szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Franciaországban nem először lépnének fel jogi úton az Apple ellen. Most azzal vádolják az iPhone-gyártót, hogy telefonjai előírt szervizelésével valójában újabb modellek vásárlására kényszerítik a felhasználókat.

A tervezett elavulás egy, a fogyasztók számára roppant bosszantó fogalom. Arról van szó, hogy a gyártók nem szeretnék, ha „élethosszig” lehetne használni az eszközeiket, gépeiket, hiszen akkor egy idő után már alig lenne vásárlójuk. Éppen ezért bizonyos alkatrészeket úgy választanak és úgy építenek be, hogy néhány év múlva már új terméket kelljen venni.

Valami hasonlót emlegetnek most Franciaországban is az Apple vonatkozásában, még ha a tervezett elavulást ezúttal nem szó szerint kell érteni. Arról van szó – magyarázza a Wired –, hogy a mai iPhone-ok tele vannak olyan alkatrészekkel, amelyeket egy drága, Apple által akkreditált szervizen kívül más nem javíthat vagy cserélhet. Franciaország pedig ezt egy cseppet sem szereti. Minden alkalommal, amikor egy új iPhone megjelenik, egy csapat technikus (a The Repair Academy tagjai) elkezdi szétszedni. Mindig találnak olyan alkatrészt, amit csak speciális eszközzel lehet javítani. Először csak egy chip volt az alaplapon, majd a javítási korlátozásokkal rendelkező alkatrészek listája a Touch ID-re, a Face ID-re, végül az akkumulátorra, a képernyőre és a kamerára bővült.

A The Repair Academy vezetője szerint az Apple arra kényszeríti a felhasználókat, hogy egy akkreditált technikusnak akár többet fizessenek egy egyszerű javítási munkáért, mint amennyibe egy használt iPhone kerül. Becslésük szerint egy Apple által akkreditált technikus kétszer annyit számol fel az ügyfeleknek, mint egy független javítóműhely. Az Apple mérnökei proaktívan próbálják megnehezíteni az iPhone-ok javítását – hangzik el a vád.

Miért romlik el pár év alatt minden? Programozott amortizáció, avagy a hiba az ön készülékében van

A kaliforniai Livermore 6. számú tűzoltóságán 120 éve folyamatosan világít az úgynevezett Centennial Light Bulb (Százéves Villanykörte). Egy több mint száz éve, pár dollárért megvásárolt hétköznapi használati tárgy, amin nem fogott ki az idő, mert úgy tervezték, hogy minél tovább működjön.

Egy párizsi ügyész most úgy döntött, intézkedni fog. Bejelentette, hogy hatósági vizsgálat indul azon állítások alapján, amelyek szerint az Apple a tervezett elavulás üzleti modelljét követi. Az ügyésznek bizonyítania kell, hogy az Apple iPhone-javítási korlátozásai sértik-e a francia törvényeket, és jogában áll megbírságolni a céget.

Az Apple ellen felhozott egyik vád a „sorozatosítás”, azaz alkatrészpárosítás. Ennek során összekapcsolják a telefon sorozatszámát egy belső alkatrész sorozatszámával, így a telefon észreveszi, hogy kicserélték-e a kijelzőt, az akkumulátort vagy az érzékelőt. Ez viszont ellehetetleníti a független javítóműhelyeket, mivel csak az Apple által felhatalmazott technikusok rendelhetik át ezeket a sorozatszámokat a javítás befejezéséhez. Ez nem csak fogyasztói, hanem környezetvédelmi kérdés is. Tavaly 5,3 milliárd mobiltelefont dobtak ki – véli a The WEEE Forum belga nonprofit szervezet, amely az e-hulladékot tanulmányozza.

A sorozatosítás elvileg illegális Franciaországban a 2021-es hulladékellenes törvény értelmében. Ez a törvény kimondja, hogy a gyártóknak lehetővé kell tenniük, hogy a fogyasztók megjavítsák eszközeiket anélkül, hogy bármilyen javítóműhelyt megkülönböztetnének. Ha az Apple el akarja adni a telefonjait a franciáknak, akkor meg kell felelnie a francia törvényeknek. Ha nem, akkor bírságot kell fizetnie.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!