes körű biztosítás is védi.
Kesztyűs kézzel bánnak majd velük?
Ugyanakkor sokakat visszatarthat a félelem, hogy a bérlők „kinyírják” a kölcsönkocsit. Ezért aztán az autó-bérbeadó cégnél az autókba beszerelnek egy telemetrikus mérőeszközt is, amely a vezetési stílus minden apró részletét rögzíti, és erre felhívják a bérlők figyelmét is, akik ennek tudatában vélhetően finomabban vezetnek majd, és az így kapott adatokat kérésre a tulajdonosnak is kiadják.
A vállalkozás májusban startolt egy, a reptérhez egyik legközelebb elhelyezkedő 200 férőhelyes parkolóban helyet bérelve magának. Jelenleg 12 autójuk van a parkolóban, és eddig több mint 1000 parkolási napjuk (az autók száma szorozva a bent töltött napok számával). „Ügyfeleink általában elkötelezettek a sharing economy mellett, volt például, aki Szegedről érkezett, az egyik telekocsiplatformon meghirdetve az utat, így két utassal együtt érkezett a parkolónkba, és meghirdette előre a visszautat is, így miután megérkezett, és felmarkolta a bérbe adott autójáért kapott jussát, hazafelé is osztozott néhány utassal a költségeken” – meséli Bősze. Ez a fajta tudatosság jellemző a bérlőkre is, legalábbis ezt támasztja alá egy New York-i ügyvéd példája, aki odahaza egy hasonló szolgáltatónál hagyta kocsiját, és eleve egy ilyet keresett itt is, amikor megérkezett Budapestre.
Ahogy a New York-i esetből látszik, az üzleti modell nem példátlan, az Egyesült Államokban a Flightcar 2013 óta nyújtja ezt a szolgáltatást, 17 kirendeltséget működtetve országszerte. „A magánautók bérbeadását lehetővé tevő platformok már régebben is léteztek, ilyen a Getaround, vagy a Relayrides, de olyan, ami ezt a reptéri parkolással kombinálja, kevés van, az említett Flightcaron kívül Európában mindössze két francia, a Tripndrive és Travelercar van a piacon előbbi tíz kirendeltséggel, illetve a holland Parkflyrent Amszterdamban, de a régióban mi vagyunk az elsők” – mondja Bősze, aki szerint ez a szolgáltatás néhány éven belül minden reptéren elérhető lesz, számukra a kérdés csak az, hogy az ő cégük hány repteret tud majd megcsípni a globális versenyben.
Fűnyírótól a családi autóig
Bősze korábban az iEurope Capitalnél – amely több mást közt a Vatera egyik befektetője volt – vadászott befektetésre érdemes cégekre, és akkor figyelt fel a sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság területére is, amely sokak szerint alaposan átformálja majd a világgazdaságot az elkövetkezendő években, elég csak a két legnagyobb vállalatra, az Uberre és Airbnb-re gondolni. Ezért mindenképpen ebben a területben gondolkozott, először egy olyan platform létrehozásán törte a fejét, ahol minden használati tárgyat bérbe lehet adni, egy olyan platformot, mint a Vatera az online apróhirdetési piacon, de úgy látta, hogy amíg a mindenféle termékek kereskedelme viszonylag ugyanazzal az ügymenettel jár, addig mondjuk egy vitorlás bérbeadása sokban eltér egy fűnyíró vagy egy autó bérbeadásától. „Először az volt az elképzelés, hogy a platformunkon mindent bérbe lehetne adni, majd az egyes termékek bérbeadásának gyakorisága alapján szűkítenénk a kört, de a különböző eszközök biztosíthatóságát nem láttam megoldhatónak. Nem beszélve róla, hogy találtunk egy céget, amely az Egyesült Államokban hasonló céllal indult, és komolyabb tőkebefektetést is kapott. A cég azóta ötször váltott üzleti modellt, végül egy termékre specializálódott.”
A tervek ambiciózusak, Bősze szerint fél éven belül megjelennek majd egy nyugat-európai reptéren is. Ezt a sharing economy egyre erőteljesebb térnyerésére, a külföldön már bizonyított üzleti modellre, illetve az elmúlt 4-5 hónap működésének tapasztalataira alapozza. „Egyelőre inkább a turistaosztályba sorolható idősebb autókat hozzák be, de volt már nálunk hibrid Lexus, vagy kabrió BMW is” – jelzi Bősze, hogy szolgáltatásuk nemcsak az ingyenes parkolás miatt lehet vonzó, de a környezettudatos gondolkodású autósokra is számíthatnak, ahogy az amerikai Flightcar parkolóiban is megtalálhatóak a Tesla modelljei.
Bőszéék jelenleg a parkoló autók számának gyarapítását tartják a legfontosabb célnak, de keresik az együttműködés lehetőségét az autóbérlési ár-összehasonlító oldalakkal is, mint a skyscanner.hu vagy a kayak.com, amelyek várakozásaik szerint komoly forgalmat generálhatnak, hiszen áraik jóval a piaci átlag alatt vannak, de ehhez először egy nagy és széles skálájú autóparkra van szükségük, amiért a jelek szerint elég sokat hajlandóak áldozni.