A sötét lelkű hiphopmogul partijain fehér volt a kötelező viselet
Zenei mogulból elítélt bűnöző lett Sean Combs, az egykori hiphopkirály, aki zűrös ügyei ellenére magabiztosan hitte, hogy érinthetetlen.
Az Arany Medvét ugyan a Taviani fivérek Cesare deve morire (Caesarnak meg kell halnia) című munkája nyerte el, de "a kritikusok favoritja" Fliegauf Bence filmje volt a 62. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon a Die Welt című lap szerint, amely interjút közölt a zsűri nagydíjával kitüntetett Csak a szél című alkotás rendezőjével.
A magyar-német-francia koprodukció rendezője a lapnak elmondta: már tíz éve "megálmodta" egy film szerkezetét, amely egy család tagjainak egy napját követi végig a reggeli elválástól egészen estig, amikor mindenki hazaérkezik. A Csak a szél ötlete pedig annak hatására kezdett formálódni, hogy olvasta Tábori Zoltán újságírónak a romagyilkosságokkal összefüggésben készült írásait.
A szerkezethez illő tartalmat Tábori riportjai adták, míg a végső lökést "egy újabb álom - egy rémálom", amelyben egy kunyhót és "egy torkolattűz kísérteties árnyékait" látta. Arra a kérdésre válaszolva, hogy hol jelentek meg a riportok, Fliegauf azt mondta: "Magyar újságokban, főleg 2009-ben és 2010-ben. Akkor ez lehetséges volt."
Arra a felvetésre reagálva, hogy a filmben ábrázolt, a harmadik világot idéző életkörülmények alapján azt lehet gondolni, hogy a romák mind így élnek, a rendező elmondta, maga is ezt gondolta a film készítését megelőző, egy évig tartó kutatás, anyaggyűjtés elején. "Ezek klisék, amelyeket szívesen használunk, hiszen egyszerűbbé teszik az életet", ugyanakkor nem a romák sajátságos életformája az, amivel az országot járva mindenütt szembesült és be is mutatott a filmben, hanem a szegénység életformája.
Cenzúrázzák a filmeket?
"A totális, abszolút szegénység, amelyből úgy tűnik, nincs kiút. Higgye el nekem, ezek az emberek nem szívesen élnek így. Van például egy jelenet a filmben, amelyben egy rettenetesen részeg asszony (…) a fogsorát keresi a földön. (Ez az asszony) nem roma, mivel azonban ebben a piszokban él, hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy közülük való. A roma és szinti kultúrának és önfelfogásnak semmi köze ehhez a szegénységhez" - mondta Fliegauf Bence.
Arra a kérdésre válaszolva, hogy miként változott a film fogadtatása Magyarországon annak hatására, hogy beválogatták a Berlinale programjába, a művész kifejtette: érdekes módon "Magyarországon most mindenki" igen jó véleménnyel van a filmről, és számos "hivatalos ember" hangoztatja, hogy mindig is támogatta az alkotás létrejöttét. Ez "feltételezhetően hazugság" - vetette fel az interjú készítője, mire Fliegauf megjegyezte, hogy néhány emberrel kapcsolatban valóban ez lehet a helyzet. Hozzátette: pár hónappal ezelőtt "az állam részéről" felmerült az igény, hogy a film "ne ennyire drasztikusan" mutassa be az állapotokat. Mivel azonban a költségvetésnek csupán 10 százaléka származott állami forrásból, ezt a szándékot nem sikerült érvényesíteni.
A Die Welt újságírója szerint "másként fogalmazva Magyarországon cenzúrázzák a filmeket". Fliegauf Bence válaszában azt mondta: "Ezzel óvatos lennék. Nem tudom, mi történt volna, ha a pénz 90 százaléka jön az államtól. Senki sem próbálta leállítani a projektet. Én ezt érteném cenzúra alatt."
A félelem irányít
Arra a kérdésre válaszolva, hogy a változtatásokat igénylők mit mondtak arról, hogy miért kellett volna módosításokat eszközölni a filmen, a rendező elmondta: zajlik egy folyamat Magyarországon, amelyet nem ért. E folyamatot a félelem irányítja. "Azt mondták nekünk, legyünk tekintettel arra, hogy milyen rossz képet kaphat Európa Magyarországról. Én azonban művészként aztán tényleg nem gondolok erre. Jó filmet akarok csinálni."
A filmrendező kifejtette: egyelőre "demokráciában látom magunkat". Hozzátette: egyelőre elmondhatja, hogy büszke magyarságára, ugyanakkor tapasztal egy trendet, amely a problémákkal való szembenézés elmaradásában nyilvánul meg. "Az a legnagyobb aggodalmam, hogy Európában mindenütt kudarcnak minősítjük a demokrácia kísérletét és elindulunk a kínai úton" - tette hozzá.
Fliegauf elmondta azt is: filmjét márciusban mutatják be Magyarországon. "Már most érzek bizonyos izgatottságot az országban. Nem tudom, hogy mi történik majd. Talán ünnepelnek majd a filmért. Talán nekem is ki kell vándorolnom, ha ezeknek a jobboldali radikális alakoknak a véleménye érvényesül, amely szerint bemocskolom a magyar társadalmat" - magyarázta a rendező.
A Die Welt egy kommentárban is foglalkozott Fliegauf filmjével. A Megfiatalodott medvék című írásban a szerző, Hanns-Georg Rodek kifejtette: a 62. Berlinale ifjú tehetségek parádéja volt, a zsűri viszont az idős Taviani fivéreknek ítélte oda az Arany Medvét. Hangsúlyozta: nem volna szabad a "pályafutást záró vigaszdíjként" kezelni a Berlinale legfőbb elismerését, és így Fliegauf Bence is megérdemelte volna az Arany Medvét a zsűri Ezüst Medvét jelentő nagydíja helyett.
Zenei mogulból elítélt bűnöző lett Sean Combs, az egykori hiphopkirály, aki zűrös ügyei ellenére magabiztosan hitte, hogy érinthetetlen.
Az egészségügyi államtitkár anyja egyszer megpofozta Gyurcsányt.
Az atomerőműben súlyos a kár, de sugárveszély egyelőre nincs. Akkor minden rendben? Egyáltalán nem.
Az Oroszország-szakértő szerint a kormánymédia „teljesen nyilvánvalóan hergel és uszít”.
Eltűnésekor hawaii mintás inget viselt.
Egy sárkányszörfös jókor volt jó helyen.
Egy-egy hátúszó néha elbizonytalanítja a fürdőzőket.
Pontosan úgy működik, mint a légvédelmi rendszerek.