Balla István

Balla István






Harc a tanárokért: az állam az egyik iskolájában többet fizet, mint a másikban
 

Harc a tanárokért: az állam az egyik iskolájában többet fizet, mint a másikban

Az egyre kevesebb tanárért egyre nagyobb harc folyik a magyar iskolákban. A szakképzésben például kevesebb munkáért több fizetést kaphat ugyanaz a pedagógus, mint egy Emmi-iskolában, így egyre nagyobb eséllyel csábítják át a technikumok a gimnáziumoktól őket. Az igazgatók pedig nem értik, hogy az állam miért fizet többet az egyik minisztériumon keresztül ugyanazért a munkáért, mint egy másik minisztériumon keresztül.


 

"A zenében nincs törzsi háború, maximum törzsi ritmus van"

Huszonegy éves az Anima Sound System egyik legfontosabb albuma, a Gipsy Sound Clash. A tavalyi kerek évfordulós ünneplést elsodorta a járvány, idén viszont koncertekkel, a dalok újra felvett, átdolgozott változatával és új számokkal ünnepel a zenekar. Az egyik új dalt a Romano Drom frontembere, Kovács Antal énekli, aki Prieger Zsolttal közösen mesélte el nekünk az újabb roma-magyar kulturális randevú történetét, és közben kiderült, a budapesti oláh cigány közegből és a szombathelyi lakótelepről induló zenekarok története és gondolkodása meglepő hasonlóságokat mutat.



„Nagyon rossz irányba fordult el a világ, nem tudnám a mai híreket humorral kezelni” – interjú Gálvölgyi Jánossal
 

„Nagyon rossz irányba fordult el a világ, nem tudnám a mai híreket humorral kezelni” – interjú Gálvölgyi Jánossal

„Apuskám, csinálja meg magát színházon kívül, és én használni fogom” – tanácsolta a fiatal Gálvölgyi Jánosnak egykori igazgatója, és ő meg is fogadta ezt. Mint mondja, az életben inkább visszahúzódó figura, nem szereti a társaságot, de amikor szerepel, átváltozik egy másik Gálvölgyivé. Ma is jó szívvel gondol a Heti Hetesre, noha ma már nem vállalna szerepet egy ilyen műsorban. A hvg360-on színháztörténeti sorozattal jelentkező színészt kérdeztük.




„Na, ezért oszlottunk fel!” – interjú a HS7 visszatéréséről Szűcs Krisztiánnal
 

„Na, ezért oszlottunk fel!” – interjú a HS7 visszatéréséről Szűcs Krisztiánnal

Játszottak az R.E.M. előtt, de az énekesnek nem tudtak adni CD-t, mert nem volt náluk. Cannes-ban vettek át egy rangos díjat, de leginkább a tengerparti borozásra emlékeznek az egészből, a legnagyobb, a kereskedelmi rádiókba is bekerült slágereik szinte véletlenül születtek. A Heaven Street Seven fontosságára sokan csak akkor döbbentek rá, amikor hat éve látványosan búcsúztak a közönségtől. Tavaly a járvány miatt elmaradt a nagy visszatérés, idén viszont, úgy tűnik, július 16-án a Budapest Parkban és augusztusban a Fishing on Orfűn tényleg fellép az „univerzálisan alternatív” zenekar. Szűcs Krisztián frontemberrel beszélgettünk.


Ez már nem a jövő, hanem a húsbavágó jelen: nincs, aki tanítsa a gyerekeinket
 

Ez már nem a jövő, hanem a húsbavágó jelen: nincs, aki tanítsa a gyerekeinket

Évtizedek óta előre látható volt, hogy a magyar közoktatás egyik legnagyobb és idővel egyre erősödő problémája lesz a tanárhiány, mégsem történt semmi e téren. Pontosan lehetett tudni, hogy záros határidőn belül egyszerűen nem lesz, aki tanítson bizonyos – elsősorban természettudományos – tárgyakat. Ma már ez nem a jövő: minden harmadik iskolában már most nincs elég kémia- vagy fizikatanár. És a helyzet csak rosszabb lesz.



„Nem elég akarni a szabadságot, sokszor mázli is kell, hogy megtaláljuk” – interjú Bereményi Gézával
 

„Nem elég akarni a szabadságot, sokszor mázli is kell, hogy megtaláljuk” – interjú Bereményi Gézával

Úgy volt, hogy a Magyar Copperfield kéziratának leadása után újra rendezői székbe ül, de igazából megkönnyebbült, hogy nem tartottak igényt se a Kádárról se a Petőfiről szóló sorozatára, mert rájött, ő most már csak írással szeretne foglalkozni. Életregényéből kiderül, hogy sok, a filmjeiből és Cseh Tamásnak írt dalaiból ismerős jelenet valóban megtörtént. Interjú Bereményi Gézával, akinek könyve kapta idén a Libri irodalmi díjat.


Vége a karanténoktatásnak, de nem tehet úgy az iskola, mintha semmi nem történt volna
 

Vége a karanténoktatásnak, de nem tehet úgy az iskola, mintha semmi nem történt volna

A középiskolások eddigi életük mintegy tizenötödét töltötték iskolán kívüli oktatással, de a kisebbeknek is sok hetet kellett kihagyniuk, ezt nem lehet nem figyelembe venni a tanév utolsó öt – immár jelenléti oktatásos – hetében. Dolgozatok, a kimaradt tananyag ledarálása, közösségépítés? Mire érdemes használni, és mire nem a június 15-ig hátralévő napokat?