Amikor egy kolléga keresztbe tesz – Tippek a munkahelyi konfliktusok kezeléséhez

Beszólások, folyamatos piszkálódás, véget nem érő munkahelyi viták és konfliktusok – még a legjobbakkal is előfordul. Mit tegyünk mégis, ha mi kerülünk a célkeresztbe? Például a nyílt és őszinte kommunikáció, továbbá a jegyzetelés és a hatékony előremenekülés sokat segíthet. Most néhány kommunikációs technikával és stratégiai lépéssel segítünk, mit tegyen, ha úgy érzi, a munkahelye egy igazi barkácsműhely, ahol nem ér véget a fúrás.

  • hvg.hu hvg.hu
Amikor egy kolléga keresztbe tesz – Tippek a munkahelyi konfliktusok kezeléséhez

Ha feltűnik, hogy az egyik kolléga nem túl kedves velünk, vagy egyenesen ignorál bennünket, nem érdemes egyből arra gondolni, hogy szeretne bennünket ellehetetleníteni. Lehet, hogy azért viselkedik így, mert egyszerűen ilyen a stílusa, nagyon fáradt, túlterhelt, vagy valamilyen magánéleti problémával küzd. Mielőtt meghúznánk a vészharangot, adjunk időt neki, és tényszerűen győződjünk meg arról, hogy valóban pokollá akarja tenni az életünket.

Stiller Ákos

Emellett persze mindig legyünk résen, és ne menjünk el szó nélkül a kollégák különös viselkedése, és a méltatlan bánásmód mellett. Az ilyen helyzetek kivédése érdekében nagy segítség lehet, ha választunk magunknak legalább egy bizalmast a kollektívából, akivel őszintén beszélhetünk. Nem árt, ha olyasvalakit állítunk magunk mellé, aki képes objektíven megítélni a munkahelyi ügyeket.

Ha egyre több az árulkodó jel arról, hogy a munkahelyünkön valaki fúr bennünket, kezdjünk el jegyzetelni. Ha pontos dátummal felírjuk, hogy ki, miben és hogyan tett nekünk keresztbe, egy idő után megláthatjuk az összefüggéseket, és kirajzolódhat a nagy kép a konfliktusról. Mentsük el a „gyanús” e-maileket is! Ha ezekből elegendő bizonyítékot gyűjtöttünk, a HR-esek vagy a főnökünk elé tárhatjuk az ügyet.

Ha nem szeretnénk egyből „árulkodni”, mert még nem fajult odáig a helyzet, próbáljunk meg őszintén és nyíltan beszélni azzal a kollégával, aki fúr bennünket. Könnyen lehet, ahogy a legtöbb konfliktus hátterében, most is egy tisztázatlan félreértésről van szó.

A beszélgetést például kezdhetjük azzal: „az utóbbi időben feltűnt, hogy nem válaszolsz az e-mailjeimre, amelyekben a segítségedet kértem. Esetleg nem kaptad meg ezeket, vagy van valami probléma? A legutóbbi megbeszélésen durván kritizáltad az ötleteimet. Ez nagyon rosszul esett. Beszélhetnénk erről?”

Amikor a kolléga elzárkózik vagy kitér a beszélgetés elől, akkor se álljunk bosszút, és ne kezdjünk el mi is ellenségesen viselkedni. Akkor se veszítsük el a hidegvérünket, amikor méltatlanul kerültünk a célkeresztbe. Ne lépjünk be a játszmába, és próbáljunk meg az áskálódó kollégánál sokkal nagyvonalúbban viselkedni.

A legjobb védekezési mód ebben a helyzetben az előremenekülés: a józan belátás és az önkritika képessége, továbbá az empátia és a szimpátia hatalmas fegyverek lehetnek. Sokat javíthat a helyzeten, ha kedvesek vagyunk a bennünket fúró kollégához. Minél jobban áskálódik, legyünk hozzá annál kedvesebbek! Nem árt, ha a szövetségeseihez és a társaságába tartozókhoz is szeretettel, és kitüntetett figyelemmel fordulunk.

Ahogy a Keresztapa-regények írója, a népszerű amerikai író, Mario Puzo mondja: „Tartsd közel a barátaidat, még közelebb az ellenségeidet.” Ezen túl a prioritás továbbra is a munkánk és a ránk bízott feladat legyen! Minden munkahelyi zaklatás ellenére igyekezzünk méltósággal eltűrni a bennünket ért csapásokat, és továbbra is precízen, pontosan, a lehetőségekhez mérten, jókedvűen végezzük a munkánkat! Valószínűleg az ellenünk áskálódó kolléga alapvetően sokkal rosszabbul érzi magát, mint mi.