szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Ez persze csak úgy lehetséges, ha a beszélgetésen kívül más...

Ez persze csak úgy lehetséges, ha a beszélgetésen kívül más szolgáltatásokat is tudnak ajánlani, amelyekért érdemes pénzt adni. Ugyanez vonatkozik a többi VoIP szolgáltatóra is, amelyek szintén kénytelenek kibővíteni szolgáltatásaik körét, ha versenyben akarnak maradni.
A piacot 2008-ban vélhetően azok a szolgáltatók fogják uralni, akik együtt kínálják az internet-hozzáférést és a VoIP szolgáltatásokat. Mindezt személyre szabva aszerint, hogy ki mennyit használja az internetet beszélgetésre vagy mondjuk letöltésre. Ennek megfelelően különféle díjcsomagokkal találkozhatunk majd (egyelőre inkább a tengerentúlon, mint itthon), amelyek különféle előfizetői igényekhez igazodnak.
A VoIP másik fejlődési iránya a videotelefonálás, a videokonferencia. Mivel itt a hang mellett a képet is továbbítani kell, meg kell küzdeni az átviteli sebesség problémájával. A bélyeg méretű, néhány másodpercenként frissített kép, amely nincs szinkronban a hanggal, többé már nem fogadható el. A Skype megfelelő minőségű képet kínál, bár még ez is messze van a tévéminőségtől. A felhasználók két minőségi szint közül választhatnak: a „standard” átvitel 320×240 pixeles képet nyújt, 15 fps (frames per second, azaz képkocka másodpercenként) képfrissítés mellett. A „high quality” minőségben a kép mérete 640×480 képpont, és legfeljebb 30-szor frissül másodpercenként. A mozifilmek 24 fps-éhez képest ez igencsak meggyőző, jóllehet az interneten keresztül utazó audio- és videoadatoknak meg kell még küzdeniük számtalan akadállyal, amelyek alaposan leronthatják a lejátszás folyamatosságát.

Markáns változást hozhat a VoIP piacon a mobil VoIP elterjedése 2008-ban, és az ezt követő években. 2021-ig a 3G VoIP felhasználók száma elérheti a 250 milliót (a Disruptive Analysis piackutató cég szerint). Egyre többen használnak majd Wi-Fi alapú VoIP-ot is (számuk tíz év alatt 100 millióra nő), bár a Wi-Fi nem kínál olyan szintű lefedettséget, mint a GSM. Ma még a kezdetén vagyunk ennek a folyamatnak, de máris vannak szolgáltatók (köztük a Skype is), amelyek VoIPo3G (VoIP over 3G) szolgáltatást kínálnak.

Mekkora a VoIP piac?
Ideje most már azt is megnézni, mekkora is a VoIP piac.
A három legnagyobb VoIP szolgáltató Nyugat-Európában az Orange, a Neuf Cegetel és a Free. A két utóbbi francia területen tevékenykedik, míg az Orange-hoz tartozik többek között a Livebox is, amely Franciaországon kívül Hollandiában, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban vetette meg a lábát.
Az InfoCom piackutató cég felmérése szerint az Orange előfizetőinek a száma az említett négy országban 3,57 millió, plusz még 71 ezer előfizetőt tart nyilván Lengyelországban. Piaci részesedése 14 százalék, és ezzel az Orange a legnagyobb VoIP szolgáltató Nyugat-Európában.
A Neuf Cegetel és a Free után a BT és a United Internet következik a rangsorban. Érdekesség, hogy valamennyi nagy szolgáltató inkább a DSL-re, semmint kábelre építi VoIP szolgáltatását.
Németországban a fejlődés legfőbb előmozdítója a Deutsche Telekom, amely tavaly 20 millió dollárt pumpált a Jajah nevezetű VoIP szolgáltatóba. A Jajahot 2005-ben alapították azzal a céllal, hogy ingyenes, illetve olcsó internet alapú szolgáltatásokat nyújtson mind vezetékes, mind celluláris technológiai háttérrel. A cégnek, amelybe az Intel is befektetett, már működése első évében 2 millió előfizetőt sikerült verbuválnia, és a jövőben a mobil piacra kíván összpontosítani.
A Skype minden országra kiterjedő szolgáltatást kínál, akár csak a Google és az MSN, ám a felhasználók zöme elsősorban a számítógépek közötti hangos kommunikációra használja ezeket a szolgáltatásokat, és elsődleges kommunikációs közegként továbbra is a hagyományos telefonvonalakat részesíti előnyben.
Európában a VoIP penetrációja egyszerűen fergeteges: a TeleGeography piackutató cég szerint 2011-re a háztartások 11 százaléka VoIP felhasználó lesz.
Az Egyesült Államokban jelenleg 11,8 millió VoIP előfizető van, és a számuk 2011-re 23,3 millióra nő – állítja ugyanez a piackutató cég. Ez a tendencia ott is, mint mindenütt a világon, aggodalommal tölti el a hagyományos szolgáltatásokból élő cégeket. Az USA-ban egyébként a növekedés tekintélyes része a kábelszolgáltatóknak tudható be, ennyiben 2008 akár a kábeles cégek évének is tekinthető, amelyek gyorsabb ütemben növelik előfizetői táborukat, mint a kizárólag VoIP-ban érdekelt cégek (például a Vonage).
Ázsiában még előbbre tart a VoIP elfogadottsága. Kínában például a VoIP használata már most megelőzi a hagyományos PST telefonhálózatét – állítja a ReportLinker piackutató, amely a VoIP hívások számát, az összes távolsági hívások 43 százalékára, mintegy 110 milliárdra tette a múlt év decemberében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!