szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az orosz propagandára vadásznak, ami "felszabadító küldetésként" állítja Ukrajna orosz megszállását.

Háború Ukrajnában
Több mint ezer napja tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Friss cikkek a témában

A videómegosztó felület példátlan lépésekkel kezeli a tartalmi irányelvek megsértését az invázió kezdete óta - írja a Guardian. Ellentétben néhány más platformmal, beleértve a Facebookot és az Instagramot, a YouTube továbbra is elérhető Oroszországban. A cég viszont most több mint 70 000 videót és 9 000 csatornát törölt az ukrajnai háborúval kapcsolatban a tartalomra vonatkozó irányelvek megsértése miatt, beleértve az inváziót „felszabadító küldetésként” emlegető videók eltávolítását.

A platform rendkívül népszerű Oroszországban, ahol néhány amerikai konkurens oldallal ellentétben nem tették elérhetetlenné, annak ellenére, hogy olyan ellenzéki szereplőktől származó tartalmak is láthatóak rajta, mint például Alekszej Navalnij videói. És ezen egyelőre nem változtatott az sem, hogy felszámolták azokat a Kreml-barát tartalmakat, amelyek megsértették az irányelveket, beleértve a főbb erőszakos eseményekkel kapcsolatos előírásokat, amelyek tiltják az invázió tagadását vagy bagatellizálását.

A konfliktus februári kezdete óta a YouTube leállította többek közt Vlagyimir Szolovjov Kreml-barát újságíró csatornáját is. Az elmúlt hónapokban az orosz védelmi és külügyminisztériumhoz kapcsolódó csatornáknál is ideiglenesen felfüggesztették a videók feltöltését, mert a háborút „felszabadító küldetésnek” minősítették.

A YouTube produkciós vezetője, Neal Mohan a következőket nyilatkozta: „Van egy jelentős erőszakos eseményekre vonatkozó irányelvünk. Ez vonatkozik például a jelentősebb erőszakos események tagadására: a holokauszttól Sandy Hookig mindenre. És persze, ami Ukrajnában történik, az súlyos erőszakos esemény”.

A YouTube nem közölt lebontást az eltávolított tartalmakról és csatornákról, de Mohan szerint ezek nagy része a Kreml invázióról szóló narratíváit képviseli. "Nincsenek konkrét számok, de ezek nagy része az orosz kormánytól vagy az orosz kormány nevében szereplő orosz szereplőktől származó narratívák" - mondta.

Becslések szerint a YouTube-nak 90 millió felhasználója van Oroszországban, bár az ország szabályai nem engedélyezik a hirdetést a platformon. „A YouTube továbbra is a legnagyobb videomegosztó webhely Oroszországban” – mondta Mohan. „Tehát a egy olyan hely, ahol az orosz állampolgárok cenzúrázatlan információkat szerezhetnek a háborúról, többek között ugyanazoktól a hiteles csatornáktól, amelyekhez mindannyian hozzáférünk az országon kívül. Továbbra is fontos platformok vagyunk maguknak az orosz állampolgároknak" - mondta.

Maksut Shadaev orosz digitális fejlesztési miniszter a múlt héten azt mondta, hogy Oroszország nem blokkolja a YouTube-ot, annak ellenére, hogy a tartalommal kapcsolatos viták miatt a platformot bírósági pénzbírsággal sújtották, mert nem távolította el a tiltott videókat. Hozzátette: "Nem tervezzük a YouTube leállítását. Ha korlátozunk valamit, akkor először is biztosnak kell lennünk benne, hogy a felhasználóink ​​nem fognak szenvedni".

A YouTube emellett világszerte betiltotta az orosz állami médiához kapcsolódó csatornákat, köztük a Russia Todayt és a Sputnikot. A Facebook és az Instagram be van tiltva Oroszországban, és korlátozták a Twitterhez való hozzáférést is, válaszul a platformok orosz állami médiára vonatkozó tiltására.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Végre megszűnik az egyik legidegesítőbb dolog a YouTube-on

A felhasználókat idegesíti, hogy tizenhetedjére látják ugyanazt, de valójában a hirdetőknek sem jó, ha olyanokra mennek el a fizetett „reklámlevetítések”, akik tizenhatszor már végigunatkozták a reklámot, és nem érdekli őket az abban bemutatott újdonság. Mindkét oldal jól járhat a YouTube új eszközével.