Hozz létre egy linket előfizetéssel nem rendelkező barátaid számára

„Gyáva népnek nincs hazája, a szolgalélek vezért keres” – Bródy János megírta a Jelbeszéd 2.0-t

Idén ötvenéves Koncz Zsuzsa legendás (és betiltott) nagylemeze, ennek apropóján most, jubileumi kiadásban újra megjelenik. Rajta egy bónusz számmal, a Jelbeszéd 2.0-val.

  • hvg.hu hvg.hu
  • +${remainingCount} szerző
„Gyáva népnek nincs hazája, a szolgalélek vezért keres” – Bródy János megírta a Jelbeszéd 2.0-t

A Jelbeszéd című lemez Koncz Zsuzsa ötödik magyar nyelvű nagylemeze volt, és az utolsó lemez, ami az Illés együttes közreműködésével készült (a lemez első megjelenésekor az együttes már feloszlott). Az album a közhiedelem ellenére megjelent, és kikerült az üzletekbe is, de miután már ötvenezer példányt eladtak, politikai indokok miatt a további kiadását felfüggesztették, a raktáron lévőket bezúzták. Tíz évvel később, 1983-ban az albumot újra megjelentették.

A lemezen olyan dalok szerepeltek, mint a Kertész leszek, a Ha én rózsa volnék és a címadó Jelbeszéd.

„Legnagyobb örömömre a mester újból tollat, illetve gitárt ragadott! Hallgassátok szeretettel ezt a vadonatúj Bródy-dalt – amely még mindig csupán előleg. Folytatása következik képben, hangban, és egyebekben… Szövegéből a tanulság, hogy a dolgok öt évtized távlatából is kevéssé változtak” – jelentette be Koncz Zsuzsa a Facebook-oldalán.

Az akkori dalok nagy részét is Bródy János írta, aki most, a jubileumi kiadásra megírta a Jelbeszéd 2.0-t, ő ennek szövegét posztolta a Facebook-oldalán.

„Ezerkilencszáz-hetvenhárom Petőfiről, másról se szólt / Forradalom és szabadságharc igencsak kényes téma volt” – kezdődik a visszatekintés, ami gyorsan átvált nagyon is a mai állapotokra hajazó sorokra: „Gyáva népnek nincs hazája, a szolgalélek vezért keres / De az, aki védi az igazságát, nem a vezér kegyére les.”

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.