szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Pénteken mutatják be a Budapestre érkező első új metrószerelvényt a szállító Alstom cég lengyelországi gyárában.

Sokára lesz, mire itt végiggördül
© Stiller Ákos
Az eseményen, amelyen többi közt bemutatják a chorzowi gyárat és a metrószerelvények gyártási folyamatát, részt vesz Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester is.

Az Alstom 2006. májusban írta alá a budapesti 2-es és a most épülő 4-es metróvonal új szerelvényeinek gyártására és szállítására vonatkozó szerződéseket. Az összesen 65 milliárd forintért vásárolt 37 metrószerelvényből a 2-es metróra szánt 22 járművet idén májustól egy éven át szállították volna le. Az Alstom azonban már tavaly júliusban jelezte, hogy az előzetes típusengedély késedelmes beszerzése miatt hónapokat csúszik a szállítás.

A BKV emiatt mintegy 13 millió euró kötbért igényelt az Alstomtól. A cég vitatta a kötbér jogosságát, egyidejűleg kezdeményezte az ügylet közel egyéves meghosszabbítását, amiért csaknem 15 millió eurós többletköltséget igényelt. A szerelvények szállításának csúszása hátráltatja a vonatbefolyásoló rendszerek telepítésére a német Siemensszel kötött szerződések határidős teljesítését. Emiatt a BKV-nak késedelmi kötbért kellene fizetnie, amelynek összege a 2-es metró esetében minimum 975 ezer euró egy korábbi közlés szerint.

Demszky Gábor augusztus 14-i sajtótájékoztatóján azt közölte: feltételezése szerint az Alstom egy nagy kínai szállítás miatt sorolta hátrébb a budapesti 2-es metró szerelvényeire szóló megrendelést. A főpolgármester akkor elmondta: késik a 2-es metró új szerelvényeinek szállítása, de 2009-ben az összes szerelvény meg fog érkezni, addig azonban a jelenlegieket kell javítani és használni, az Alstom pedig várhatóan kötbért fog fizetni.

Az Alstom cég később erre úgy reagált, hogy a kínai megrendelések nem érintik a budapesti 2-es metró szerelvényeinek leszállítását, nem emiatt történik a csúszás.

Kommunikéjükben kifejtették: a kínai piacra készített összes metrószerelvény gyártása fizikailag is Kínában történik, és ez a vállalat európai gyártókapacitásait, így a budapesti metrómegrendelés teljesítését, nem befolyásolja. A Budapest számára készülő metrókat Franciaországban tervezik, jegyezték meg, hozzátéve: a szerelvények főbb részegységeit is ott gyártják, az egységeket pedig Lengyelországban szerelik össze.

A 4-es metróval kapcsolatban hozzáfűzték: mivel az építési, kivitelezési munkák késnek, a BKV-val való egyeztetést követően az Alstom az erre a vonalra készített metrószerelvényeinek gyártását átütemezte. Az átütemezés jár ugyan némi többletköltséggel a BKV számára, ugyanakkor az Alstom meg fogja hosszabbítani a szerelvények garanciális időszakát.

Wolff Vilmos, az Alstom Hungária Zrt. vezérigazgatója korábban tájékoztatott, hogy a cég a 2-es metróvonalra szánt járművek szállítását úgy ütemezte át, hogy a szerelvények leszállíthatók legyenek a BKV Zrt. által meghatározott 2009. szeptember 11-i üzembe helyezési határidőre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Egymillió forintos bírság a 4-es metró kivitelezőjének

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) egymillió forint eljárási bírságot szabott ki a 4-es metrót kivitelező BAMCO Közkereseti Társasággal szemben és megtiltotta az átkötő alagút építését, annak kiviteli tervének jóváhagyásáig. Az indoklás szerint az építkezés engedély nélkül zajlott a hatóság figyelmeztetése ellenére.