Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"808ff783-e5d3-46ac-a6a6-99b5ecaf94fc","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A vizsgálatot pályafutása során egyszer minden sportolón elvégzik, aki a nők mezőnyében akar versenyezni. A mintáikban a férfiakra jellemző gént keresik és a tesztoszteronszintet határozzák meg. ","shortLead":"A vizsgálatot pályafutása során egyszer minden sportolón elvégzik, aki a nők mezőnyében akar versenyezni. A mintáikban...","id":"20250325_genetikai-teszt-atletikai-vilagszovetseg-transznemu-sportolo-dsd-noi-versenyzok-sebastian-coe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/808ff783-e5d3-46ac-a6a6-99b5ecaf94fc.jpg","index":0,"item":"b923c370-6998-40f6-a397-e39dc735bd85","keywords":null,"link":"/sport/20250325_genetikai-teszt-atletikai-vilagszovetseg-transznemu-sportolo-dsd-noi-versenyzok-sebastian-coe","timestamp":"2025. március. 25. 21:13","title":"Minden atlétanő számára kötelező genetikai tesztet vezet be a nemzetközi szövetség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f841038c-f8a4-42b0-b7d4-26c163b00959","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eltűntek a NASA honlapjáról a sokszínűséggel és befogadással foglalkozó mondatok, de nem ez volt az első hasonló lépés az amerikai űrhivatalnál az új elnök hivatalba lépése óta.","shortLead":"Eltűntek a NASA honlapjáról a sokszínűséggel és befogadással foglalkozó mondatok, de nem ez volt az első hasonló lépés...","id":"20250325_nasa-artemis-program-holdraszallas-sokszinusegi-programok-torles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f841038c-f8a4-42b0-b7d4-26c163b00959.jpg","index":0,"item":"8e914857-9a6e-4096-9dc4-234cb734d92c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250325_nasa-artemis-program-holdraszallas-sokszinusegi-programok-torles","timestamp":"2025. március. 25. 12:03","title":"Donald Trump jött, a NASA sokszínűségi tervei pedig mentek – már nem cél nőt, színes bőrű embert a Holdra juttatni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"572e4d57-8ca1-454b-8740-d5dff3574ea3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rendelet eredetileg a felsőoktatásra vonatkozott, és százezer rubelről szólt, ám az Orjoli terület kormányzója kiterjesztette a közoktatásban tanuló lányokra is.","shortLead":"A rendelet eredetileg a felsőoktatásra vonatkozott, és százezer rubelről szólt, ám az Orjoli terület kormányzója...","id":"20250324_orjol-iskolasok-jutalom-teherbeeses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/572e4d57-8ca1-454b-8740-d5dff3574ea3.jpg","index":0,"item":"9cb5a5b4-24ec-462e-a2f9-b903165d788c","keywords":null,"link":"/elet/20250324_orjol-iskolasok-jutalom-teherbeeses","timestamp":"2025. március. 24. 17:51","title":"Pénzzel jutalmazzák a teherbe esett iskolás lányokat egy orosz kormányzóságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56f50e94-b250-4a32-831d-8eff77545ad9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Felvilágosította őket arról is, hogy szerinte az Európai Unió háborúpárti.","shortLead":"Felvilágosította őket arról is, hogy szerinte az Európai Unió háborúpárti.","id":"20250324_Orban-Viktor-nagykoveti-ertekezlet-kulpolitika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56f50e94-b250-4a32-831d-8eff77545ad9.jpg","index":0,"item":"156a169a-893c-4b4c-8025-820283478408","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_Orban-Viktor-nagykoveti-ertekezlet-kulpolitika","timestamp":"2025. március. 24. 12:26","title":"Orbán Viktor a magyar nagyköveteknek magyarázta, hogy virágzik a külpolitikánk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7cf2169c-f2b3-4732-8ee6-d4f456ea0c9a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Karma Amaris egy hatótávnövelő funkciós elektromos hajtású új sportkupé.","shortLead":"A Karma Amaris egy hatótávnövelő funkciós elektromos hajtású új sportkupé.","id":"20250324_a-villanyt-es-a-benzint-sem-veti-meg-a-legujabb-szemrevalo-sportkupe-fisker-amaris","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7cf2169c-f2b3-4732-8ee6-d4f456ea0c9a.jpg","index":0,"item":"7e49bd9c-4a4c-4a4c-95a9-e7be54a05e41","keywords":null,"link":"/cegauto/20250324_a-villanyt-es-a-benzint-sem-veti-meg-a-legujabb-szemrevalo-sportkupe-fisker-amaris","timestamp":"2025. március. 24. 08:41","title":"A villanyt és a benzint sem veti meg a legújabb szemrevaló sportkupé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c586e135-112f-44fe-b8d6-b6fb281573e1","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Zöldpolitika kaphat támogatást az Orbán-kormánytól: az Energiaügyi Minisztérium hajlik arra, hogy a fuvarozók pénzügyileg jobban járjanak, ha a kamionokat vonatra rakják, és ezzel nagyságrendekkel csökkentik a széndioxid-kibocsátásukat. Januártól megszűnt a közúti fuvarozók eddigi támogatási rendszere, ami mérsékli a motivációjukat a környezetbarát fejlesztésekre, ezen javítanának a mostani tervek.","shortLead":"Zöldpolitika kaphat támogatást az Orbán-kormánytól: az Energiaügyi Minisztérium hajlik arra, hogy a fuvarozók...","id":"20250325_hvg-kamion-eauto-fuvarozok-tamogatasi-rendszer-ekr-energiapiac-kornyezetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c586e135-112f-44fe-b8d6-b6fb281573e1.jpg","index":0,"item":"115de47a-83f6-42c7-bdb8-4a7ee380e984","keywords":null,"link":"/360/20250325_hvg-kamion-eauto-fuvarozok-tamogatasi-rendszer-ekr-energiapiac-kornyezetvedelem","timestamp":"2025. március. 25. 16:00","title":"Van az a pénz, amennyiért a fuvarozók vonattal vinnék a kamionjaikat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A torlódás 2 kilométeres.","shortLead":"A torlódás 2 kilométeres.","id":"20250325_m3-karambol-gorbehaza-torlodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"35304ace-ffa0-488e-af5e-aaa7d2500216","keywords":null,"link":"/itthon/20250325_m3-karambol-gorbehaza-torlodas","timestamp":"2025. március. 25. 07:21","title":"Több jármű ütközött az M3-ason Görbeháza térségében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"010032a2-04d0-423d-91d9-9280210f195c","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Már egy hete sikálnak bizonyos IC-ket a B+N Referencia Zrt. dolgozói, április elsejétől pedig minden ilyen típusú vonaton munkába állnak. Szerződésük értéke több mint 33 milliárd forint.","shortLead":"Már egy hete sikálnak bizonyos IC-ket a B+N Referencia Zrt. dolgozói, április elsejétől pedig minden ilyen típusú...","id":"20250325_vecepucolo-tesztuzem-MAV-NER-kedvenc-takaritoceg-B-N-Referencia-Zrt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/010032a2-04d0-423d-91d9-9280210f195c.jpg","index":0,"item":"7ddc0869-4d10-40c1-b77d-56b702f7c108","keywords":null,"link":"/kkv/20250325_vecepucolo-tesztuzem-MAV-NER-kedvenc-takaritoceg-B-N-Referencia-Zrt","timestamp":"2025. március. 25. 10:27","title":"Robog a vécépucoló-tesztüzem a MÁV-nál, a NER-kedvenc takarítócég markolja a kefét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vitézy Dávid szétszálazta, hogyan működött eddig a fővárosi és az agglomerációs közlekedést összekötő bonyolult megállapodás.
Hosszú posztban elemezte a Facebookon Vitézy Dávid a Budapest-bérletről szóló megállapodások hátterét pénteken. A volt közlekedési államtitkár azt írta le részletesen, hogy valójában ki és miért fizet a másiknak a bérlet kapcsán, és miről szólnak ezek a megállapodások.
Mint írja, az egész alapja egy hét évvel ezelőtti megállapodás, melyet a Fővárosi Önkormányzat és a közlekedési minisztérium kötött egymással a hévek és az agglomerációba kijáró kék Volán-buszjáratok közös működtetésére. Ez 2019 óta minden év végén lejárt, de eddig mindig sikerült meghosszabbítani – most nem.
Eddig a rendszer a következőképpen működött:
Az agglomerációs járatok működtetése a városhatárig a mindenkori közlekedési miniszter feladatkörébe tartozott, Budapest határain belül pedig a főpolgármesterébe. 2016-ig a Fővárosi Önkormányzat és a BKK rendelte meg és működtette a járatokat, és az állam ehhez forrást biztosított, „ha úgy tetszik, átadta a feladatot az önkormányzatnak."
A pénz, amit ehhez adott, a főváros szerint nem volt elég, ezért Tarlós István akkori főpolgármester kezdeményezésére a kormány átvette a működtetést, a héveket és a buszjáratokat. Ekkor került a HÉV a MÁV alá, a buszjáratokat a Volánbusz működtette. De az együttműködés megmaradt, csak fordított logikán.
Innentől a kormány maga intézte a helyközi közlekedést, ami az ő dolga, viszont a főváros meghatalmazásából átvette a főpolgármester feladatait a Budapesten belüli közlekedésben. Ennek lenne márciustól vége.
Miről szólt pontosan az együttműködés?
A szerződés arra épült, hogy Budapest egy egységes tömegközlekedési hálózatot alkot, és ha az állam is működtet mostantól fővárosi helyi közlekedési járatokat, attól még ezt fenn kell tartani.
A menetrend és a járatkövetés a budapesti szakaszon a főváros egyetértéséhez volt kötve, azt nem dönthette el egyedül a miniszter.
Budapesten belül a BKK tarifáival használható maradt minden járat - nem csak a Budapest-bérlet, de a sima BKK-jegy és minden más fővárosi termék jó rájuk. Épp ezért a jegyek és bérletek eladását (automaták, BudapestGo, pénztárak) és ellenőrzését is a BKK végzi.
A járatok forgalomirányítási feladatait a BKK látja el, így ha például egy baleset miatt leáll a hév, gyorsan szerveznek pótlást, akár BKV-s buszokat is felhasználva. Ha pedig a Volánbusz képtelen kiadni kellő számú járművet (ami sajnos tipikus volt az elmúlt időszakban), akkor budapesti, helyi BKK-s kék buszokkal pótolták ezeket.
A kék Volánbuszokon rajta maradt a Futár, mutatja őket a kijelző, a Budapesten megszokott tájékoztatási arculatot és színvonalat követik, a BKK előírásai szerint.
A kék Volánbuszok a budapesti megállókat, végállomásokat, fővárosi infrastruktúrát használnak.
Vitézy szerint az átmeneti hosszabbításról szóló megállapodás nem a törvény szerinti felelősök, azaz a főváros és a minisztérium, csak a BKK és a MÁV között született meg.
Ki fizetett eddig ezért kinek?
A főváros tulajdonképpen helyi közlekedést rendelt meg az államtól, és fizetett is érte, 2016-ban még 6,6 milliárdot, az utóbbi években 7,4 milliárdot, idén pedig az összeget „utolsó ajánlatként" 8,6 milliárd forintra emelte a tárca a megjelent hírek, levelezések szerint.
Megállapodás híján január elsejétől az állami oldal felhatalmazása is megszűnt Budapesten belül közlekedést szervezni, valójában visszaszállt a Fővárosra a hévek megrendelői joga és egyúttal megszűnt a jogalapja annak, hogy a miniszter megrendelje a HÉV szolgáltatásait ezeken a budapesti szakaszokon. A HÉV ettől még továbbra is a Mávé, együttműködés nélkül nincs a helyzetnek jogszerű feloldása.
Mivel a BKK szedte be a jegybevételeket Budapesten és az agglomerációban is a MÁV HÉV és a Volánbusz helyett, ebből a helyközi közlekedésre eső részt át kellett adnia.
Mivel a BKK ellátta a fent felsorolt feladatokat, ezért neki is jár pénz a szolgáltatásaiért (tájékoztatás, forgalomirányítás, ellenőrzés stb.).
Mivel ezek a tételek folyamatosan mozognak a jegybevételek, az energiaárak, az infláció és sok más tényező függvényében, Vitézy szerint természetes lett az elmúlt években, hogy minden évet elszámolási vitával zártak a felek. 2022-ben még közlekedési államtitkárként ő maga vezette a tárgyalásokat a Fővárossal, néhány körben „oda-vissza" lealkudták a MÁV és a BKK egymással szembeni követeléseit, és megállapodtak. „Röviden: most ez nem sikerült, és ezért tartunk itt."
A Budapest-bérletek és az agglomerációs járatok jövőjéről jövő héten egyeztetnek az érintett felek. Vitézy azzal zárja posztját, hogy sok évnyi munkája van a Budapest-bérletben, ezért, ha bármiben tud segíteni a feleknek, hogy megszülessen a megállapodás, örömmel megteszi.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.