MTI / hvg.hu

A frissen felfedezett planéta a Neptunuszhoz hasonló méretű. Nagyjából egy hét alatt kerüli meg a csillagát.

A NASA TESS űrszondája és a nyugállományba helyezett Spitzer űrteleszkóp adatainak segítségével a NASA kutatói felfedeztek egy Neptunusz nagyságú bolygót, amely alig több mint egy hét alatt kerüli meg az AU Microscopii fiatal csillagot – közölte az amerikai űrkutatási hivatal.

A csillagászok már több mint egy évtizede kutatnak bolygók után az AU Microscopii csillag körül. Az AU Mic rendszer páratlan lehetőséget biztosít arra, hogy a csillagászok megfigyeljék, miként formálódnak és fejlődnek a bolygók és légkörük, és milyen kölcsönhatásban vannak csillagukkal.

Az AU Mic egy hideg vöröstörpe csillag, amely 20-30 millió éves lehet, a 150-szer idősebb Naphoz viszonyítva még gyermekcsillagnak számít. A csillag energiájának kevesebb mint 10 százaléka származik hidrogén-hélium fúzióból magjában. A rendszer 31,9 fényévre van a Microscopium déli konstellációban. Az AU Mic b névre keresztelt új bolygót a Nature című tudományos folyóirat szerdán megjelent számában mutatják be részletesen a tudósok. A Föld tömegénél 58-szor nagyobb bolygó, a Neptunusz kategóriájába sorolható. A bolygó 8,5 nap alatt kerüli meg csillagát.

"Úgy véljük, hogy az AU Mic b a csillagtól távol formálódott és onnan vándorolt jelenlegi pályájára, ez akkor történik meg, amikor a bolygók gravitációs kölcsönhatásban vannak egy gázkoronggal vagy más bolygókkal" – magyarázta Thomas Barclay, a tanulmány társszerzője, a Marylandi Egyetem kutatója.

A Spitzer csillagászati műhold több mint 16 év szolgálat után az év elején fejezte be küldetését. A NASA exobolygóvadász űrszondáját, a TESS-t 2018-ban bocsátották fel.

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Nyugdíjba küldi legendás űrtávcsövét a NASA

Elérte az öregkort, a NASA pedig úgy döntött, nem hosszabbítja meg Spitzer nevű űrtávcsövének a működését. A nyugdíjazásig azért még rengeteg gyönyörű felvétellel ajándékozhat meg minket.

Meghalt egy magyar nő az osztrák Medve-szurdokban