Torkos Csütörtök 2011 – Mit gondolnak az éttermek?
100-ból 73 részt vevő étterem vidéki voltA válaszadó éttermek 27,2%-a Budapesten, 54,4%-a vidéki városokban, 18,4%-a...
100-ból 73 részt vevő étterem vidéki volt
A válaszadó éttermek 27,2%-a Budapesten, 54,4%-a vidéki városokban, 18,4%-a pedig egyéb településen várta a vendégeket. Ezek az arányok teljesen megegyeznek a 2010-es eredményekkel. 2011-ben, akárcsak 2010-ben, az éttermek csaknem negyede első ízben csatlakozott az akcióhoz. A korábban is csatlakozó éttermek közül 2006-ban 25,3% volt már részese az akciónak, 2007-ben 36,3%, 2008-ban 57,8%, 2009-ben 72,5%, 2010-ben pedig 89,4% kapcsolódott a Torkos Csütörtök akcióhoz. A „tapasztalt” éttermek mintegy fele számolt be arról, hogy a korábbi akciók hatására bővült a vendégkörük, vagyis az akció iránt érdeklődő vendégek máskor is felkeresték őket.
Átlagosan 164 torkoskodót fogadtak az éttermek
A Torkos Csütörtök ismertségét, a promóció eredményességét jelzi, hogy a vendégek többsége – 85,9%-a – az étterembe érkezéskor már tudott az akcióról. A vendéglátóhelyek jelentős része 100%-os vagy közel 100%-os ismertségről számolt be. Egy válaszadó étterem átlagosan 164 főt látott vendégül Torkos Csütörtökön, de természetesen ebben igen nagy eltérések voltak. A részt vevő éttermek számát figyelembe véve, az MT Zrt. becslése szerint 2011. március 10-én összesen körülbelül 200 ezren torkoskodtak. Az éttermek munkáját is könnyíti, hogy a vendégek több mint 80%-a előzetesen asztalt is foglalt. 2011-ben valamivel többen érkeztek foglalás nélkül, mint 2010-ben.
Jóval kedvezőbb forgalom és bevételek
Az étteremtulajdonosok túlnyomó többsége kedvező forgalomi adatokról és a vendégek pozitív visszajelzéseiről számolt be. Minden 100 étteremből 73 jóval kedvezőbb, további 23 kedvezőbb vendégforgalomról adott számot, mint ahogy ez egy – átlagos – márciusi napon várható. A realizált bevételek tekintetében – a nyújtott kedvezmények ellenére is – pozitívan nyilatkoztak: az éttermek 41,6%-a számára a bevételek jóval kedvezőbben, további 44,0%-a számára kedvezőbben alakultak ezen a napon. A kedvező vendégforgalomról és bevételről beszámoló éttermek aránya összességében nem változott 2010-hez képest. Teltház miatt az éttermek 63,6%-ának kellett visszautasítania vendégeket Torkos Csütörtökön.
Elégedett vendégekről számoltak be az éttermek
A fogyasztói visszajelzések, amelyekről az éttermek negyede számolt be, döntően pozitívak voltak. A vendégek jó kezdeményezésnek tartják a Torkos Csütörtököt, és – bár ez egy naphoz kötődik – szívesen vennének igénybe hasonló kedvezményeket az év más napjain is. Az ételek és italok mellett általában a kiszolgálással is elégedettek voltak a vendégek. (Néhány étterem ezt saját kérdőíves felméréssel vizsgálta.) Negatívumokról alig-alig szólnak az éttermek válaszai, mindössze a hosszabb várakozási időt említették páran.
Az éttermek fele saját csatornáin is hirdette az akciót
A Torkos Csütörtök akciót a Magyar Turizmus Zrt. megfelelőnek ítélt promóciója (93,1%) mellett, akárcsak 2010-ben, a válaszadó éttermek fele (50,9%) önállóan is hirdette. A vendéglátóhelyek leggyakrabban saját honlapot, helyi médiumokat (nyomtatott sajtó, TV), szórólapot, figyelemfelkeltő/megállító táblát, saját plakátot, direct mail akciót és online hirdetést használtak. Volt, aki egész éves gasztronómiai sorozatának keretébe illesztette az akciót, többen pedig a közösségi oldalakat emelték ki, illetve a törzsvendégek személyes értesítését.
Az éttermek a vendégkör bővülésében bíznak
Az akciót közvetlenül követő napok forgalomnövekedésében a válaszadók 36,4%-a bízik, a hosszú távú hatásban, vagyis a vendégkör bővülésében 62,0%-uk.
A többség szívesen részt venne hasonló akcióban máskor is
Az éttermek a jövőben is szívesen csatlakoznának a Magyar Turizmus Zrt. marketingakcióihoz: minden 100 válaszadó étteremből 92 a jövőben is szívesen venne részt hasonló akcióban. Az éttermek többsége nyereséggel zárta a napot, és azok számára is, akik ezen a napon kisebb nyereséget realizáltak, ezt kompenzálja az étterem megjelenése a különböző promóciós felületeken.