szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Újszerű kultúrafinanszírozási modellt dolgozott ki a TRIP, amellyel először egy Závada Péter, Láng Annamária, Hegedűs D. Géza, Vecsei H. Miklós és Rába Roland által fémjelzett produkcióba fektethetünk be.

A Batthyány téri Duna-szakaszon lévő TRIP Hajó csapata egy különleges kultúrafinanszírozási módszert eszelt ki KultKlub néven. Ennek tesztüzeme az április 17-i Tizenkét szék bemutatóval indul, ez az első olyan projekt, amit “részvényesként” támogatni lehet.

Nyugat-Európában és Amerikában már régi gyakorlat, hogy magánszemélyek anyagi támogatásával valósulnak meg előadó-művészeti projektek. A TRIP csapata ennél messzebbre tekint, nemcsak pénzt kérnek, hanem részvételt is, és cserébe a közösen gondolkodó felelősségteljesebb, de egyben élményekkel teli szerepét is felajánlják.

“Nem a társadalmi felelősségvállalásban hiszek, hanem az egyéniben” – vallja Magács László, a TRIP alapítója, aki csapatával a gondolatból kiindulva dolgozta ki az újszerű kultúrafinanszírozási lehetőséget.

“Olyan magánszemélyeket keresünk, akik nem csupán támogatást adnak, hanem befektetési lehetőség után kutatnak, emellett akár arra is nyitottak, hogy részesei legyenek a színházi folyamatoknak. Ma már ugyanis nem kell, hogy ami a színpadon történik, az elérhetetlen távolságban legyen a nézőktől.”

Míg a legtöbb esetben a támogató külső szemlélődő marad, addig a TRIP modelljében részese lehet a megvalósítási folyamatnak – legyen szó olvasó- vagy állítópróbáról, díszlet- és jelmezelfogadásról, hangfelvételről vagy zártkörű főpróbáról –, sikeres projekt esetén nyereséget könyvelhet el, kiveheti vagy tovább forgathatja a pénzét. Az együttműködés tehát folyamatos döntések sorozata, így válik a “részvényes” színházcsinálóvá ahelyett, hogy egyszeri támogatást nyújtana viszonzás és tét nélkül.

“A célunk az, hogy a “kulturális részvény” egy teljes új fogalom legyen, és senki számára se legyen megtévesztő. Fontos, hogy a “részvényesek” nem egy szervezet működésébe szállnak be, hanem pontosan meghatározott jogi keretek között olyan projektek finanszírozásába, melyek elkülönített költségvetéssel rendelkeznek” – teszi hozzá Petrik Alexandra, a TRIP gazdasági vezetője.

Az első ilyen módon is finanszírozott előadás a Budapesti Tavaszi Fesztivállal koprodukcióban megvalósuló, Ilf/Petrov: Tizenkét szék (1928) című szatirikus regénye alapján készült koncertszínház.

A darab létrehozási költsége nettó 16 millió forint. Ebben a projektben 20 darab 300 ezer forint értékű kulturális részvényt bocsátanak ki, összesen hatmilliós értékben, ezzel akár 37,5 százalékban külső forrásból finanszírozva azt.

Ennél a konstrukciónál egy-egy 300 ezer forintért megszerzett részvény 1,875 százalékos tulajdonrészt testesít majd meg.  A Tizenkét szék alkotói is ösztönzők lehetnek a befektetők számára, hiszen többek között Závada Péter, Láng Annamária, Hegedűs D. Géza, Vecsei H. Miklós és Rába Roland alkotja a csapatot.

Az előadást a TRIP Hajó után nagyobb színpadokra is ki szeretnék ajánlani, ha ez megvalósul, a befektetett összeg a jegyértékesítési díjakból és az előadásdíjakból nemcsak visszajöhet, de nyereséget is produkálhat.

A tervek szerint a bemutató után félévente összesítik a létrehozási és a játszási költségeket, valamint a már lejátszott előadások bevételeit, majd újra meghatározzák a részvények értékét. A befektetők később arra is jogot kapnak, hogy a TRIP vezetője által prezentált projekttervekből kiválaszthassák a következő bemutatót, ezzel befolyásolhassák a hosszú távú stratégiát.

A TRIP csapata emellett létre kíván hozni egy KultKlub nevezetű támogatói közösséget is, melyhez éves tagsági díjért csatlakozhatnak a kultúrakedvelők. Azok a befektetők, akik “részvényt” vásárolnak, automatikusan tagjai lesznek a klubnak.

A KultKlubnak komoly üzleti terve is van, ez itt olvasható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!