“Nekünk rajongóink vannak, nem ügyfeleink”
Nem könnyű meghatározni, mitől válik egy stílus, egy termék hosszú távon divatossá, mitől éli túl kortársait, hiszen annyi, saját idejében gigászi sikertörténetet láthattunk már az évtizedek távlatában eltűnni. A minőség persze segít, ahogy az ügyes marketing is.
Bizonyos korok eszményei szinte örökké élnek, míg mások elfelejtődnek hamar – hogy melyik stílust, trendet találják a későbbi nemzedékek vonzónak, az előre megjósolhatatlan, de még utólag is nehéz felfedezni a háttérben munkáló okokat.
Michaela Frey annak idején remekül ráérzett a romantika és a szenvedély iránti igényre a második világháború után, amikor saját tervezésű, egyedi tűzzománc ékszereket kezdett el készíteni. Az üzlet azonban akkor indult be igazán, amikor a céghez Friedrich Wille is csatlakozott. Az eredetileg könyvelő képesítésű úriember mondhatni, véletlenül csöppent a történetbe, amikor Frey asszony ügyvezetőjét letartóztatta a rendőrség egy korábbi sikkasztása miatt és egyszeriben csak ott áll a cég irányító nélkül. Wille úr egy darabig még kérette magát, de végül elvállalta a megmentő szerepét és ezzel saját maga és az ékszergyártó cég számára is meghatározta a jövőt.
A Frey Wille a hetvenes évektől kezdve vált igazán sikeressé, többek között Magyarországon, az Intertourist boltokban is folyamatosan jelen volt – de persze ez kevéssé érintett minket, sokkal inkább a turistákat. Michaela Frey halála után Friedrich Wille vette át a vállalat vezetését és egy új művészeti vezető segítségével friss koncepciót dolgozott ki, amely a cég mai arculatának közvetlen előzményének mondható. A történelmi stílusokat bemutató kollekciók közül az egyiptomi volt az egyik első, majd következett a Monet alapítvánnyal való együttműködés. A Frey Wille azóta számos más művész munkásságát dolgozta fel tűzzománcban és aranyban, tökéletesen sajátságos stílust teremtve ezzel. A kultúra és design találkozása hamar népszerűvé tette a kézzel gyártott, alacsony szériás ékszereket a Frey Wille nevet pedig ismert branddé emelte.
“Nekünk rajongóink vannak, nem ügyfeleink.” - mondta Friedrich Wille úr vásárlóikról, akikre a magas végzettség, a romantika iránti vágy és persze a stabil anyagi háttér a jellemző, hiszen a kézi munka és az arany felhasználása magasabb árkategóriába sorolja a termékeket. Akad olyan német hölgy, akinek már szinte szenvedélyévé vált a Frey Wille ékszerek vásárlása, egy egész szobát szentelt gyűjteményének.
Monet, Klimt, Hundertwasser és Mucha után a következő művész, akinek munkásságát a tervező csapat feldolgozza, a kijevi születésű, a XX. század elején alkotott Kazimir Malevich lehet, akinek stílusa valódi újdonságot jelent az eddigi képzőművészeti ihletésű sorozatokhoz képest. Harsány, erős színeivel és geometriai formáival Malevich érdekes választás a szenvedélyről és a romantikáról ismert Frey Wille részéről, meglepően friss kollekció lehet az eredmény.
KM