szerző:
Tetszett a cikk?

Fél évszázada, december 3-án jelent meg a Rubber Soul. Íme, tíz plusz egy tény, és a hozzájuk tartozó zenék a ma fél évszázados Beatles-remekműről.

"A Rubber Soulban a Beatles újra megtalálta arányérzékét, amely a Beatles For Sale munkálatainak vége felé kezdte elhagyni az együttest, és a Help! idején a cannabis mértéktelen fogyasztása miatt szinte teljesen elpárolgott. Dylan példája nyomán fokozatosan ébredtek rá, hogy munkásságukat nem kell elválasztaniuk belső életüktől; a Rubber Soul nagy részében már tudatosan kísérleteztek, tapogatózva közelítettek új stílusuk felé – amelyet közös pályafutásuk második felében a hatvanas évek életére és kultúrájára nagy hatást gyakorló LSD határozott meg" – ezt írja a Beatles kulcslemezéről a legfontosabb Beatles-könyv, A Fejek forradalma szerzője, Ian Macdonald.

1. Amerikából jöttek

A Rubber Soul a Beatles „amerikai” lemeze. A négy fiatal zenészre természetesen alapból hatottak amerikai zenék, a rock and roll klasszikusok, Elvis, Buddy Holly, Little Richard – az ő dalaikat is játszották koncertjeiken és ilyen számokat is vettek korábban lemezre.

De a Rubber Soul esetében arról van szó, hogy ezen a kortárs amerikai zenék hatása érezhetjük: részben az aranykorát élő Motown soulét, a country-ét, a folk-rockét és a pszichedéliáét, többek közt Dylanét és a Byrds-ét. A lemezt a zenekar a nyári amerikai turnéja után – melyen többek közt Dylannel és Elvisszel is találkoztak – 1965. október 12-én kezdte felvenni.

 

2. Egzotika

 

A Rubber Soul az a Beatles-lemez ahol a zenészek először léptek ki a szűken értelmezett angolszász pop-rock értelmezési tartományából. Itt használt a Beatles első alkalommal szitárt (Harrison a Norwegian Woodban), de ott a részben francia nyelvű Michelle, és a görög szirtaki-betéttel ellátott Girl.

 

3. Ami lemaradt

 

A Beatles sikerkatalógusának két fontos dala, a We Can Work It Out és a Day Tripper is a Rubber Soul felvételei során készült, ám ez a két dal végül nem került fel a Rubber Soulra, hanem egy dupla A-oldalas kislemezen jelentek meg.

 

4. Van másik

 

A Rubber Soul volt az a lemez, melyen McCartney alaphangszere, a még Hamburgban vásárolt hegedűalakú Höfner mellé új basszusgitár került – egy Rickenbacker 4001-es. Macca a lemez összes dalán ezzel a hangszerrel játszott – kivéve a Drive My Cart.

 

 

5. A csomagolás

 

Ez volt az első Beatles-lemez amelynek frontborítóján – a pszichedelikusan megnyúlt fejek mellett – nem szerepelt a zenekar neve – ez amúgy nem csak a Beatles gyakorlatában, hanem általában nem volt megszokott dolog 1965-ben.

 

 

6. A kritika

A Rubber Soulon kívül is vannak a nagyon fontosnál is fontosabb Beatles-lemezek, de ez az album bizonyos értelemben kulcslemez, hiszen itt a zenekar mind zeneszerzésben, mind szövegírásban óriásit lépett A Hard Day's Night–Beatles For Sale–Help!-hármashoz képest.

A zenekar ezen az albumon végképp túllépett az egydimenziós boy meets girl témákon, és végképp sokdimenziós együttes lett. "Ez a lemez innovációban, szövegi intelligenciában és feszességben kétszer olyan jó, mint amit (talán a Stones kivételével) bárki más, vagy akár ők maguk csináltak" – írta 1967-ben Robert Christgau, a legendás amerikai popkritikus, aki később úgy emlegette a Rubber Soult, mint a lemezt, "ahol a Beatles művészivé vált".

A Rolling Stone szerint Lennonék úgy mentek mélyebbre és tettek szert új zenei árnyalatokra, hogy nem vesztették el popérzékenységüket.

 

7. A cím

A cím, a Rubber Soul igazi angol humor. "Műanyag soul, ember, műanyag soul" - emlegette saját zenéjüket Paul McCartney. "Paul dumája, azt jelenti: angol soul. Csak egy szójáték" – nyilatkozta John Lennon 1970-ben. Az ugyancsak 1965-ös Help! kislemez B-oldalán hallható I'm Down Beatles Antológia-változatának végén hallható is a kifejezés Paul McCartney szájából

 

8. George

A Rubber Soul George Harrison kedvenc Beatles-lemeze volt – az albumra két dalt írt: a Think For Yourselfet és az If I Needed Someone-t.

 

9. Búcsú

A Rubber Soul megjelenése után indult el a Beatles utolsó brit turnéjára. A zenekar december 3. és 12. között kilenc koncertet adott. A számsorrend a következő volt: I Feel Fine, She's A Woman, If I Needed Someone, Act Naturally, Nowhere Man, Baby's In Black, Help!, We Can Work It Out, Yesterday, Day Tripper and I'm Down. Ekkor persze még nem tudták, hogy hazai pályán ez alkalmakkor lépnek fel utoljára – arról, hogy vége a koncertkörutaknak, a következő évben, 1966-ban döntöttek (abban az évben már csak összesen hat koncertet adtak).

 

10. Lennon–McCartney

Bár a Beatles-katalógus Lennon vagy McCartney szerzeményeit a zenekar fennállása alatt végig Lennon–McCartney szerzeményekként jegyzi, az idő előrehaladtával ezek egyre kevésbé voltak valódi kollaboratív munka eredményei.

Az igazi közös Lennon–McCartney-dalszerzés egyik csúcsa a Rubber Soul In My Life című dala, melynek szerzői arányait később a felek jelentősen vitatták – Macca szerint ő írta a zenét alkotótársa szövegéhez, mely egy kicsivel korábban írt hosszabb, a liverpooli gyermekkort megidéző Lennon-vers rövidítéséből született, míg Lennon szerint a zene is, a szöveg is többnyire az ő munkája. A Mojo zenei magazin 2000-ben minden idők legjobb dalának válaszotta az In My Life-ot.

 

10+1. Pet Sounds

A Rubber Soul óriási hatással volt az amerikai Beach Boys dalszerző-vezetőjére, Brian Wilsonra, akit már a Beatles amerikai áttörése is jócskán megérintett, s 1964 végétől, 1965 elejétől együttese korábbi stílusától eltérő, összetettebb dalokat írt, kiszállt a zenekar turnéfelállásából, s minden idejét a stúdióban töltötte kísérletezéssel és dalszerzéssel.

Ez az új attitűd már az 1965. márciusában kiadott Beach Boys Today! című nagyszerű lemezen is jócskán érezhető, ám az egy év múlva megjelentetett Pet Sounds című zenetörténeti fontosságú – megjelenésekor kereskedelmi bukásnak számító – csúcslemezen egészen elképesztő nyomot hagyott (a Beach Boys kulcsfontosságú korszakának történetét a Recorder cikkében olvashatják el).

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!