hvg.hu

Egy német tanulmány megerősítette: a Tejút középpontjában egy óriási fekete lyuk található.

Galaxisunk kozmikus igazgyöngyöt rejt
© AP
A BBC értesülései szerint német csillagászok a chilei European Southern Observatory távcsöveivel követték 28 olyan csillag mozgását, amelyek a Tejút középpontja körül keringenek. A The Astrophysical Journal című szaklapban megjelent beszámoló szerint a fekete lyuk tömege négymilliószor akkora mint a Napé.

Dr. Robert Massy, a brit Royal Astronomical Society tagja szerint a vizsgálati eredmények arra utalnak, hogy a galaxisok úgy alakulnak ki a fekete lyukak körül, mint a gyöngyszemek a kagylókba bejutó homokszemcsék körül.

„Bár a fekete lyukakra jellemzően fenyegető jelenségként gondolunk, a kutatás eredményei szerint jelentős szerepük lehet a galaxisok kialakulásában” – tette hozzá a szakember. „A fekete lyukak ugyanis összegyűjtik az anyagot a világűrben, s ha ez elér egy bizonyos sűrűségi szintet, akkor megfelelő feltételek alakulhatnak ki a csillagok születéséhez.”

A német Max-Planck Intézet földönkívüli fizikával foglalkozó részlegének kutatói szerint a most felfedezett fekete lyuk 27 000 fényév távolságra található a Földtől.

„A 16 éve folyó kutatás az eddigi legjobb empirikus bizonyítékot szolgáltatta arra nézve, hogy valóban léteznek szuper óriás fekete lyukak” – tette hozzá Reinhard Genzel professzor, a kutatócsoport egyik tagja. „A galaxis középpontjában megfigyelhető csillagok pályája bizonyítja, hogy a Nap tömegének négymilliószorosát kitevő tömegű terület fekete lyukat rejt.”

Galaxis méretű az eddigi legnagyobb fekete lyuk

Az univerzumban felfedezett eddigi legnagyobb fekete lyuk a mi Napunk tömegének 18 milliárdszorosát nyomja, mérete pedig egy egész galaxiséhoz hasonló. A kozmikus szörnyetegnek egy kisebb testvére is van, amelynek röppályáját tanulmányozva a kutatók hatékonyabban vizsgálhatják az erős gravitációs erőnek Einstein relativitáselméletére gyakorolt hatásait.

Elhunyt a fekete lyukak névadója

John Archibald Wheeler fizikus, aki kulcsszerepet játszott az atombomba kifejlesztésében, és aki később a fekete lyuk űrjelenséget elnevezte, 96 éves korában elhunyt.

Ha belevág a borsóprotein-gyártásba, a Wall Street farkasa lehet Leonardo DiCaprióval

Mészárlást rendeztek egy brazil bárban

Petícióban tiltakoztak ellene, mégis életműdíjat kap Alain Delon

Figyelem, ma éjfél az adóbevallás határideje!

Elege lett a rendőrségnek