szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy texasi cég speciális szuperkondenzátorai a múlt ködébe taszíthatják a kémiai reakciókon alapuló eddigi elemeket és akkumulátorokat. Bár egyelőre kevés az információ az új fejlesztésről, a cég úgy fogalmazott: készen állnak a tömegtermelésre.

Az új akkumulátork egy tankolásnyi
idő alatt töltődhetnek újra
© sxc.hu
A jelenleg használt akkumulátorok, legyen szó akár a gépkocsikban, akár a mobiltelefonokban használt telepekről, kémiai reakciókat alkalmazva tárolják és hasznosítják az elektromos töltést. Az Ars Tecnica című weboldal értesülései szerint viszont az EEStor nevű texasi cég viszont egy olyan új kondenzátort fejlesztett ki, amely forradalmasíthatja az akkumulátorokat.

A kondenzátorok két egymás mellett párhuzamosan elhelyezkedő fémlap között tárolják a töltéseket. A két lap közül az egyiket negatív töltéssel ellátva elektronokat von el a másik lapról, s ez az állapot addig fennmarad, amíg a két lap izolálva marad, így biztosítva az elektronok áramlását. A kondenzátorok hatalmas előnye, hogy azonnal tárolni tudják a töltést, így nincs szükség a kémiai-alapú akkumulátorok hosszas töltésére. Ez azért is hasznos, mert az ilyen jellegű energiatárolóknak – az elemekkel ellentétben – csaknem korlátlan az élettartama.

Felmerülhet a kérdés, hogy ez esetben miért nem használnak több helyen kondenzátorokat. Jelenleg ezen eszközöket a két lap közötti szigetelés mennyisége korlátozza, amely megakadályozza, hogy a töltések zavartalanul ugráljanak egyik oldalról a másikra. A jelenlegi szigetelőanyagok nem elég jók, hogy a kémiai elemekhez hasonló töltésmennyiséggel megbirkózzanak, illetve amelyekben kellő mennyiségű szigetelő anyag elférne, ott méretbeli problémák adódnának.

Erre a problémára talált választ az EEstor, amely már szabadalmaztatta is az új szigetelési technológiát, amely BaTiO3, vagyis bárium-titánátra épül. A becslések szerint egy ilyen módszerrel készült akkumulátor egy mai autós telep teljesítményének mintegy tízszeresét képes leadni.

Az AP értesülései szerint a ZENN Motor Company már az év vége előtt megkezdené az új típusú kondenzátorok alkalmazását kompakt elektromos autóiban.

Nincsen hiány szkeptikusokból sem, akik közül egyesek azt állítják, hogy, ha a szabadalomban foglaltak helytálóak, ez 400-szoros fejlődést jelentene a jelenlegi technológiákhoz képest. Ha azonban a ZENN tervei valóra válnak, ez azt fogja jelenteni, hogy egy elektromos autót körülbelül annyi ideig kell majd újratölteni, mint ma egy tank benzint betölteni a robbanómotoros járművekbe.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Panoráma Tech

Pár perc alatt ismét üzemképessé teszik a járművek akkumulátorait

A villanymotorral üzemelő autóbuszok telepeit hamarosan konnektor és egyéb mechanikai segédeszközök nélkül fogják majd feltölteni szerte a világon. Az új technika – amely már működik Torinóban, Genovában, Luzernben, s hamarosan Németországban is debütál – növeli a buszok hatósugarát, egyszersmind megszakítás nélküli üzemelést tesz lehetővé.

MTI Tech

A sörfőzés melléktermékéből fejleszt áramot egy új akkumulátor

Ausztráliában a legnagyobb sörgyár egyetemi kutatókkal közösen fejleszt egy akkumulátort, amit sörfőzésnél használt vízzel akarnak működtetni. A "sörakkumulátor" egy magán háztartás számára elegendő áramot termel - állítják a szakértők. A Die Welt című német napilap internetes változata szerint a teszt akkumulátort a Foster's sörgyár Brisbane közelében lévő üzeménél készítik el.

hvg.hu Tech

Cukorral üzemelő akkumulátort fejlesztettek ki

A Saint Louis University kutatói olyan telepeket fejlesztettek ki, amelyek bármilyen cukros oldattal – akár egyszerű limonádéval is – működik, sőt, akár négyszer hosszabb ideig is üzemel a lítium-ion akkumulátoroknál.