szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

Óriássejtek között tekinthetik meg az érdeklődők a Jövő Házában, hogy hol tartanak jelenleg a kreatív szoftverek, valamint milyenek a fiatalok által preferált játékok. Akinek ez túl szórakoztató, egy emelettel feljebb a jövő oktatótermét találja, digitális imamalommal kiegészítve.


Megtartotta a tavalyi kiállítás tetszetős képzavarát, a sejteknek nevezett pavilonokat a Klikk 2.0 ún. digitális játszóháza: a hatszögletű, tetszőleges sorrendben bejárható pavilonok egyszerre szolgálnak információs pultként és próbaterepként egyarán. A sejtek igazi egésszé nem állnak össze, legfeljebb csak a kiállítás teljes tartalmát járhatjuk be rajtuk keresztül; aki végső konklúziót keres, az hiába teszi. A bemutató azonban konklúzió nélkül is nagyon jól áll a lábán. Amíg a vizuális és zenei repertoárból számos olyan (sok esetben nyílt forráskódú) szoftver kimaradt, amivel valami igazán előremutatót lehetett volna mutatni a közönségnek, a kiállítás játéktörténeti része meglepően alapos és jó betekintést ad a fiatalabb korosztály szabadidős elfoglaltságaiba.

Wii-szoba és konzolfal fogadja a fiatalokat
Niedermüller Anna, a Millenáris oktatási főnöke rá is bólint erre, elmondása szerint a kiállítás egyfajta betekintés abba a fiatalok által benépesített digitális kultúrkörbe, amelyet az idősebb generációk már nem feltétlenül ismernek vagy amelytől talán még tartanak is. Ebből adódóan a bemutatott anyagok a fiatalabb látogatóknak semmi újat nem adnak: az öt darab ún. "produktív sejtben" található képszerkesztők, hangvágók vagy animációs szoftverek, például a Photoshop, a Blender vagy a Samplitude Studio csak azoknak fog újdonságot jelenteni, akik még nem foglalkoztak ilyenekkel vagy akik nagyon szeretnének nyerni a Klikk 2.0-t átfogó játékon.

A sejtek bejárásnak ugyanis van tétje: mindegyikben vannak végrehajtható feladatok, amelyek megoldásával egy 75 darab hatszögből álló vaktérképet lehet felfedni. A feladványokat csoportosan éri meg megoldani, a győztes csapat mindegyik tagja pedig egy Nintendo DS kézi játékkonzolt nyerhet.

A legnagyobb érdeklődés magától értetődően a játékok iránt mutatkozik: akik nem a játéktörténeti sejtekben merülnek el az igen reprezentatív válogatásban, amely az online szerepjátékoktól (World of Warcraft, Anarchy Online, Guild Wars) a klasszikusabb, a játékosok kedvéért magyarítva kiállított kalandjátékokon keresztül (The Witcher, Fable) a Prince of Persia klasszikus akciójáig vagy a fiataloknak szánt ügynességi Zuma-ig tart, az a bejárattal szemben húzódó, fekete-vörös, hosszan elnyúló konzolfal mellett fogja többek között száguldás iránti vágyát csillapítani.

A laikus közönséget azonban meglepően széles és naprakész információs bázis várja, az egyes sejtek előtt érintőképernyőn olvasható, jól összeállított anyag várja az érdeklődőket az adott pavilon tartalmával kapcsolatban. A játéktörténeti sejtekben elhelyzett képernyőkön játéktörténeti, szociológiai és -pszichológiai vélemények futnak magyar szakértők előadásában, amiket jellegükből adódóan csak azok fognak egy odavetett pillantásnál tovább figyelni, akiket mélyebben érdekel a téma. Információt először a helyi animátorcsapat tagjaitól lehet szerezni, akik szimpatikus hozzáértéssel kezelik a látogatók érdeklődését, adnak alapismertetést a pavilonokról és az egyes szoftverekről egyaránt.

Diákigazolvánnyal indítható a jövő oktatógépe
A Klikk 2.0 első emeletén a Sun mutatta be, illetve teszi folyamatosan elérhetővé a jövő digitális oktatótermének nevezett technológiát: az oktatóteremhez képest zavaróan steril hangulatú helyiségben tizenhat apró Sun Ray kliens található, amelyek egy központi szerverhez csatlakoznak. A klienseket a tanulók diákigazolványaikkal aktiválhatják. Az adatok elérését, a programok installálását, rendszervédelmet, felhasználókezelést és minden mást a rendszergazdák intéznek a központi gépen. A diákok csak annyit látnak, hogy bármelyik gépen ugyanúgy dolgozhatnak, valamint igen látványosan akár egy kattintással válthatnak a futtatható operációs rendszerek között. Az egy teremben található 16 kliens összesen fogyaszt annyit, mint egy átlagos otthoni számítógép, valamint élettartamuk is sokkal hosszabb. A hazai oktatási intézmények közül a BME, a Szent István Egyetem vagy a Dunaújvárosi Főiskola is alkalmazza már a technológiát.

Az oktatóterem szomszédságában eközben a világ első internetes imamalma surrog: az imamalom.hu weboldalon keresztül megforgatható buddhista ereklye forgása webcamen keresztül követhető a nap minden percében. Az imamalom belsejében imákat tartalmazó papírhenger rejlik, ennek forgása (vagy klasszikus esetben forgatása) gyakorlatilag megfelel az imák elmondásának. A külön IP-címmel rendelkező eszközt a Tan Kapuja Buddhista Egyház biztosította a készítőknek, azaz a Glia Kft. és a High Security Kft. munkatársainak.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!