MTI / hvg.hu

Korábban mintegy 40 amerikai és kanadai diplomata lett rosszul Kubában, mindannyian hasonló tüneteket tapasztaltak. Egy új jelentés szerint rovarirtó szer betegíthette meg őket.

Fertőtlenítéshez használt rovarirtó szer és nem "akusztikus támadás" okozhatta – külön-külön – az Egyesült Államok és Kanada havannai nagykövetségein mintegy 40 alkalmazott és azok családtagjainak megbetegedéseit – áll a kanadai kormány által megrendelt legújabb jelentésben.

A követségeken 2016 vége és 2018 közepe között a szédüléstől és a homályos látástól az emlékezetvesztésig és a koncentrációs nehézségekig terjedő rosszulléteket tapasztaltak. Az esetek következtében Donald Trump amerikai elnök kormányzata azt a vádat fogalmazta meg, hogy a diplomatákat valamilyen titkos fegyverrel támadták meg. Kanada tartózkodott az ilyen vádaskodásoktól.

Az Egyesült Államok 2017-ben minimálisra csökkentette kubai nagykövetségének személyzetét a diplomáciai személyzetre leselkedő veszélyre hivatkozva. Hasonlóan tett Kanada is idén januárban.

Kuba váltig tagadta és tagadja, hogy bármi köze lenne a történtekhez.

A Reuters hírügynökség által csütörtökön ismertetett tanulmányt a Dalhousie egyetem és az új-skóciai egészségügyi hatóság kutatóiból álló csoport készítette. Kanadai áldozatokat vizsgáltak meg, de embereken kívül még egy olyan öleb agyát is tanulmányozták, amely Havannából Kanadába visszatérve elpusztult. A kutatók különböző mértékű agykárosodásokat fedeztek fel egy területen, amelynek rendellenes működése olyan tüneteket okoz, amelyekről a diplomaták beszámoltak, és amely érzékeny az idegmérgekre. A vizsgálatot végzők arra jutottak, hogy blokkolódott az agy nevezett részének ellátása a kolineszteráz nevű enzimből, amely létfontosságú az idegrendszer megfelelő működéséhez.

Kubában 2016 és 2018 között fokozták a fertőtlenítést a zikajárvány ellen. A jelentés rámutat arra, hogy a megbetegedések időben egybeestek a követségek és az ahhoz tartozó ingatlanok fokozott fertőtlenítésével, és lehetséges, hogy olyan rovarirtó szerek okozhatták a rosszulléteket, amelyek a kolineszteráz blokkolásával ölnek. A kutatók ugyanakkor leszögezték, hogy más okok sem zárhatók ki, és még további tanulmányozásra van szükség a bizonyossághoz.

Besenyő Pista bácsi karakterét használta a Párbeszéd, "Döbbent arcú" Laár András kiakadt