Az idegsejtekben rejtőzhet a túlsúly oka, nem pedig a jóllakottságért felelős leptin nevű hormon szállításának zavarában.

A müncheni Helmholtz Központ kutatói egy új háromdimenziós eljárás segítségével állapították meg, hogy az eddig vélttel ellentétben nem a leptin szállításában bekövetkező zavar áll az elhízás hátterében. Az eljárás lehetővé tette a kutatók számára, hogy egy egerekkel végzett kísérletben láthatóvá tegyék és végigkövethessék az agyban a hormon útját.

Az eredmény szerint a telítettség érzéséért felelős leptin vékony és elhízott egereknél is elegendő mennyiségben jutott az agyba. A táplálkozási viselkedés oka ezért a kutatók szerint az idegsejtekben keresendő – derül ki az International Journal of Obesity című szaklapban közölt tanulmányból.

A zsírszövet által termelt leptin a telítettség érzésében játszik fontos szerepet. Ha valaki egyszerűen nem érez telítettséget, holott sokat evett, leptinrezisztencia állhat a háttérben. Az érintettek állandóan éhséget éreznek, mintha zsírraktáraik nem lennének már régen tele.

"Eddig abból indultunk ki, hogy a hormonrezisztencia oka a szállítási folyamat hibájában rejlik" – mondta Luke Harrison, az eddigi feltételezést megdöntő tanulmány fő szerzője. "A leptinrezisztencia okát körül tudjuk határolni és kutatásainkat az idegsejteken belüli molekuláris mechanizmusokra összpontosítani. Ha a telítettség során lejátszódó minden folyamatot meg tudjuk fejteni, akkor új, túlsúly elleni terápiákat tudunk kifejleszteni és célzott módszerekkel tudjuk támogatni az elhízott embereket a fogyásban" – mondta el Paul Pfluger, a központ diabétesszel és elhízással foglalkozó intézetének munkatársa.

A Kínai Tudományos Akadémia kutatói nagyszabású kísérletükkel koábban azt is megállapították, hogy a sok zsír fogyasztása felelős az elhízásért és nem a cukorban vagy fehérjében gazdag étrend. A táplálkozással összefüggő megállapításukról itt olvashat részletesen.

Újít a Telekom: ezentúl több telefonon is kicsönghet, ha keresik, de a netet is megoszthatja