Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a4a5a528-c718-4513-aa5a-e696a4f5be44","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az összkerék-hajtású olasz mini terepjáró jelentősen többe kerül, mint egy vadonatúj hibrid Fiat Panda.","shortLead":"Az összkerék-hajtású olasz mini terepjáró jelentősen többe kerül, mint egy vadonatúj hibrid Fiat Panda.","id":"20241203_meregdraga-porteka-ez-az-alig-hasznalt-regi-fiat-panda-4x4","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4a5a528-c718-4513-aa5a-e696a4f5be44.jpg","index":0,"item":"32c511e5-cd87-4f83-9150-1f626f15d3aa","keywords":null,"link":"/cegauto/20241203_meregdraga-porteka-ez-az-alig-hasznalt-regi-fiat-panda-4x4","timestamp":"2024. december. 03. 06:41","title":"Méregdrága portéka ez az alig használt régi Fiat Panda 4x4","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b534f65d-66bb-4a58-8b94-ad8d4977747b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elég kompaktnak tűnik. ","shortLead":"Elég kompaktnak tűnik. ","id":"20241203_uj-generacios-BMW-villanymotor-Debrecenben-hasznalnak-majd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b534f65d-66bb-4a58-8b94-ad8d4977747b.jpg","index":0,"item":"c4572fef-861d-4a53-97f2-7a3518a2bd5d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241203_uj-generacios-BMW-villanymotor-Debrecenben-hasznalnak-majd","timestamp":"2024. december. 03. 18:33","title":"Elkészült az új generációs BMW villanymotor, amit Debrecenben használnak majd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6ea0e27-6f46-46d2-99e8-017745db8f5a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mutatjuk az új digitális táblát, ami a zöldhullám meglovagolásában nyújt segítséget.","shortLead":"Mutatjuk az új digitális táblát, ami a zöldhullám meglovagolásában nyújt segítséget.","id":"20241202_uj-kozlekedesi-tabla-ami-igen-kozkedveltte-valhat-zoldhullam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6ea0e27-6f46-46d2-99e8-017745db8f5a.jpg","index":0,"item":"4f6ec654-b836-4f2e-b893-c44788c8f06d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_uj-kozlekedesi-tabla-ami-igen-kozkedveltte-valhat-zoldhullam","timestamp":"2024. december. 02. 07:21","title":"Új közlekedési tábla, ami igen közkedveltté válhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0755ae04-8300-41a9-a9f1-da1a4904878b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az erősen limitált mennyiségben gyártott, vadonatúj állapotú MC12-t az eredeti árának többszöröséért kínálják eladásra.","shortLead":"Az erősen limitált mennyiségben gyártott, vadonatúj állapotú MC12-t az eredeti árának többszöröséért kínálják eladásra.","id":"20241202_10x-es-aron-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-maserati-mc12","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0755ae04-8300-41a9-a9f1-da1a4904878b.jpg","index":0,"item":"70098efc-961f-45da-b8e8-d760833fdfdb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_10x-es-aron-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-maserati-mc12","timestamp":"2024. december. 02. 07:59","title":"10x-es áron vár új gazdára ez a szuperritka Maserati","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4875edb9-bccc-48a6-ba22-33ccfbbedc40","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Asszad és szövetségesei légicsapásokkal válaszoltak Aleppó elvesztésére.","shortLead":"Asszad és szövetségesei légicsapásokkal válaszoltak Aleppó elvesztésére.","id":"20241202_sziria-asszad-aleppo-bombazas-legicsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4875edb9-bccc-48a6-ba22-33ccfbbedc40.jpg","index":0,"item":"c1d429da-4d7f-43d8-b4c0-926335b67302","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_sziria-asszad-aleppo-bombazas-legicsapas","timestamp":"2024. december. 02. 09:22","title":"Legalább 25 áldozata van a kormányerők és az oroszok szíriai bombázásának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de630967-1141-4ebf-a446-23100e8debf6","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A versenyző a Haashoz távozik, az utolsó futamon a tartalék pilótát veti be a francia csapat.","shortLead":"A versenyző a Haashoz távozik, az utolsó futamon a tartalék pilótát veti be a francia csapat.","id":"20241202_alpine-f1-esteban-ocon-mick-doohan-abu-dzabi-nagydij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de630967-1141-4ebf-a446-23100e8debf6.jpg","index":0,"item":"a7d7866e-2c7c-45ff-aa44-38b8b4ef19ee","keywords":null,"link":"/sport/20241202_alpine-f1-esteban-ocon-mick-doohan-abu-dzabi-nagydij","timestamp":"2024. december. 02. 12:21","title":"Nem Oconnal fejezi be az F1-es szezont az Alpine","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88d369de-34e0-4ec2-be47-fb71e8098af2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az OMSZ arra jutott, hogy a mentőt kérő orvos nem adott teljes körű tájékoztatást az eset súlyosságáról, pedig az orvos többször sürgette az azonnali szállítást.","shortLead":"Az OMSZ arra jutott, hogy a mentőt kérő orvos nem adott teljes körű tájékoztatást az eset súlyosságáról, pedig az orvos...","id":"20241203_A-Mentoszolgalat-sajnalja-hogy-meghalt-az-a-verzo-beteg-aki-hat-orat-vart-a-mentokre-de-aznap-tobb-hasonlo-beteg-is-varakozott-ezert-kesett-a-kocsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88d369de-34e0-4ec2-be47-fb71e8098af2.jpg","index":0,"item":"f3b198d4-211c-43bc-9b5a-da823add8a12","keywords":null,"link":"/itthon/20241203_A-Mentoszolgalat-sajnalja-hogy-meghalt-az-a-verzo-beteg-aki-hat-orat-vart-a-mentokre-de-aznap-tobb-hasonlo-beteg-is-varakozott-ezert-kesett-a-kocsi","timestamp":"2024. december. 03. 10:09","title":"A Mentőszolgálat sajnálja, hogy meghalt az a vérző beteg, aki hat órát várt a mentőkre, de aznap több hasonló beteg is várakozott, ezért késett a kocsi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d1239898-4f7b-4e06-9efa-62f232061741","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az áruházláncban kapható cukrozott mákot hívott vissza a Nébih, a már megvásárolt terméket bármelyik üzletbe vissza lehet vinni, az árát blokk nélkül is visszatérítik. ","shortLead":"Az áruházláncban kapható cukrozott mákot hívott vissza a Nébih, a már megvásárolt terméket bármelyik üzletbe vissza...","id":"20241203_auchan-mak-visszahivas-nebih","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d1239898-4f7b-4e06-9efa-62f232061741.jpg","index":0,"item":"dadb0a64-290e-4b94-8d86-c68e9c774054","keywords":null,"link":"/kkv/20241203_auchan-mak-visszahivas-nebih","timestamp":"2024. december. 03. 18:02","title":"Visszahívták az Auchan darált mákját, ne abból süssön bejglit!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Lánchíd körülbelül 13-szor annyiba került, mint amennyiből a híddal egy időben épülő Nemzeti Múzeumnak kellett...
A Lánchíd körülbelül 13-szor annyiba került, mint amennyiből a híddal egy időben épülő Nemzeti Múzeumnak kellett kijönnie. Ehhez fogható beruházás sem műszaki, sem anyagi szempontból nem volt addig a Birodalomban: a folyam Regensburg feletti, keskeny szakaszát leszámítva ez volt az első állandó Duna-híd, az akkori világ legnagyobb lánchídja és második legnagyobb függőhídja – egy meglehetősen szegény országban. A mai kifejezéssel „ppp-konstrukcióban” épülő mű fő befektetője, a bankár Sina György mellé egyharmad részben betársult két konkurense, a bécsi Salomon Rothschild és a pesti Wodianer Móric is.
Sina a megalakuló Lánchíd Rt. képviseletében 1838-ban kötötte meg a szerződést a magyar Országgyűlés nevében eljáró Habsburg József nádorral arról, hogy a társaság a saját pénzéből felépíti a hidat, 87 évig működteti, majd ingyen átadja az államnak. A nyereséget a híd használatáért szedendő díjból remélték, és ezért is volt fontos, hogy – ellentétben a régi hajóhíddal, amelyen nemesek, egyháziak, katonák, városi tisztviselők, orvosok, diákok és menyegzői menetek ingyen mehettek át – az új hídon mindenki fizessen. Így vált a Lánchíd a közteherviselés felé vezető út egyik állomásaként is Széchenyi egyik szimbolikus vállalkozásává, jóllehet a hídpénz valójában nem közadó volt, hanem egy (magán)szolgáltatás ára.
A vállalkozás kezdetben ingatag lábakon állt. Az 1841 augusztusától kibocsátott részvények 60 százaléka nem kelt el, ezek árát Sina maga állta. Még maga Széchenyi is megpendítette a meglepett Sinának, hogy mégsem fogja megvenni a beígért 150 ezer forint értékű részvényt (az összes 3 százalékát), mert, mint naplójából tudható, attól félt, hogy elbukná. A problémák egyik oka a megváltásokkal és vámokkal kapcsolatos tárgyalások nehézkessége volt. Először is kárpótolni kellett Pestet és Budát, lévén hogy a két város a híd miatt elesett az addigi hajóhídon átkelők hídvámjától, valamint a hajósok által a folyami utat elzáró régi híd alkalmankénti megnyitásáért fizetett összegtől. Ennél is több gondot okozott az állam kárpótlása, mivel az építkezés igénybe vette azokat a budai parti területeket, melyeken a hadsereg raktárépületei álltak. A hadsereg packázásainak feltételezések szerint nem anyagi okai voltak: a bécsi kormány egyszerűen el akarta szabotálni az építkezést, elkerülendő a presztízsveszteséget, amit egy óriási magánhíd felépítése jelent egy keleti „tartományban” (miközben még Bécsnek sem volt állandó átkelője). Mindezt anélkül, hogy nyíltan vállalták volna az álláspontjukat, mivel azzal Széchenyi pártjára állították volna a terv konzervatív és Bécs-gyűlölő ellenlábasait is.
A megváltások, a rendkívüli anyag- és munkaköltségek miatt (lásd Hídszámtan című összeállításunkat) Sina 1856-os halála előtt még 2,7 millió forint veszteséget könyvelhetett el. A kiadások 1870-re a térültek meg, ám még ebben az évben az apjától eltérően kevéssé anyagias Sina Simon és társai a hídrészvényeket (és ezzel a hidat) 2,3 millió forintért eladták a magyar államnak. Tévedtek tehát az ellendrukkerek, akiknek egyik csoportja azt állította, hogy a híd megépíthetetlenül drága, a másik pedig azt, hogy méltánytalan extraprofithoz fognak jutni a kapzsi építtetők.
A családtámogatásokról és elhibázott felsőoktatási kezdeményezésekről is faggatták az oktatási, ifjúsági, kultúráért és sportért felelős államtitkárokat.
Magyar Péter és Menczer Tamás egymásnak feszülése a maga alpári stílusában egyértelműen jelezte: a magyar politikában a piszkos munka egyre piszkosabb.
Az ellenzékiként ismert melegeknek épp máglyát rakat a hatalom a leggátlástalanabb verőembereivel. A hűséges alattvaló viszont puhára esik a huszonöt fős buliból is.