Így lehet nagyot bukni, ha egy vevő későn kéri vissza a pénzét a gyakran meghibásodó új kocsijáért

Egy autóvásárló bő másfél év után megelégelte a kocsi sok hibáját és visszakérte a vételárat. Elsőfokon nyert is a bíróságon, másodfokon viszont veszített.

  • hvg.hu hvg.hu
Így lehet nagyot bukni, ha egy vevő későn kéri vissza a pénzét a gyakran meghibásodó új kocsijáért

A napi.hu a Bírósági Határozatok Gyűjteményében szúrta ki a tanulságos esetet. A kereskedő két év jótállást vállalt az új autóra. A szerződésben az szerepelt, hogy amennyiben a hiba javítható, a hibás alkatrész díjmentes javításával vagy cseréjével teljesíti a kötelezettségét, minden ezt meghaladó vevői igényt kizárt a kereskedő és azt aláírta a vevő is.


Másfél év múlva elkezdtek jelentkezni, majd szaporodni a hibák az autón. Ekkor lett elege a vevőnek és kérte a kereskedőt, hogy cserélje ki a kocsit. Miután visszautasította a kérését, a bíróságon már a 7,5 millió forintos vételárat követelte vissza. A bíróság első fokon meg is ítélt a számára 6,8 millió forintot (a regisztrációs adó levonása után maradt ennyi).

A másodfokú bíróság viszont elutasította a a keresetet, arra hivatkozova, hogy a Polgári törvénykönyv (Ptk.) szavatossági szabályai csak akkor válnak a jótállás tartamává, ha jogszabály vagy szerződés a jótállás alapján érvényesíthető jogokról külön nem rendelkezik.

A másodfokú bíróság rámutatott, hogy a kereskedő a javítható hibáknál a hibás alkatrész díjmentes javítását vagy cseréjét vállalta. A kötelező jótállási időt követően (ez egy év) a szerződésen alapuló jótállás alapján a vevő már nem állhatott el a szerződéstől és nem kérhette vissza a vételárat. A vevő a Kúriához fordult, de az is a kereskedő javára ítélt.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek