Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1dcd80a3-2fe9-4e4d-a0d9-a26b74cf9e5c","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Friedrich Merz kancellárjelölt megerősítette, hogy április 20-áig szeretné megalakítani a kormánykoalíciót.","shortLead":"Friedrich Merz kancellárjelölt megerősítette, hogy április 20-áig szeretné megalakítani a kormánykoalíciót.","id":"20250308_Megallapodtak-a-partok-a-koalicios-targyalasokat-elokeszito-egyezteteseken-Nemetorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dcd80a3-2fe9-4e4d-a0d9-a26b74cf9e5c.jpg","index":0,"item":"607da7ef-7f47-49e5-bcff-c7574c4ece70","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_Megallapodtak-a-partok-a-koalicios-targyalasokat-elokeszito-egyezteteseken-Nemetorszagban","timestamp":"2025. március. 08. 19:31","title":"Megállapodtak a pártok a koalíciós tárgyalásokat előkészítő egyeztetéseken Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"485be320-7cec-4d26-8e31-dcc7ace30d95","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több ezren jelentkeztek a Tisza Párthoz, és úgy tűnik, mindenhol sikerül kettő-öt embert kiválasztani, akikkel együtt dolgoznak majd a kampányban.","shortLead":"Több ezren jelentkeztek a Tisza Párthoz, és úgy tűnik, mindenhol sikerül kettő-öt embert kiválasztani, akikkel együtt...","id":"20250309_Nyugat-Magyarorszagon-kevesebben-jelentkeznek-tiszas-jeloltnek-Tarr-Zoltan-szerint-ott-jobban-tartanak-a-retorzioktol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/485be320-7cec-4d26-8e31-dcc7ace30d95.jpg","index":0,"item":"f1889714-d264-4964-846e-c9b55e7498d0","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Nyugat-Magyarorszagon-kevesebben-jelentkeznek-tiszas-jeloltnek-Tarr-Zoltan-szerint-ott-jobban-tartanak-a-retorzioktol","timestamp":"2025. március. 09. 16:35","title":"Tarr Zoltán: Kevesebben jelentkeznek tiszás jelöltnek Nyugat-Magyarországon, ott jobban tartanak a retorzióktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d448744b-1320-446a-a4f0-1d7cd355da5e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"„Törölni!!” – áll egy sor olyan parkolási szerződés fájlnevében, amelyet a XII. kerület korábbi vezetése kötött, derül ki Kovács Gergely kutyapártos polgármester posztjából.","shortLead":"„Törölni!!” – áll egy sor olyan parkolási szerződés fájlnevében, amelyet a XII. kerület korábbi vezetése kötött, derül...","id":"20250309_parkolas-xii-kerulet-kovacs-gergely-mkkp-fidesz-torolni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d448744b-1320-446a-a4f0-1d7cd355da5e.jpg","index":0,"item":"f9827ead-e8f8-43d6-a36d-f99d0b6e07e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_parkolas-xii-kerulet-kovacs-gergely-mkkp-fidesz-torolni","timestamp":"2025. március. 09. 14:04","title":"Árulkodó fájlnevekkel szembesült, amikor a fideszes vezetés parkolási szerződéseit böngészte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4adc98c-d7b7-40be-89e7-36a58149e0c9","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Ezen kívül bitcoin-szuperhatalommá is tenné az Egyesült Államokat Donald Trump – az amerikai elnök erről az első kriptovaluta-csúcstalálkozón beszélt a Fehér Házban, washingtoni idő szerint péntek este.","shortLead":"Ezen kívül bitcoin-szuperhatalommá is tenné az Egyesült Államokat Donald Trump – az amerikai elnök erről az első...","id":"20250308_trump-bitcoin-kriptovaluta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4adc98c-d7b7-40be-89e7-36a58149e0c9.jpg","index":0,"item":"d5c3660d-2dd4-4eb5-8408-a1956c545ac4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250308_trump-bitcoin-kriptovaluta","timestamp":"2025. március. 08. 17:34","title":"Trump: Mi leszünk a világ kriptovaluta-központja, az első lépést már megtettük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes. Amerikai kutatók tesztelő eszköze ezúttal a Nintendo közkedvelt Super Mario Bros. játéka volt.","shortLead":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes...","id":"20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc.jpg","index":0,"item":"2aaa186b-92e2-4a0d-b64e-31806eedb3d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 08. 20:03","title":"Meg kell mutatnia, mit tud? Akkor játsszon kicsit a Marióval a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb9e8787-af4b-49ff-9db2-da5e524efaa1","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Jelentősen torzítanak a daganatos betegségek miatti halálozás statisztikái egy szakértő szerint. A környező országok adatait vetítették Magyarországra is, de itthon sokkal nagyobb a felderítettség. Az eltérés 10-14 százalékos is lehet. ","shortLead":"Jelentősen torzítanak a daganatos betegségek miatti halálozás statisztikái egy szakértő szerint. A környező országok...","id":"20250309_rak-halalozas-statisztika-boncolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb9e8787-af4b-49ff-9db2-da5e524efaa1.jpg","index":0,"item":"4f43af64-c3d4-4209-ae16-353009b7e7d0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_rak-halalozas-statisztika-boncolas","timestamp":"2025. március. 09. 19:09","title":"A sok boncolás miatt olyan lesújtók a magyar rákstatisztikák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus hirtelenséggel halt meg .","shortLead":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus...","id":"20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a.jpg","index":0,"item":"01c8a761-8ca4-48e4-9376-8d0b3f2cb0a2","keywords":null,"link":"/sport/20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","timestamp":"2025. március. 09. 12:09","title":"53 évesen elhunyt Monostori Attila 114-szeres válogatott vízilabdázó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nemcsak az autók piaci helyzete alakul át jelentősen, többek közt a mobilitási szolgáltatók egy kaptafára készülő közlekedő dobozai miatt, hanem a nagyfokú robotizáció révén a gyártásuk is.
Amióta a Ford több mint egy évszázaddal ezelőtt megkezdte az autók tömeggyártását, maga a gépkocsi is többször átalakult már. Az autó gyártásában a robotizáció és az automatizálás évtizedek óta fontos, ám ellentmondásos szerepet játszik.
A nyolcvanas években hatalmas automatizálási erőfeszítéseket hajtottak végre az olyan autógyártók, mint a General Motors, de a technikai problémák, a magas programozási és karbantartási költségek – no és a szakszervezetek ellenállása – miatt a robotok főként az olyan különösen veszélyes vagy nehéz munkafázisokban tudtak meghonosodni, mint a jármű karosszériájának hegesztése. Az elektromos járművek, amelyek kevesebb alkatrészből állnak, mint a hagyományos személygépkocsik, valamint az új technológiák – a kollaboratív robotok, a 3D-nyomtatás felfutása, illetve a mesterséges intelligencia (MI) – általánosa használata azonban látványosan felborítja az eddigi rendet.
Robotkarral kéz a kézben
Az egyik jelentős ipari trend, hogy az autógyártók és a beszállítók egyre inkább az együttműködő robotok, az úgynevezett „kobotok” (collaborative robot,cobot) felé fordulnak. Az ilyen eszközök gyakran kisebbek, ügyesebbek és biztonságosan dolgoznak az emberek közelében is, mint az évtizedek óta megszokott monstrumok. Erre példa az Audi központi üzemében egy kísérleti egység: egy kis robot, amely a légzsák beszereléséért felel, óvatosan megfogja és pontosan a kormánykerékbe illeszti.
Hasonló, együttműködő robotokat vagy „pókokat”, használnak a General Motorsnál is, amelyek a nagyobb ipari testvéreiket körülvevő biztonsági acélketrecek nélkül az emberek mellett dolgoznak a soron. Az egyik szokatlan művelet, amelyet már rájuk bíznak, a fogaskerekek beszerelése a sebességváltókba. Ezek a robotok észlelik az ember jelenlétét, és azonnal lelassítanak, elhúzzák a karjukat, ha egy ember az útjukba kerül.
Karma Automotive
A modern gyártás, az ipar 4.0 másik esszenciális eleme a hálózatba kötött gépek kommunikációja is és a mesterséges intelligencia alkalmazása. A BMW müncheni összeszerelő üzeme jó példa erre, ahol egyre inkább MI-t és adatelemzést használnak a minőség javítása és a hatékonyság növelése érdekében. Egy jármű gyártása körülbelül 30 órát vesz igénybe, ez idő alatt minden autó hatalmas mennyiségű digitális adatot generál. Az üzem egyik része – amely már most profitál a mesterséges intelligencia előnyeiből – a présüzem, amely naponta több mint 30 ezer acéllemezből alakítja ki a járművek karosszériáját. Minden nyersdarabot lézeres kóddal látnak el a gyártás kezdetén, így a minden elem egyértelműen azonosítható a gyártási folyamat során.
Egy másik terület, ahol a mesterséges intelligenciát munkába állítják, a présüzem utáni fázis, a karosszéria összeszerelése. Itt 600 ponthegesztő egység dolgozik, amelynek hegesztőfogóit, ha váratlanul ki kell cserélni, az jelentős időbe és pénzbe kerül. A robotok nagy része ráadásul nehezen hozzáférhető, ezért elemeik szétszerelése és cseréje órákig is eltarthat. A ponthegesztők állapotát egészen a közelmúltig szemmel figyelték, ám mostanra a karbantartási szakemberek minden fogóhoz érzékelőt szereltek, amely műszakonként háromszor méri az elhasználódási szintet, és jelenti az esetleges rendellenességeket.
Alkatrészek gyorsan, igény szerint
Hasonlóan nagy jövő előtt áll az autóiparban a 3D-nyomtatás. Az additív gyártás technológiájának fejlődése önmagában olyan megoldások sorozatát hozza létre, amelyek történelmileg nem voltak ez idáig elképzelhetők. A megoldás első alkalmazási területe a műanyagelemek előállítása volt, például sebességváltókaroké. A második, sokkal jelentősebb alkalmazás már a fémnyomtatást célozza.
Skoda
A 3D-nyomtatás nagy előnye, hogy kezdeti szakaszban nem igényel hatalmas ráfordítást a beruházások elindításához – mondta Yann Vincent a francia PSA-konszern gyártási vezetője. Ezt követően sem kell présgép, robothegesztés illetve végső megmunkálás, készterméket ad a gép. Ez a megközelítés, úgy vélik, hosszú távon nemcsak a kis sorozatokra, hanem a nagy mennyiségre is működőképes lehet.
Nemcsak a gyárak, a piaci igények is teljesen átalakulnak
A gyártástechnológiák forradalmi változásai persze nem önmagukban zajlanak. A PricewaterhouseCoopers (PwC) autóipari elemzőrészlege szerint, az egész felvevőpiac is hatalmas változás előtt áll, amelyet az üzemek kénytelenek lekövetni. Az autópiac várhatóan kettéválik a sablonok alapján készült, mobilitási szolgáltatók által millió számra vásárolt „közlekedő dobozokra” és a minél személyesebb autókra, melyeket egyedivé akarnak tenni a vevők.
Az egy kaptafára készülő autók esetében a gyártás is egy nagymértékben automatizált „plug-and-play” üzemben történik majd, amely nagy mennyiségben termel, minimális eltéréssel a járműtípusok között. Az utazásmegosztó cégek ezeket a járműveket ömlesztve vásárolják. Esetükben szinte mindegy az egyediség, ennek nyomán az előszerelés például egy másik szintre emelkedhet: a motort, a sebességváltót és a tengelyt egy platformon kombinálva már csak szabványos csatlakozások segítségével közös karosszériába kell majd szerelni. A közeljövő plug-and-play üzemeiben a szabványosított alkatrészek leginkább legókockaként illeszkednek egymáshoz – szól az előrejelzés.
Rinspeed
A második típusú üzem, amely éppen ennek ellentétét, a maximális flexibilitást kínálja, hogy személyre szabott járműveket gyártson, amelynek révén az autómárkák fenn tudják tartani presztízsüket, márkaidentitásukat.
A mai gyártósorok, bár lehetővé teszik a termékek bizonyos mértékű testreszabását, nem elég rugalmasak ehhez az új forgatókönyvhöz. Ennek ugyanis sajátos igénye, hogy egyedi szerelő állomások között készüljenek a járművek. Ezekben az üzemben a rögzített állomások sorozata helyett minden jármű egyedi útvonalon halad át az állomásokon, amelyek megfelelnek a specifikációiknak. Adott esetben önállóan dolgozó szállítórobotok (Autonomous Guided Vehicles – AGV) viszik az egyes járművek alapvető összetevőit egy összeszerelési pontra. Itt pedig attól függően, hogy a vevő éppen milyen egyedi rendelést adott le a kocsira, akár csak pár nappal korábban, összeállítják a járművet.
Összességében elmondható, hogy mindkét gyártói környezetben a robotok sokkal nagyobb részt vállalnak majd a munkából, mint ma. A legnagyobb aggodalom az automatizálást övezi, amely a jelenlegi munkakörök egy részét feleslegessé teheti. A legvalószínűbb forgatókönyv ugyanakkor az, hogy a robotok használata révén – a történelem során nem először, és vélhetően nem is utoljára – a „munka” ismét újraelosztásra kerül, és az emberek másfajta feladatokat kapnak.
Az államháztartást jelentős állampapír-hozamfizetések és a 13. havi nyugdíj is terhelte februárban. A hiány két hónap alatt 1,7 milliárd forint – az éves terv 4,2 ezer milliárd forint.