szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Zúgolódnak a részben vagy egészben a YouTube-ból élő videósok, mert szerintük semmilyen következetesség nincs abban, ahogy a platform üzemeltetői folyton változtatnak a játékszabályokon. Így aztán egyre nehezebb a videózásból pénzhez jutni.

Nagy a mozgolódás a YouTube háza táján, ám ezúttal nem a platform, hanem a felhasználók és a tartalomgyártók oldaláról. Nemrég ugyanis összefogott a YouTubers Union nevű közösségi mozgalom az egyik legnagyobb európai szakszervezetként működő IG Metallal. A német fémipari dolgozók képviseletével együtt a youtuberek a FairTube nevű kezdeményezést indították útjára, amely egy tisztességesebben működő platformot szeretne "kiharcolni". A cél elérése érdekében első lépésként levelet küldtek a platform vezetőinek, amelyhez mellékelték az aggodalmaikat, igényeiket és cselekvési tervüket tartalmazó videót is.

A dolog onnan indult ki, hogy a tartalomgyártók szerint a YouTube fejlesztői következetesen mindig úgy változtatnak a platform működésén, hogy ezekről szinte alig konzultálnak velük. Márpedig erre komoly szükség lenne, ezek a döntések ugyanis jelentős mértékben befolyásolják azt, hogy mennyi bevétele származik egy videósnak az általa feltöltött kontentekből.

Ennek egyik példája, hogy a platform már többször megváltoztatta a szerzői jogi kérelmek elbírálását – például lehetővé tette a jogtulajdonosoknak, hogy olyan videókat is bevételszerzésre használjanak fel, amit nem is ők töltöttek fel. A FairTube szerint semmilyen ésszerű metódus nincs, ami alapján eldöntenék, melyik videók nem alkalmasak bevételszerzésre, és olyan csatornák is figyelmeztetést kapnak a tartalmaik miatt, amelyeknél ezt semmi sem indokolná. A szervezet egyik vezetője, Jörg Sprave szerint – aki gumihajtású fegyverekről, például csúzlikról készít videókat – a YouTube minden előzetes figyelmeztetés nélkül törölte a videóit.

A Vice beszámolója szerint Sprave-ék csupán annyit szeretnének elérni, hogy a YouTube méltányosan és átlátható módon álljon hozzájuk, partnernek tekintse a tartalomgyártókat. A videós úgy látja, azzal, hogy az IG Metall is beállt melléjük, végre érvényesíthetik az akaratukat.

Sprave szerint a problémák 2017-ben kezdődtek, amikor kiderült, a platformon sok szélsőséges tartalom mellett is megjelennek a hirdetések. A YouTube ezért lépett, szigorú ellenőrzéseket vezetett be, ami segített a hirdetőket megtartani a platformon. Csakhogy ezzel azt is elérték, hogy sok YouTube-csatorna bevétele csökkent. A videós úgy látja, ha a hirdetők bojkottal fenyegetnék a YouTube-ot, azzal hatni tudnának a platformra. Ez végsősoron az ő érdekük is, hiszen olyan tartalom mellett akarják látni a hirdetéseiket, amelyek valóban biztonságosak.

A Vidmob piackutató cég szerint mindezek ellenére 2017-ben nőtt a platform hirdetési bevétele, 7,8 milliárd dollárról 10,5 milliárd dollárra. Ennek ellenére bár a tartalomkészítők "felső" 3 százaléka generálta az összes forgalom 90 százalékát, a videósok évente alig 17 ezer dollárt kerestek – állítja az Offenburgi Egyetem tanulmánya. Persze itt a hirdetési bevételekről van szó, aminek többszöröse lehet a szponzorációs tartalommal keresett pénz.

A FairTube ezért most azt kéri, minden olyan lépés, ami hatással van a tartalomgyártók által keresett pénz mennyiségére, legyen átlátható, emellett pedig a videókkal és csatornákkal kapcsolatos egyedi döntéseket minden esetben alaposan magyarázzák meg – hátha tanulni lehet belőlük. Emellett helyet kérnének az asztalnál is, ahol a döntések születnek.

Az IG Metall szerint a YouTube ellen az Európai Unió adatvédelmi irányelve is hatékony fegyver lehet, hiszen az világosan kimondja, hogy akiről adatokat tárol és kezel egy szervezet, akkor annak kérésre el kell árulni, hogy mi történik az adataival. Ha sikerül azt elérni, hogy a tartalomgyártók kategorizálása személyes adatnak minősüljön, akkor azt is el kell árulniuk, mi törénik ezzel az adattal.

A FairTube négy hetet adott a Google-nek arra, hogy érdemi előrelépés történjen. Ez augusztus 23-án jár majd le.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!