Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"99845af6-8f6e-4d27-ba7f-5ecf60e4a344","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pénteken nyílik meg az Embertelen tervezés című kiállítás a Millenárison. Az Állítsuk meg a Gyilkos Robotokat kampány együttműködésével megszervezett tárlat mellé panelbeszélgetés is kapcsolódik.","shortLead":"Pénteken nyílik meg az Embertelen tervezés című kiállítás a Millenárison. Az Állítsuk meg a Gyilkos Robotokat kampány...","id":"20250204_embertelen-tervezes-kiallitas-gyilkos-robotok-digitalis-dehumanizacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99845af6-8f6e-4d27-ba7f-5ecf60e4a344.jpg","index":0,"item":"b7661dc2-52e0-4f86-bed4-c4914895e763","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_embertelen-tervezes-kiallitas-gyilkos-robotok-digitalis-dehumanizacio","timestamp":"2025. február. 04. 09:46","title":"Embertelen tervezés: hova vezet a digitális dehumanizáció?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars felszínét pásztázta.","shortLead":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars...","id":"20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52.jpg","index":0,"item":"0b225f9b-ffff-4442-8678-42d8092e51ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","timestamp":"2025. február. 04. 10:03","title":"Rejtélyes képződményre bukkant az űrszonda a Mars felszínén, már Elon Muskot is lázba hozta a fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bayer szerint, ha a demonstráció után bármilyen kormánypárti szereplőnek peres ügye lesz, és olyan bíró fogja azt tárgyalni, aki tüntetett, akkor elfogultságot kell jelenteni.","shortLead":"Bayer szerint, ha a demonstráció után bármilyen kormánypárti szereplőnek peres ügye lesz, és olyan bíró fogja azt...","id":"20250205_bayer-zsolt-lista-biro-februar-22-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32.jpg","index":0,"item":"dde0b5d6-aae8-4fe2-806e-b165db365497","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_bayer-zsolt-lista-biro-februar-22-tuntetes","timestamp":"2025. február. 05. 19:14","title":"Bayer Zsolt listázná azokat a bírókat, akik részt vesznek a február 22-i tüntetésen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8506beae-d7d2-4ea9-b995-29da3e7b7dcf","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A depresszió sokak számára csupán egy kifejezés arra, ha valaki panaszkodik, kedvetlen, vagy egyszerűen nincs kedve semmihez. Pedig a fogalom maga súlyos betegséget takar, és nem mindegy, hogy felismerjük-e, illetve kezeljük-e időben a tüneteket. ","shortLead":"A depresszió sokak számára csupán egy kifejezés arra, ha valaki panaszkodik, kedvetlen, vagy egyszerűen nincs kedve...","id":"20250205_remotivextra-Rosszkedv-vagy-depresszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8506beae-d7d2-4ea9-b995-29da3e7b7dcf.jpg","index":0,"item":"4d1ad8ef-1343-411e-905e-0f5f552f74c1","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250205_remotivextra-Rosszkedv-vagy-depresszio","timestamp":"2025. február. 05. 07:30","title":"Rosszkedv vagy depresszió? Vegyük észre időben a jeleket!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"04c259c5-9766-41e1-9aec-8b323aead7ba","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Rákellenes Világnap alkalmából a walesi hercegné azt írta a kép mellé: „Ne felejtsd el ápolni mindazt, ami a betegségen túl van.”","shortLead":"A Rákellenes Világnap alkalmából a walesi hercegné azt írta a kép mellé: „Ne felejtsd el ápolni mindazt, ami...","id":"20250204_katalin-hercegne-rakellenes-vilagnap-lajos-herceg-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04c259c5-9766-41e1-9aec-8b323aead7ba.jpg","index":0,"item":"52f37dda-6bc7-4c7a-8138-7ce58679bc3b","keywords":null,"link":"/elet/20250204_katalin-hercegne-rakellenes-vilagnap-lajos-herceg-foto","timestamp":"2025. február. 04. 08:57","title":"Katalin hercegné legújabb fotóját a 6 éves Lajos herceg készítette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7a968a9-d0e7-4f32-b6b5-80e33e9e7fc8","c_author":"Lidl Magyarország","category":"brandcontent","description":"Az ünnepi időszak hagyományosan a boldog családi együttlét, a pihenés és töltődés időszaka, ám a valóságban sokszor fárasztó és megterhelő is lehet. Nem csoda hát, hogy ezek után az évkezdés sokak számára kihívást jelent: mind szellemileg, mind fizikailag, de anyagi szempontból is. Íme néhány tipp, amivel abban segítünk, hogy könnyebben, nyugodtabban és olcsóbban induljon az új esztendő.","shortLead":"Az ünnepi időszak hagyományosan a boldog családi együttlét, a pihenés és töltődés időszaka, ám a valóságban sokszor...","id":"20250122_Tippek-hogy-konnyebben-induljon-az-uj-ev-lidl-kupon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7a968a9-d0e7-4f32-b6b5-80e33e9e7fc8.jpg","index":0,"item":"0db688aa-f688-48ed-aa87-68d0550d4b66","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250122_Tippek-hogy-konnyebben-induljon-az-uj-ev-lidl-kupon","timestamp":"2025. február. 04. 13:30","title":"Ezeket érdemes most beszerezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"690ced69-465d-4f3b-bff5-6000d6d091b0","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A radikális üzeneteket ártalmatlannak tűnő, fizikai edzésről és önvédelemről szóló videóknak álcázták.","shortLead":"A radikális üzeneteket ártalmatlannak tűnő, fizikai edzésről és önvédelemről szóló videóknak álcázták.","id":"20250204_spanyolorszag-rendorseg-elfogas-dzsihad-influenszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/690ced69-465d-4f3b-bff5-6000d6d091b0.jpg","index":0,"item":"afa6c807-e7a3-4e07-866b-90f25e653e76","keywords":null,"link":"/elet/20250204_spanyolorszag-rendorseg-elfogas-dzsihad-influenszer","timestamp":"2025. február. 04. 09:31","title":"Dzsihadista propagandát terjesztő influenszereket fogtak el Spanyolországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ab57d08-1cd7-4a9c-a2c0-51581cab4f25","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az MCC műhelyvezetője, Sebestyén Géza bármilyen számsorból képes ugyanazt a következtetést levonni.","shortLead":"Az MCC műhelyvezetője, Sebestyén Géza bármilyen számsorból képes ugyanazt a következtetést levonni.","id":"20250204_mcc-szegenyseg-tojas-ksh-sebestyen-geza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ab57d08-1cd7-4a9c-a2c0-51581cab4f25.jpg","index":0,"item":"e2ef7b5a-ab1f-4069-8a4a-f38b5f269c94","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_mcc-szegenyseg-tojas-ksh-sebestyen-geza","timestamp":"2025. február. 04. 15:40","title":"A tévék és telefonok után most a tojásfogyasztásból vezette le az MCC-s elemző, hogy megszűnt Magyarországon a szegénység","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nincs még egy pillanat a világtörténelemben, amikor aktuálisabb lehetne a Magyarországon a napokban bemutatott, Esemény című, a Velencei Filmfesztiválon fődíjas film, mint most: az alapjául szolgáló önéletrajzi regény írója, Annie Ernaux csütörtökön kapta meg az irodalmi Nobel-díjat, és a világ több országában újra veszélyben az abortuszhoz való jog.
A pokol: a többi ember,
írta talán leghíresebb művében Jean-Paul Sartre, az Esemény című francia film egyik rejtett „mellékszereplője”: az 1963-ban játszódó történet szereplői, az egyetemen irodalmat hallgató lányok szobáiban az ő előadásainak posztereivel vannak kidekorálva a falak, és a leendő irodalmárok is úgy beszélnek Sartre művészetéről, mintha fontosabb lenne az életüknél. Mert tényleg ugyanolyan fontos, mint az életük, ha nem is Sartre, de a továbbtanulás, az irodalom, aminek révén kitörhetnek onnan, ahonnan jönnek: a fizikai munkások, gyári alkalmazottak, vidéki kocsmát üzemeltető szüleik világából. Sartre-on, pontosabban az őt is tanító egyetemen, az ottani vizsgákon múlik a jövőjük.
A pokol: a többi ember – a film tulajdonképpen erről, erről is szól, kis kiegészítésekkel. A pokol: egyedül bolyongani abban a világban, amiben a többi ember kényszerít arra, hogy úgy éld az életedet, ahogy te nem akarod. Ahol a többi ember mondja meg, hogy mit tehetsz a saját testeddel, és mit nem. A pokol: teherbe esni ebben a világban, a 60-as évek Franciaországában, a női fogamzásgátló tabletta legalizálása előtt, az abortusz betiltása után.
Sartre idézett drámájának címe Zárt tárgyalás, angol fordításban No Exit, és tényleg: onnantól, hogy a főszereplő lány – maga az alapregény írója, a saját akkori naplóit önéletrajzi regénnyé formáló friss Nobel-díjas Annie Ernaux – egy éjszakája szerencsétlenül végződött, rázárulnak az ajtók, és nincs kijárat az előző generációk elhagyni kívánt világából, nincs kijárat a rettegett jövő elől. Hiszen a többi ember törvényekkel szabályozta, hogy mely ajtók lehetnek nyitva, és főleg melyek zárva. Az orvosok, látva a lány kétségbeesését, hajlandóak felírni neki egy injekciót, amely megoldaná a helyzetet – ha valójában nem magzaterősítő anyag lenne.
Mozinet
„Egyszer majd szeretnék gyereket, de nem az életem helyett. Attól félek, meggyűlölném miatta a gyereket, és talán sosem tudnám megszeretni” – mondja Anne a szűkszavú, szikár, az elhallgatások világában elhallgatásokkal operáló film egy pontján. Audrey Diwan rendező mesterien komponált filmverziója ugyanis formájával is a tartalmat erősíti: ebben a világban – azaz a közelmúlt, és ki tudja az amerikai legfelső bírósági döntést és a magyar tapogatózást látva: talán a közeljövő valóságában – a legtöbben még beszélni sem hajlandóak az abortuszról és a vele kéz a kézben járó börtönbüntetésről. Így a filmben el sem hangzik az abortusz szó, legfeljebb a „probléma”, de még inkább csak annyi, hogy „az”.
És ahol a szavak elárulják az embert, ott mindenki más is.
Az Esemény a kiszolgáltatottság filmje.
A főszerepet, az író leánykori nevének megfelelően Anne Duchesne-t játszó Anamaria Vartolomei lesütött tekintettel, mégis hihetetlenül erős kisugárzással menetel végig a film cselekményén, folyamatosan falaknak ütközve, egyre több kék-zöld folttal, de semmit sem lankadó kitartással, egészen addig, amíg már az lesz a kérdés, az életébe kerül-e, hogy meg akarja tartani a saját maga életét. Hiszen ahol nincs legális abortusz, de vannak Anne-hoz hasonló nők, úgyis lesz alternatíva, a törvény, a többi ember a megoldástól úgysem tud elzárni, csak attól, hogy ez ne legyen életveszélyes, pokolian fájdalmas, és ne megint csak a totális kiszolgáltatottsághoz vezessen: legvégső soron ahhoz, vajon az orvos hajlandó lesz-e spontán vetélést írni a kórlapra, vagy egy tollvonással rögtön azután börtönbe küldi a betegét, hogy elállt – ha eláll – a vérzése.
Nagyszerű alakítás Vartolomei-é: ahogy leszegett fejjel próbál kijutni a zárt ajtókon – még a film képaránya is négyzetesebb a szokottnál, még ez is mintha jobban beszorítaná valahová a főszereplőt –, olyan benyomást kelt, mint egy bika, amelyet egyre több tőrrel szúrnak meg az arénában, de akkor sem adja fel a harcot azért, hogy kikerülhessen a helyzetéből, mert ha nem, az vagy megöli, vagy csak az életét veszi el. Azt az életet, amiért eszmélése óta keményen dolgozik.
Már csak azért is ébreszt ilyen érzéseket a játéka, mint az arénában egyedül küzdő bikáét, mert Anne tényleg mindenben egyedül marad. A legközelebbi barátnői sem mernek a témáról beszélni, inkább elfordítják a fejüket; az egyik orvos elárulja, a másik csak nem tud neki segíteni, akitől pedig segítséget remél, az csak, mint kopó a vérszagot, kiszagolja a kiszolgáltatottságát, és ki is használja. A férfit, a másik embert, akinek ez a cseppet sem áldott állapot köszönhető, hiába keresi fel, hogy segítsen rajta – ha mással nem, legalább együttérzéssel –, mert az pontosan tudja, hogy könnyedén lerázhatja a válláról a felelősséget. Egy újabb téma, amiről nem beszél a film, mégis mindent elmond róla szavak nélkül is: hogy ahol a nők önrendelkezési jogát csorbítják az abortusszal kapcsolatban, ott szándékosan nem vesznek tudomást arról, hogy egy terhességért egy férfi is felelős.
Mozinet
Egy férfi, akin nem látszik, hogy az ő hímivarsejtje termékenyített meg egy petesejtet, akinek nem változik meg tőle feltétlenül az élete, akit semmiféle retorzió nem fenyeget semmiért.
De a nőket korlátozó hatalom sosem foglalkozik a férfiak felelősségével, és ez hatvan év alatt sem változott,
ahogy a közbeszéd is többnyire csak a „felelőtlen nőt” kárhoztatja, noha nagyon visszafogott becslés szerint is legalább ugyanannyi férfi nem védekezik a nő terhessége ellen, ahány nő. A film idejében, a fogamzásgátló tabletta előtt pedig még egyértelműbb volt a helyzet, hiszen a nő a szüzesség és az élete hátralévő részének kockáztatása között választhatott, ha biztosan felelős férfit nem talált. Nem csoda, hogy ebben a világban a szex félelmetes, rettegett, veszélyes dolog, nem pedig élvezet, nem kiteljesülés; vagy ha valaki mégis tudta, hogy az is lehet, legfeljebb magát edukálhatta, ahogy az kiderül a film egyik erős, meglepően bevállalós jelenetéből is.
A film ugyanakkor nem igazán hangsúlyozza az 1963-as dátumot: nem hallgatja el, de a konkrét évszám csak egyszer tűnik fel egy cetlin, a jelmezek inkább kortalanok, mint konkrét időszakhoz kötöttek. Audrey Diwan rendező alighanem azt akarja jelezni a rá jellemző, finom eszközökkel, hogy ne gondoljuk, olyasmiről van szó, ami 1975-ben egyszer és mindenkorra megoldódott (ekkor fogadták el Franciaországban az úgynevezett Veil-törvényt az abortusz legalizálásáról, Simone Veil egészségügyi miniszter közbenjárására, aki szemben azokkal az ősz hajú férfiakkal, akik ma újra ilyen ügyekben döntenek, rendelkezett egy ebben az ügyben kifejezetten hasznos tulajdonsággal: nő volt). Hiszen látjuk, hogy nem oldódott meg, és az Esemény úgy ad vészjelzést, hogy a mai aktualitásokra sehogyan sem utal, egyszerűen csak nagyon hitelesen, nagyon átélhetően, nagyon fájdalmasan megmutatja:
az abortusz betiltása maga a pokol,
legalábbis azok számára, akiket ez az intézkedés akár metaforikus, akár valós börtönbe zár.
Mozinet
És noha a lehető legaktuálisabb társadalmi-politikai témáról szól, a film a világon semmiben nem hasonlít a propagandára: amit a vásznon látunk, egy érzékeny művészfilm egy fiatal nő kálváriájáról, remekül megírt történettel, fojtogató atmoszférával, kiváló színészi játékkal, és ami a legfontosabb, zsigerien átélhető érzésekkel. Az Esemény azt valósítja meg, amire csak a jó művészet képes: átélhetővé tesz számunkra valami olyasmit, amit mi magunk remélhetőleg soha nem kell, hogy átéljünk, de jobb lenne a világ, ha mégis mind tudnánk, milyen abban a helyzetben lenni.
Szóval rendben, tegyék kötelezővé az abortuszra kényszerülő nők számára, hogy meghallgassák a magzati szívhangnak nevezett hangokat. De akkor tegyék kötelezővé a világ összes döntéshozója számára, hogy mielőtt bármit is mondanak a témáról, nézzék meg az Eseményt.
Mit van úgy oda, majd legközelebb összejön – hangzik el milliószor, ha egy terhesség vetéléssel végződik. Ha több olyan regényt írtak volna, mint amilyen a Szívhang, többé senkinek nem jutna eszébe ezt mondania a poklot megjáró nőknek.