Így indul a reggel a tévé előtt: habkönnyű bulvár, vérborzalom
Minden ma látható reggeli tévéműsor valakinek vagy valaminek a túsza. Öltönyös úri- és nem úriemberek, készséges celebek, bulvárhősök, alacsonyra tekert mikroklíma. Ceglédi Zoltán ugyanúgy érez, mint ön: túlélhető napindító programra vágyik.
A bajai Radnóti Miklós Kollégiumban a kilencvenes évek elején-közepén reggelente a menzatea meg a csemege kolbász mellé a Nap-Keltét kapcsoltuk be az ebédlőben. Nem könnyű ezt a mai, huszonkevés éves minisztériumi pártbizalmiknak képszerűen átadni. Tényleg annyira más volt a történet minden szereplője.
A tévékészülék bazi nagy, távirányító nélküli. A kollégiumban a város legjobb gimnáziumának, meg a kereskedelmi szakközépiskolának a diákjai laktak. A Nap-Kelte pedig, úgy is, mint a kötelezően hülye nevű reggeli műsorok ősanyja, épp csak akkortájt szülte meg mára aggastyánná lett gyermekeit, a baloldali televíziós újságírókat.
Nem volt még internet, és csak filmben láttunk mobiltelefont, ennyit tennék még hozzá. Ja, igen, meg a lényeg: mielőtt valaki azt hinné, hogy valami szocialista kadétkollégiumról beszélek, ahol a rengeteg választási lehetőség közül kötelező volt mindig Gyárfás Tamás műsorát választani, szóval nem, nem az volt az ok, hanem az, hogy csak egyetlen országos csatorna létezett. Még Nagy Feró is ide ment be bejelenteni a rockzenei tüntetését.
A kérdés azóta is az, hogy egy reggeli tévéműsor amolyan „Nap-Kelte-típusú” legyen, vagy inkább bulvárhősökből és baba-mama percekből álljon. Utóbbit az RTL Klub vezette be Reggeli néven, és hosszú évekig a legnézettebb volt az idősávjában – a csatornával szinte egyidős műsor tavaly szűnt meg. Hiába volt az övé a legnagyobb szelet a tortából, az egész torta lett nagyon kicsi. Kevesen néznek reggel tévét. Holott a Reggeli egyáltalán nem volt valami pejoratív, idétlen vagy épp alpári műsor (pláne eleinte). Novák Péter, Alföldi Róbert is itt kezdte a kereskedelmi televíziózást, hogy aztán megjárjanak több csatornát és műsortípust is; de Csonka András és Stohl András is itt szerzett értékes rutint az élő adások levezényléséhez.
A két archetípusunk tehát megvan: az egyik az öltönyös, komoly hírek és viták otthona, a másik meg a kismamák, nyugdíjasok, illetve a közélet politikai hírei iránt nem érdeklődők műsora. Az ősforrás már egyik csatornán se létezik – de érdemes végigfutni rajta, hogy mi van helyettük.
A közszolgálati televízió reggeli idősávja ma túsz: nyakkendős terroristák fogságában gyengélkedik. Lényegében egy fideszes irányban elfogult Nap-Keltét készít a csatorna, főszerepben Obersovszky Péterrel. Tudják, ő az utolsó magyar ember, aki szerint Schmitt Pál maga írta a kisdoktoriját. Az egyik kedvenc epizódom Obersovszky munkásságából még egy tavaly márciusi lapszemléhez kapcsolódik, amikor egy pillanatara óvatlan volt, és majdnem megszorításnak nevezte a megszorítást. „Természetesen valamennyi napilap a megszorító csomag... őőő....a csomag... őőő.... a Széll Kálmán-terv részleteivel foglalkozik.” Hagyjuk.
Az RTL-en az egykori monumentális, a nap nagy részén áthúzódó Reggeli + Delelő műsorfolyam helyén halvány emlékként azok egyetlen túlélő rovata önálló műsorszámmá növesztve maradt meg. Ez a Csak csajok, a költséghatékony reggeli műsor, mert valóban az, ami a címe: csak ülnek a csajok (lányok, asszonyok, nénik és vendégeik) az asztalnál, és trécselnek. Előtte sztármagazin, utána sorozat, nem épül semmire és ő sem épít semmit. Ha őszinték vagyunk, akkor az RTL Klubon ma nincs reggeli műsor.
Annál inkább a Tv2-n, ahol rögvest duplikálták is azt: van Mokka a „nagy” Tv2-n, és Super Mokka a Super Tv2-n.
Álljunk meg egy pillanatra. Nem titok, hogy nem vagyok az a tarsolylemezes típus, aki még a paradicsomlevesbe is rovásírásos betűtésztát rak. De a Super, az miért Super, miért „S” van az elején, miért nem tűnik fel senkinek (kivéve talán Szuper Leventét), hogy ez így béna? Bár az ilyen ügyekben a Tv2 az utóbbi időkben alulteljesít. Az, hogy manapság a csatorna nevében a 2-t azzal „magyarázzák”, hogy „élmény a négyzeten”, azt jelzi, hogy az éceszgébernek fogalma sincs a Tv2 őstörténetéről. Arról, hogy mekkora (bíróságon is járt) fegyvertény volt 1997-ben megszerezni ezt a nevet, ami a mai napig sok-sok távirányítón azt garantálja, hogy a közszolgálat egyes gombja után a Tv2-é a kettes, és az RTL-é (ami eredetileg a Baló-féle Tv3-é lett volna) a hármas.
Az „eredeti” Mokka sokat alakult, mire eljutott a mai formájához. Kevesen emlékeznek rá, de vezette már ezt a műsort Csiszár Jenő és Csisztu Zsuzsa is – az áttörést pedig annak idején Havas Henrik, illetve Jakupcsek Gabriella hozta el. 2007 környékén ugyanis még nem az RTL-nek akartak alámenni bulvárban, hanem a Nap-Keltével keltek versenyre a hard news kategóriában, sikerrel. Meg persze néhány igazán kellemetlen közjátékkal, ahol például szegény Jakupcsek Gabriellával azt mondatták be a szerkesztők, hogy a mandineresek egy szélsőbaloldali újságot készítenek, vagy épp Havas Henrik értekezett arról, hogy vajon kiknek nedves a bugyija Kuncze Gábortól.
Ma már fényévekre vagyunk ezektől az időktől, a Mokka sokkal inkább érti félre és másolja rosszul az egykori RTL-es Reggelit, mint a Nap-Keltés ősforrást. Pláne, hogy tudjuk, merre vitt volna utóbbi műsor útja, ha eszmél a vezetés, és betalál valahogy a 21. századba: az ATV Start Mészáros Antóniával és Rónai Egonnal pont ezt mutatja meg, egyre növekvő nézettséggel. Pechjükre túl sokat járok oda ahhoz, hogy etikus lenne hosszan méltatnom őket.
A Mokkában viszont ma már inkább a habkönnyű bulvár és a vérborzalom ül tort, biztonságosan vékony közéleti tartalommal (a „beteg gyereket mutogatunk” szindróma egyébként a Naplót is megfertőzte, a Frizbiben pedig állandó blokk). Pár év alatt elpackázták a lehetőséget, hogy „a” reggeli műsort megcsinálják, ami generációs élmény, ami szocializációs eszköz, ami automata mémgyár – mint az én korosztályomnak a 26 éves Orbán Viktort birizgáló Forró Tamással, vagy épp a göcögve zsidózó Csurkával jelentkező Nap-Kelte volt.
Mondjuk, a „Dallasra ivás” játékhoz hasonlóan itt is lehetne mókázni: mindig lehúzni egy felest, amikor Kárász Róbert azzal vezet fel egy kérdést, hogy „azt árulja el nekem”. Vagy tippversenyt rendezni, hogy aznap Kiszel Tünde, Fekete Pákó vagy Cristofel feladata lesz, hogy a riportokban megszólaló, túl okos szakértők után a stúdióban újra egészségesen alacsony szintre állítsa be az intellektuális mikroklímát. Mint mikor a sietős vendég jégkockát kér a forró kávéjába - ha értik, mire gondolok.
A Super Mokka viszont a 12 évvel ezelőtti Reggeli sikerét ismételheti meg. Ebben a kevésbé „hagyományos” tévések jelentik az igazi potenciált – azzal együtt, hogy a profi Liptai Claudia és a többre hivatott Till Attila rutinból megoldja a feladatot. A műfaj azonban épp a köznapiság hangulatát díjazza igazán, és ezt leginkább színészekkel lehet megoldani. Nem félnek a kamerától, jó helyről beszélnek, tudnak ülni, állni, mozogni – de nincs beléjük verve, hogy hogyan „kell” tévéműsort csinálni. Ezért volt jó Alföldi, Stohl vagy Csonka az RTL-en, és ezért volt nagyon okos húzás Kovács Patríciát és Fenyő Ivánt műsorvezető-párosként leigazolni. Vannak még hiányosságok, nem instruálták eléggé őket a debütálás idején, elő-előfordult, hogy keresték a karaktert élő adásban, túlmosolyogva vagy épp túlhallgatva a beszélgetéseket.
Az ezzel együtt is látszik, hogy Fenyő Iván humora sokat segíthet majd, illetve tény, hogy Kovács Patrícia személyében tabudöntő jelleggel visszahozták az okos női műsorvezető eltűnni látszó profilját. A „Fogyhatunk sakkozás közben?” című beszélgetés mellett/helyett engem ezért komolyan érdekelne, hogy mit kezdene például Hoffmann Rózsával.
Ami miatt pedig egyértelműen elfogult leszek az elején, az Lang Györgyi kerekesszéke. A Váczi Gergővel műsort vezető énekesnő már a promó anyagban is ezzel a székkel gurul, mosolyogva. Nem tudom eleget hangsúlyozni, mekkora áttörés ez. Szakmai becslések szerint ma mintegy ötvenezer kerekesszékes él Magyarországon, csak a családot, barátokat nézve is a közvetlen érintettek nagyságrendje százezres. Mégis, a tévék (mind) bújtatják a mozgáskorlátozottakat, még egy hírolvasói helyet se kapnak, holott ott aztán tényleg csak ülni kellene a pult mögött. Ha valamitől, akkor attól tényleg „Super” lesz ez a Mokka, hogy a kerekesszékes, illetve a szklerózis multiplexes embereknek is reményt ad. Olyan európai módra összerakott kereskedelmi televíziózással, és ebből következő társadalmi üzenettel kecsegteti őket, hogy nekik is lehetnek céljaik, vágyaik, helyük a hasznos, divatos, népszerű közszereplők között.
Ha meg esetleg valamelyik kollégiumban épp a Super Mokkát nézik a mai középiskolások, akkor legalább nekik természetes lesz, hogy vannak emberek, akik kerekesszékkel közlekednek – de ettől még ők is lehetnek vidámak, hasznosak, vagy épp tévés celebek akár.