szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A hajók széndioxidkibocsátása háromszor nagyobb, mint korábban vélték - erre derített fényt egy kiszivárogtatott ENSZ-jelentés, amelyet a Guardian brit napilap ismertetett.

Az ENSZ jelentése szerint a világ kereskedelmi hajói által kibocsátott üvegházhatású széndioxid elérte az évi 1,12 milliárd tonnát, ami a világ összkibocsátásának csaknem 4,5 százaléka.
   
A jelentés készítői úgy látják, hogy a hajózás - amelyre nem vonatkoznak a globális felmelegedést csökkenteni hivatott irányelvek - a CO2-kibocsátás egyik legnagyobb forrásává fog válni az autók, a fűtés, a mezőgazdaság és az ipar után. Összehasonlításképpen: a légi szállítás következtében - amelyre hatalmas nyomást gyakorolnak a globális felmelegedés csökkentése érdekében - 650 millió tonna széndioxid kerül évente a légkörbe, alig több, mint a hajók kibocsátásának a fele.
   
Eddig az ENSZ Kormányközi Klímaváltozási Bizottsága (IPCC) úgy becsülte, hogy a hajózás miatt maximum 400 millió tonna széndioxid kerül a légkörbe évente, ám az új nemzetközi felmérés pontosabb számításokon alapul. Ráadásul azt is mutatja, hogy a széndioxid-kibocsátás vészesebb, mint gondolták, s hogy 2020-ra 30 százalékkal tovább növekszik.
   
"A rendszer nyilvánvaló hiányosságáról van szó. A hajózás eddig elkerülte a közfigyelmet, s a klímaváltozási tanácskozásokon sem került szóba. Remélem, hogy a hajózás káros hatása a következő ENSZ-egyezmény része lesz" - mondta Rajendra Pachauri, az IPCC elnöke.
  
A jelentés rendkívül kínos a négy megrendelő ország, köztük Anglia számára. A világ kormányai és az Európai Unió eddig következetesen amellett érvelt, hogy a hajózás káros hatása nem jelentős, mivel a globális CO2-kibocsátásnak csupán a 2 százalékát teszi ki, ezért a kormányok nem is számították bele a nemzeti széndioxid-kibocsátásba. A múlt hónapban nagy nyomásra az EU a légi szállítást ideiglenesen bevette a kibocsátás-kereskedelmi rendszerébe, ám a hajózás nem került be.
   
A jelentésből az is kiderül, hogy más szennyező anyagok kibocsátása még nagyobb ütemben nő a széndioxidnál (több mint 30 százalékkal az elkövetkező 12 év alatt), így a kéné és a koromé, amelyek tüdőrákot és légzőszervi problémákat idéznek elő.
   
Ezek az egészségre káros hatások főként Anglia és a La Manche-csatorna menti országok lakosait érintik, hiszen a La Manche a világ egyik legnagyobb hajóforgalmú területe. Egy nemrég készült vizsgálat eredménye szerint a világ hajói évente közvetlenül 60 ezer ember halálát idézik elő.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Plázs

Miért nem rendelnek el szmogriadót?

A civil szervezetek arra kérik a Fővárosi Közgyűlést, hogy haladéktalanul hozzon konkrét intézkedéseket a főváros levegőminőségének javítására, illetve szigorítsa a füstköd-riadó rendelkezéseit. A főváros szerint a szervezet céljai elérése érdekében tudományosan megalapozatlan, hangulatkeltő nyilatkozatokat tesz.

MTI Itthon

Beperelték Budapestet a szmog miatt

A Levegő Munkacsoport karolta fel azt az ügyet, amelyben magánszemélyként milliós értékre kártérítési pert indított a fővárosi önkormányzat ellen Gyömrei Andrea, mert állítása szerint tartós egészségkárosodást okozott neki Budapest légszennyezettsége - írta a szerdai Magyar Hírlap.