Milyen juttatások adhatók a munkavállalóknak a nyári pihenés finanszírozására?
Számos adómentesen vagy kedvezményesen biztosítható juttatási forma közül lehet választani.
A munkaerőpiac komolyabb megrázkódtatás nélkül nem képes nélkülözni több százezer munkavállalót, a költségvetést pedig százmilliárd forintokkal terhelné, ha a férfiak is nyugdíjba mehetnének korhatár előtt, 40 év jogviszonnyal, ahogy azt Magyar Péter tervezi. Ma is sok nő és férfi dolgozik nyugdíj mellett, 65 éves kora fölött, jóval többen, mint 2010-ben. Nyugdíjreformra volna szükség, többek közt a rugalmas nyugdíjkorhatár bevezetésével.
Még 2011-ben indult a Nők 40 program, mellyel azt tették lehetővé, hogy a nyugdíjkorhatár előtt is nyugdíjba vonulhasson az, akinek a jogviszonya elérte a 40 évet. Magyar Péter Tisza-pártelnök szerint ők a férfiak számára is elérhetővé tennék ezt a lehetőséget.
„Ma minden harmadik férfi meghal, mielőtt nyugdíjba menne, mielőtt egy napot is nyugdíjba töltene, és rengeteg családban az unokák nagyapa nélkül nőnek fel” – mondta a terv kapcsán, hozzátéve, ehhez az kell, hogy beindítsák a gazdaságot.
A Nők 40-hez hasonlóan, minden magyar férfi csökkentés nélküli előrehozott nyugdíjra jogosult lenne, amint jogviszonya eléri a 40 évet. Ez az ígéret bizonyára nagyon népszerű, hiszen ki ne szeretne minél hamarabb – málusz (csökkentés) fizetése nélkül – nyugdíjba vonulni, különösen úgy, hogy ha akar, akkor nyugdíj mellett (a közszférán kívül) járulékfizetés nélkül teljes munkaidőben dolgozhat – véli Simonovits András nyugdíjszakértő.
Munkaerőpiaci szempontból problémás lehet bármilyen intézkedés, ami szűkíti a munkaerő-kínálatot – figyelmeztet Virovácz Péter, az ING Bank vezető közgazdásza. Márpedig ha a férfiak is nyugdíjba vonulhatnak 40 év szolgálati viszonnyal, biztosan lesznek olyanok, akik élnek a lehetőséggel. Miközben a demográfiai helyzet a népesség elöregedése miatt folyamatosan romlik, a foglalkoztatottak száma immár folyamatosan csökken. A foglalkoztatási ráta ugyan stabil, de további növelésére nem látszik mód, a munkaerőpiaci helyzet romlani fog.
A férfiak kedvezményes nyugdíjba vonulási lehetőségének hatásait alaposan meg kellene vizsgálni, fel kellene mérni, hány érintett van, milyen továbbgyűrűző hatásokkal kell számolni.
A gazdaságszerkezet természetesen képes lehet alkalmazkodni a munkaerő-kínálat szűküléséhez, de ez évekbe telne, addig zavarokra kellene számítani.
Fontos, hogy az intézkedés rontaná a költségvetés helyzetét, mivel a nyugdíjasok számának növekedése több kifizetést, ugyanakkor a foglalkoztatottak számának csökkenése kevesebb járulékbefizetést jelentene. Ráadásul a költségvetés bevételi oldalán már most túlsúlyban vannak a fogyasztáshoz kötődő bevételek, a jövedelemadó-bevételek további mérséklődése fokozná ezt az állapotot. Kivéve persze, ha a bevezetés más intézkedésekkel együtt valósulna meg. Önmagában így nehezen értékelhető – mondja Virovácz Péter.
A Nők 40-ről tudjuk, hogy közvetlenül évi 500 milliárd forint kiadással jár, amelyhez hozzá kell tenni a 200 milliárd forintra becsülhető járulékkiesést is. Bár jóval kevesebb férfi éri meg a nyugdíjkorhatárt, mint nő, keresetük és emiatt a nyugdíjuk is nagyobb. Nem tévedünk nagyot, ha az új program éves költségét 700 milliárd forintra becsüljük – kalkulál Simonovits András.
A Férfiak 40 értékelése attól függ, hogyan értékeljük a Nők 40-et. Márpedig azt nehéz pozitívan értékelni. A szakértő szerint a Nők 40 program 2011-es bevezetésekor a kormányzat azt hihette, hogy kevés nő szerzi meg 62 éves koráig (annyi volt akkor a nyugdíjkorhatár) a negyvenéves jogviszonyt, mivel a hosszabb szolgálati idejű diplomás nők főiskolás éveit kizárták a jogviszonyból, és a gyerekneveléssel töltött idő beszámítását is korlátozták. Nem ez történt, és azóta a nyugdíjba vonuló nők több mint fele igénybe veszi a Nők 40-et.
Simonovits András hangsúlyozza, hogy
a Nők 40 aránytalanul bünteti a programból éppen kimaradó nőket. Miért mehet nyugdíjba teljes nyugdíjjal el egy 60 éves nő 40 évnyi jogviszonnyal, és miért nem mehet nyugdíjba akár 6 százalékkal csökkentett nyugdíjjal egy 64 éves nő 39 évnyi jogviszonnyal?
Arányban áll-e az 1 év jogviszonytöbblet a 4 év korhatárkedvezménnyel? – teszi fel a kérdést a szakértő. Emellett a kedvezménynek szánt Nők 40 súlyos károkat okozott a nők egy jelentős csoportjának. Tagjai olyan években mentek el nyugdíjba, amikor az átlagos reálbérek látványos (és statisztikailag eltúlzott) növekedése miatt elestek a továbbdolgozással járó többletnyugdíjaktól – mivel a nyugdíjakat az állam csak az éves infláció mértékével emeli, miközben a bérek jóval nagyobb ütemben emelkedtek, így az érintettek, ha tovább dolgoztak volna, pár évvel később jóval magasabb ellátással mehettek volna nyugdíjba.
Ráadásul a Nők 40 fenntartása szembement az általános nyugdíjkorhatár 2009-ben törvénybe iktatott emelésével. Minimális harmonizálás esetén a Nők 40-et Nők 41-re, Nők 42-re, végül Nők 43-ra kellett volna módosítani.
A Férfiak 40 melletti gyakori érv – Magyar Péter is ezt említette –, hogy a férfiak várható élettartama kisebb. Magyarországon egy férfi 13,2 évet, egy nő 17,3 évet él átlagosan a 65 éves kora betöltését követően. Hibás érv ugyanakkor, hogy a férfiak többsége meg sem éli a nyugdíjkorhatárt, így végképp a társadalombiztosítás vesztese – figyelmeztetett a HR Portálon megjelent elemzésében Farkas András nyugdíjszakértő. Egyrészt a férfiak többsége (73 százaléka) megéli a nyugdíjkorhatárt (és utána még 13,2 évig él), másrészt a társadalombiztosítás lényege éppen az, hogy az egész országra kiterjedő kockázatközösség jegyében a korábban elhunytak is hozzájárulnak a tovább élők nyugdíjának finanszírozásához.
Az egységes nyugdíjkorhatár különösen azon férfiaknak okoz súlyos hátrányt, akik egészségre ártalmas munkakörben dolgoztak, s így az átlagos férfi halandósághoz képest is rosszabb életkilátásokkal rendelkeznek
– emlékeztetett Farkas András.
„Elsősorban az ő húsukba vágott a korhatár előtti nyugdíjak megszüntetése és a korkedvezmény szerzési lehetőség kivezetése 2011-ben, ráadásul súlyos sérelmeket szenvedtek az egészségügyi és a szociális ellátó rendszereket gyökerestől felforgató átalakítások következtében is. A férfiak kedvezményes nyugdíjának bevezetése ennek ellenére a nyugdíjrendszer fenntarthatóságát veszélyeztető, rendkívül kockázatos vállalkozás lenne” – véli Farkas András.
A férfiak kedvezményes nyugdíját a legjobb esetben is 43 évi jogosító időhöz kellene kötni. Ha a beszámítható szolgálati idők közül ugyanazokat a tartamokat vennénk ki, mint a nők esetében, akkor a legkorábban jellemzően azok a férfiak élhetnének a lehetőséggel, akik a középiskola után rögtön dolgozni kezdtek, és a sorkatonai szolgálaton kívül (ennek tartamát egy férfi kedvezményes nyugdíjra jogosító időben nyilván figyelembe kellene venni) nem is szakították meg a munkaviszonyukat. A 2022-es népszámlálás adatai szerint a 60-64 éves férfiak létszáma 261 ezer fő, elsősorban közülük kerülhetnének ki a kedvezményes nyugdíj potenciális jogosultjai.
A Nők 40 (és potenciálisan a Férfiak 40) visszásságát jelzi, hogy az idősebb korcsoportok (65 felettiek) körében sokan dolgoznak nyugdíj mellett – a többség aligha jó kedvéből, hanem azért, mert a nyugdíjból nem látják biztosítottnak a megélhetésüket.
2010 óta látványosan nőtt a nyugdíjkorhatár feletti foglalkoztatottak száma mindkét nem esetében.
Ami aligha azt támasztja alá a Fidesz-kormányok propagandaállításait, miszerint a párt kiemelkedően támogatja az időseket, a nyugdíjasoknak jobb soruk lenne a Fidesz-kormányok alatt.
Ezen nem változtat a Nők 40, és nem változtatna a Férfiak 40 sem. Változást egy nyugdíjreform hozhatna. Az elmúlt években ugyanis – mivel az állam a nyugdíjakat csak az infláció mértékével emeli – egyre nagyobbra nyílt az olló a nagyobb ütemben emelkedő bérek és a nyugdíjak, illetve az idősebb (annak idején alacsonyabb bérszintről nyugdíjba vonult) nyugdíjasok és a fiatalabb (magasabb bérszintről nyugdíjba vonult) nyugdíjasok közt.
A Férfiak 40 és a Nők 40 helyett a rugalmas nyugdíjba vonulás lehetőségének megteremtésében látja a megoldást mindkét nyugdíjszakértő.
Fokozatos bevezetéssel 2032-ben minden 62 éves dolgozó, 25 éves szolgálati idő esetén nyugdíjba vonulhat, de minden előrehozott évért 6 százalékkal csökkenne a nyugdíja,
plusz elesik a szolgálati idő hosszabbodásából származó évi 2 százaléktól és a reálbér-növekedéssel járó valorizálási többlettől – vázolja Simonovits András. A minimális korhatárt minden évben fél évvel kellene csökkenteni (amíg 2032-ben el nem éri a 62 évet), a minimális szolgálati időt 40-ről 25 évre kellene csökkenteni, és a máluszt 9-ről lehetne 6 százalékra csökkenteni fokozatosan. Érdemes lenne a Nők 40-et is párhuzamosan szigorítani, és a járulékkedvezményt azonnal megszüntetni. Így elkerülhető volna, hogy a reform hatalmas átmeneti költségvetési hatással járjon.
Számos adómentesen vagy kedvezményesen biztosítható juttatási forma közül lehet választani.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Figyelembe kell venni azokat a feltételeket, amelyekkel mind a kiküldött, mind a társaság megfelel az adózási és számviteli előírásoknak, a rendeltetésszerű joggyakorlás elvéből következő elvárásoknak.
Swingerbulik, ahol a teherbeeséstől sem kell félni: a 60 év felettiek szexuális ébredése is hozzájárult, hogy jelenősen növekszik a nemi betegek száma ebben a korosztályban is. Megnéztük, hogyan alakul a magyar helyzet a többi európai országgal összevetve.
Hadházy Ákos szerint „Orbán smasszerei” voltak a tettesek, elküldte a picsába a minsizterelnököt.
Moszkvában már az internetes böngészésért is bárkit megbüntethetnek.