Az ENSZ jelentése szerint a világ kereskedelmi hajói által kibocsátott üvegházhatású széndioxid elérte az évi 1,12 milliárd tonnát, ami a világ összkibocsátásának csaknem 4,5 százaléka.
A jelentés készítői úgy látják, hogy a hajózás - amelyre nem vonatkoznak a globális felmelegedést csökkenteni hivatott irányelvek - a CO2-kibocsátás egyik legnagyobb forrásává fog válni az autók, a fűtés, a mezőgazdaság és az ipar után. Összehasonlításképpen: a légi szállítás következtében - amelyre hatalmas nyomást gyakorolnak a globális felmelegedés csökkentése érdekében - 650 millió tonna széndioxid kerül évente a légkörbe, alig több, mint a hajók kibocsátásának a fele.
Eddig az ENSZ Kormányközi Klímaváltozási Bizottsága (IPCC) úgy becsülte, hogy a hajózás miatt maximum 400 millió tonna széndioxid kerül a légkörbe évente, ám az új nemzetközi felmérés pontosabb számításokon alapul. Ráadásul azt is mutatja, hogy a széndioxid-kibocsátás vészesebb, mint gondolták, s hogy 2020-ra 30 százalékkal tovább növekszik.
"A rendszer nyilvánvaló hiányosságáról van szó. A hajózás eddig elkerülte a közfigyelmet, s a klímaváltozási tanácskozásokon sem került szóba. Remélem, hogy a hajózás káros hatása a következő ENSZ-egyezmény része lesz" - mondta Rajendra Pachauri, az IPCC elnöke.
A jelentés rendkívül kínos a négy megrendelő ország, köztük Anglia számára. A világ kormányai és az Európai Unió eddig következetesen amellett érvelt, hogy a hajózás káros hatása nem jelentős, mivel a globális CO2-kibocsátásnak csupán a 2 százalékát teszi ki, ezért a kormányok nem is számították bele a nemzeti széndioxid-kibocsátásba. A múlt hónapban nagy nyomásra az EU a légi szállítást ideiglenesen bevette a kibocsátás-kereskedelmi rendszerébe, ám a hajózás nem került be.
A jelentésből az is kiderül, hogy más szennyező anyagok kibocsátása még nagyobb ütemben nő a széndioxidnál (több mint 30 százalékkal az elkövetkező 12 év alatt), így a kéné és a koromé, amelyek tüdőrákot és légzőszervi problémákat idéznek elő.
Ezek az egészségre káros hatások főként Anglia és a La Manche-csatorna menti országok lakosait érintik, hiszen a La Manche a világ egyik legnagyobb hajóforgalmú területe. Egy nemrég készült vizsgálat eredménye szerint a világ hajói évente közvetlenül 60 ezer ember halálát idézik elő.
Vészesen magas a hajózás széndioxid-kibocsátása
A hajók széndioxidkibocsátása háromszor nagyobb, mint korábban vélték - erre derített fényt egy kiszivárogtatott ENSZ-jelentés, amelyet a Guardian brit napilap ismertetett.

Valóban küszöbön a világháború? Megnéztük, mennyi alapja van Orbán Viktor riogatásának
Nem kell már tartós tejet venni, jön a világháború, kivéve Magyarországon – üzeni Orbán. Megnéztük, mi igaz az állításaiból.
Zsiday Viktor szerint valójában borzasztó csapás a fiataloknak és az alacsonyabb jövedelműeknek az Otthon Start
Kormányközeli alapkezelőket pumpál a 300 milliárdos lakásprogram
Sulyok Tamás dorgálása után Bayer Zsolt ki is rúgatná az ELTE oktatóját
Csak orvosok végezhetik, de autószerelő és műkörmös is ad be botoxot Magyarországon
MI által generált videót terjeszt a Harcosok Klubja arról, hogy ukrán katonák egy apát rángatnak el a családja mellől, majd halálra verik
Csaknem 40 millió forintot érő autókat is bérel a Magyar Olimpiai Bizottság
Újra nekifutnak a szkíta nemzetiség elismertetésének, hiába mondta az MTA, hogy kétezer éve kihaltak
Szafari Hatvanpusztán: Belestünk az Orbán-farmra – videó
Arról kérdeztük a tiltakozókat, szerintük mit szimbolizál az uradalom.